Leendert van der Valk Voudou Recensie

Leendert van der Valk Voudou Recensie Muziekboek en Reisboek

Als liefhebber van veel ‘zwarte’ Amerikaanse muziek, heb ik mij eigenlijk nooit afgevraagd wat deze verschillende soorten muziek nu bindt. Wat de overeenkomst is tussen ogenschijnlijk behoorlijk verschillende muzikanten. Natuurlijk was mij bekend dat er de van deze muziek voor een belangrijk deel in Afrika lag en door de slaven mee is gekomen naar zowel Noord- als Zuid-Amerika. Maar wat blues, jazz, soul en andere ‘zwarte’ muziek uniek en bijzonder maakt was mij niet echt duidelijk. Tot dat ik Voudou van muziekjournalist en reisboekenschrijver Leendert van der Valk heb gelezen.

Het ritme van voodoo
Leendert van der Valk, zelf een groot liefhebber, is op zoek gegaan naar de bindende factor tussen al de verschillende stromingen die je in de ‘zwarte’ muziek kunt vinden. En, hij heeft die gevonden in voodoo, de natuurgodsdienst die de slaven vanuit Afrika meenamen naar Amerika en waarbij ritmes onmisbaar zijn. Ritmes die gebruikt werden en worden bij rituelen die de kern vormen van voodoorituelen die tot op de dag vandaag door miljoenen mensen tot op de dag van vandaag worden uitgevoerd. Voudou. Van New Orleans naar Cotonou op het ritme van de goden is een weerslag van de ontdekkingstocht van de invloed van voodoo op de muziek. Leendert van der Valk maakt een muziekreis naar de oorsprong van het ritme van voodoo. Het vertrekt vauit Mississippi en New Orleans in de Verenigde Staten waar hij ons laat kennismaken met voodoo invloeden op de blues, jazz, funk, soul en zelfs de gospel en alle rituelen die tot op de dag vandaag voor miljoenen Amerikanen belangrijk zijn. Waarna hij doorreist naar Cuba en Haïti waar de muziek doordrenkt is van voodoo-ritmes en rituelen en, niet te vergeten, het Suriname van de Winti-soul en kaseko. Om de Atlantische Oceaan over te steken naar Afrika, de oorsprong en bron van het voodoo geloof en muziek in Benin en Togo.

Fascinerende zoektocht naar de oorsprong van “zwarte” muziek
Leendert van de Valk heeft met Voudou een fascinerend reis- en muziekboek geschreven dat de oorsprong en ziel van de ‘zwarte’ muziek blootlegt. Maar niet alleen dat ook laat hij zien dat voodoo in zowel Amerika en Afrika nog steeds actueel is. Sterker nog voodoo-symboliek wordt, misschien wel meer dan ooit, actief ingezet door wereldberoemde muzikanten die zich verbinden aan de Amerikaanse Black Lives Matters beweging.

Voudou: een uitmuntend reis- en muziekboek!
Als participerend journalist gaat Leendert van der Valk op zoek naar religieuze voodoo rituelen overal in de wereld, zelfs in Nederland. Hij probeert een journalistieke afstand te bewaren maar laat zich toch een aantal keren meeslepen. Maar dit maakt de het boek alleen maar krachtiger. Al met al is het boek van Leendert van der Valk – Vooudou zeer geslaagd te noemen en wordt gewaardeerd met +++++ (uitmuntend). Een echte aanrader voor zowel muziekliefhebbers en lezers van avontuurlijke reisboeken! Luister trouwens ook naar de soundtrack die bij het boek is uitgebracht en die een prachtige overzicht biedt van “voodoo-muziek.”

LEENDERT VAN DER VALK – VOOUDOU INFORMATIE BOEK OVER VOODOO
– Titel: Voudou
– Ondertitel: Van New Orleans naar Cotonou op het ritme van de goden
– Schrijver: Leendert van der Valk ♂ (Nederland)
– Soort boek: muziekboek, reisverhalen
– Uitgever: Atlas Contact
– Verschenen: 18 april 2017
– Omvang: 368 pagina’s (met afbeeldingen)
– Uitgave: Paperback
– Prijs: € 24,99
– Oordeel redactie: +++++ (uitmuntend) Theo Jordaan

Flaptekst Leendert van der Valk – Voudou
Voodoo is veel meer dan rituelen met naalden en poppetjes. Het is een oeroud West-Afrikaans geloof dat met de slaven meekwam naar de Nieuwe Wereld, dat werd verboden, maar zich verschool in de muziek. De jazz van Louis Armstrong, de afrobeat van Fela Kuti, de kaseko van Lieve Hugo, de blues van Robert Johnson; ze waren er niet geweest zonder voodoo, of voudou. In Voudou reist Leendert van der Valk van New Orleans naar Haïti, Suriname, Togo en Benin, op zoek naar de relatie tussen voodoo en moderne muziek. Hij neemt de lezer mee naar voodoorituelen, straatfeesten en popconcerten onder begeleiding van een funky soundtrack. De ritmes waarmee voodoo-gelovigen hun goden oproepen gaven gestalte aan de muziek van Buena Vista Social Club tot Antilliaanse dubstep, van superster Beyoncé tot de klassieke componist Gottschalk. Voudou is dus meer dan een muziekboek. Het vertelt de grote, grijze geschiedenis van de slavernij, van verzet en culturele trots en het laat zien hoe voodoogoden nog elke dag aanwezig zijn voor miljoenen mensen wereldwijd.

Nieuwe Reisboeken Overzicht
Nieuwe Muziekboeken Overzicht