Francesco Recami Lijken in de kast Recensie

Francesco Recami Lijken in de kast Recensie Waardering ★★★

In de mooie reeks Italiaanse thrillers die de sympathieke kleine Uitgeverij Serena al jarenlang uitgeeft is nu het tweede boek verschenen van Francesco Recami – Lijken in de kast. Het is het vervolg op De galerijflat, de vrolijke en zelfs aandoenlijke thriller die vorig jaar is verschenen. We volgen opnieuw de gebeurtenissen van een aantal kleurrijke bewoners van een galerijflat in Milaan. Verwacht geen bloedige moordpartijen, beklemmende situaties en bloedstollende achtervolgingen. Nee, Lijken in de kast is net als de voorganger een vrolijke thriller te noemen. Buren die elkaar niet helemaal vertrouwen, elkaar op voorhand veroordelen en door misverstanden in bijzondere situaties terecht komen.

Een vrolijke thriller die leest als een feest der misverstanden en onbegrip
Net als de voorganger biedt ook dit boek een aantal uren zeer aangenaam leesplezier. Francesco Recami is een schrijver die kleine misverstanden tot grote misverstanden kan laten uitgroeien maar uiteindelijk zonder al te veel vervelende gevolgen. In vergelijking met de meeste thrillers vol bloed, moord, doodslag en geweld is Lijken in de kast een oase van plezier in het schrijven over kleurrijke mensen te noemen. Franceco Recami – Lijken in de kast is gewaardeerd met ★★★ (zeer goed).

Recensie van: Theo Jordaan

FRANCESCO RECAMI- LIJKEN IN DE KAST
– Schrijver: Francesco Recami ♂ (Italië)
– Soort boek: Italiaanse thriller, misdaadroman
– Origineel: Gli scheletri nell’armadio (2012)
– Nederlandse vertaling: Rianne Aarts, Hilda Schraa
– Verschenen: 9 oktober 2017
– Omvang: 213 pagina’s
– Uitgave: Paperback
– Prijs: € 18,90
– Waardering: ★★★ (zeer goed) Theo Jordaan

Flaptekst Francesco Recami Lijken in de kast
Francesco Recami (Florence, 1956) begon als auteur van berggidsen en jongensboeken. Pas na zijn vijftigste wijdt hij zich aan het schrijven van romans, die met veel bewondering worden ontvangen en waarvoor hij de ‘Premio Scrittore Toscano’ krijgt. “La casa di ringhiera” verscheen in 2011 (De galerijflat, Serena Libri 2016) en beleeft in Italië inmiddels zijn 20ste druk. Lijken in de kast is het vervolg: het leven in de galerijflat gaat verder. Amedeo Consonni van nr. 8, hoewel gesteld op moordzaken, krijgt tegen zijn zin drie skeletten op zijn bord. En hij lijkt een verhouding te hebben met Angela van nr. 11. Of zit hij ook achter de 35 jaar jongere Erika aan? De miezerige juffrouw Mattei-Ferri weet het vanachter de gordijnen: mannen denken maar aan één ding. Hoewel, De Angelis is helemaal ondersteboven van een BMW Z3 coupé, 3.2 liter motor, 24 kleppen, 280 km, allemachtig. Hij gaat er stiekem mee vandoor.
En Enrico, de kleinzoon van Amedeo, is zijn Bubu kwijt.

Francesco Recami De galerijflat Recensie
Italiaanse Schrijvers Schrijfsters Boeken