Toni Coppers De zaak Magritte Recensie

Toni Coppers De zaak Magritte Recensie

Toni Coppers De zaak Magritte Recensie Waardering
Toni Coppers is een Vlaamse thrillerschrijver die in Nederland nog te weinig bekendheid geniet. In het kader van het Magritte jaar 2017 heeft hij de nieuwe thriller De zaak Magritte geschreven. Hoofdpersoon van het boek is trouwens niet Magritte maar ex-politieman Alex Berger. Tijdens de aanslagen in Parijs is zijn vrouw doodschoten en sindsdien leeft hij in een diepe depressie. Een drankprobleem, zeer ernstige nachtmerries en psychische problemen domineren zijn leven.

Het werk van ssurrelaistische schilder speelt een belangrijk rol in De zaak Magritte
Als er een aantal moorden worden gepleegd waarbij John Novak de dader lijkt te zijn, wordt Alex Berger door zijn oud-collega’s bij de zaak betrokken. Berger was degene die John Novak heeft verhoord voordat hij in de gevangenis terecht kwam waaruit hij inmiddels is gevlucht. Sterker het verhoor vond plaats op de dag waarop zijn vrouw werd doodgeschoten in Parijs en was de reden waarom hij zelf niet in de Lichtstad aanwezig was. Dit is een van de belangrijkste oorzaken van zijn schuldgevoel. Als op de plaats van het misdrijf steeds de boodschap “Ceci n’est pas un suicide” wordt gevonden, lijkt dat een verwijzing te zijn naar werk van de schilder Magritte.

Zeer goede thriller met een boeiende getourmenteerde hoofdpersoon
Min of meer tegen wil en dank blijft Berger betrokken bij de zaak. Sterker nog door zijn emotionele betrokkenheid dreigt het onzer zoek zelfs uit de hand te lopen. Toni Coppers heeft met De zaak Magritte een zeer goede en interessante thriller geschreven met een boeiende hoofdpersoon. Of dit een eerste deel is van een nieuwe reeks thrillers? De tijd zal het leren. Maar in ieder geval lijkt hoofdpersoon Alex Berger voldoende in zich te dragen om over door te schrijven. Toni Coppers – De zaak Magritte is gewaardeerd met ★★★ (zeer goed).

Recensie van: Theo Jordaan

TONI COPPERS – DE ZAAK MAGRITTE
– Titel: De zaak Magritte
– Schrijver: Toni Coppers ♂ (België)
– Soort boek: misdaadroman, Vlaamse thriller
– Verschenen: juni 2017
– Uitgever: Manteau
– Omvang: 288 pagina’s
– Prijs: € 21,99 / € 14,99
– Waardering: ★★★ (zeer goed) Theo Jordaan

Inhoud Toni Coppers – De zaak Magritte
November 2017. Het leven van Alex Berger, een Brusselse rechercheur, staat in de wacht sinds zijn vrouw Camille overleed bij de terroristische aanslagen in Parijs, bijna twee jaar geleden. Ze werd neergeschoten op het terras van Le Carillon, waar ze met vriendinnen aan het aperitieven was. Sinds die dag is Berger een emotioneel wrak. Een man zonder hoop die te veel drinkt en om weinig of niets geeft. Zijn dromen zijn gevuld met gruwelijke nachtmerries waarin zijn vrouw hem telkens smekend komt vragen waarom hij haar niet gered heeft. Tegelijk wordt een bizar spoor van moorden getrokken door Brussel en Parijs. Telkens vinden de speurders bij het slachtoffer hetzelfde briefje: ‘Ceci n’est pas un suicide’.

Nieuwe Thrillers 2017 Overzicht
Nieuwe Thrillers Juni 2017