Mart Smeets Mijn Amerika Recensie Boek over de Verenigde Staten

Op 16 november 2017 is het nieuwe boek van Mart Smeets – Mijn Amerika verschenen bij Uitgeverij De Kring. De Verenigde Staten, het land waardoor Mart Smeets al decennia lang door gefascineerd is en waar hij regelmatig naartoe reist, staan centraal. Op basis van de vele reizen die Mart Smeets maakte naar de Verenigde Staten en opvallend veel onderzoek is Mijn Amerika tot stand gekomen. Persoonlijke anekdotes worden afgewisseld met informatie over de personen, plekken en gebeurtenissen die Mart Smeets fascineren. Sport komt wel voor in het boek maar staat bepaald niet centraal.

Mart Smeets overtreft zichzelf in dit uitstekende reisboek over Amerika
Dat Mart Smeets goed kan schrijven mag toch inmiddels wel bekend zijn. Toch lijkt hij zichzelf te overtreffen in Mijn Amerika. Een belangrijke reden zal zijn dat hij sinds zijn afscheid van Studio Sport er veel meer tijd is gekomen om te kunnen schrijven en dan merk je aan dit boek. Alhoewel Mart Smeets gefascineerd is door de Amerikanen en hun land, blijft hij een kritische, soms verbaasde, observator. En juist dat dat maakt Mijn Amerika zo’n genoegen om te lezen, Zo nu en dan komen er wel anekdotes in het boek voor die hij al eerder te boek heeft gesteld. En toch is dit nergens storend. Mijn Amerika is een heerlijk boek om tijdens de donkere winterdagen met een goed glas wijn of bier bij de kachel te lezen. Ook leuk om cadeau te geven. Mart Smeets – Mijn Amerika is gewaardeerd met ★★★★ (uitstekend).

Recensie door Theo Jordaan

MART SMEETS – MIJN AMERIKA
– Titel: Mijn Amerika
– Schrijver: Mart Smeets ♂ (Nederland)
– Soort boek: Amerikaanse reisverhalen
– Uitgever: De Kring
– Verschenen: 16 november 2017
– Omvang: 384 pagina’s
– Prijs: € 18,50
– Waardering: ★★★★ (uitstekend) Theo Jordaan (recensie volgt binnenkort)

Flaptekst Marts Smeets – Mijn Amerika
Smeets in the States: het langverwachte Amerika-boek! Op de dag dat president John F. Kennedy werd doodgeschoten, 22 november 1963, begon voor de 16-jarige Mart Smeets een levenslange fascinatie voor Amerika. Zijn werk als sportjournalist bracht hem de 54 jaar erna vaak in het land. Veel van zijn ervaringen op het gebied van muziek, sport, politiek, kunst, geschiedenis, eten, reizen, hotels en het eeuwige racisme belandden in Mijn Amerika. Smeets neemt de lezer mee naar het Memphis van Elvis Presley, het Texas van de oud-Nederlands-elftalkeeper Jan van Beveren, het Murfreesboro waar zijn zoon Tjerk honkbalde, zijn lievelingsmuseum en -restaurant, zijn favoriete platenzaken, zijn mooiste stadionherinnering: het collectief zingen van ‘Sweet Caroline’ van Neil Diamond in Fenway Park, vlak na de aanslag bij de Boston Marathon (kippenvel!). Hij bezoekt oude bekenden en beschrijft de carrière van de uit Polen geïmmigreerde footballcoach Mike Ditka, de vleesgeworden American Dream. Hij is lyrisch over de US80 van Salt Lake City naar Park City, waar hij overigens zeer kort Robert Redford ontmoette (en hoe). Hij leert ons over Martin van Buren, de achtste president van de USA (die thuis in Kinderhook gewoon Nederlands sprak), en over de mormonen, de Yankees, de cola-oorlog en ‘Southern Comfort’.

Nieuwe Reisboeken 2017
Nieuwe Boeken November 2017