John Flanagan De Grijze Jager De vroege jaren 2 Recensie De Slag op de Heckingse Heide

Elk boek van de Grijze Jager is een feestje, en dat geldt ook voor De Grijze Jager de Vroege jaren 2! De positie van koning Duncan is nog lang niet veilig. De voormalig baron Morgarath is gevlucht en bereid een machtsgreep voor. Halt besluit hem te gaan bespioneren en ontdekt het afschrikwekkende “wapen” dat Morgarath heeft gerekruteerd. Zijn beste vriend en mede Grijze Jager Crowley moet intussen de zwangere koningin in veiligheid brengen. Zij is erg zwak en het ongeboren kind is ontzettend belangrijk voor de troonopvolging. Vanwege de plunderingen van Morgaraths troepen door het hele land, is het leger van Duncan bijzonder uitgedund. De toekomst van Araluen is afhankelijk van de vindingrijkheid van de Grijze Jagers en de moed van Duncan’s leger.

Herkenbare personages in een jonger jasje dragen het spannende verhaal
Het leuke van De Vroege Jaren serie is te ontdekken hoe de personages zijn geworden wie ze zijn in de normale serie. De nog jonge Halt en Crowley zijn een stuk jongensachtiger, maar hebben al wel de kenmerkende karaktertrekken. Crowley is charmant en positief, Halt gedraagt zich regelmatig al wat norsig. Toch zie je ook de zachte kanten. Helemaal leuk vond ik het verschijnen van Gilan. Knap hoe Flanagan zijn personages heel herkenbaar weet te houden, maar wel hun “gebrek aan levenservaring” vorm geeft. Verder is De Slag om de Heckingse Heide een boek zoals we gewend zijn. Heel vermakelijk leesvoer, grappige dialogen en goed uitgedachte verhaallijnen. Spannend, en toch ook niet, omdat de echte fans al weten hoe het af loopt. Wat het lezen niet minder leuk maakt, overigens.

De Slag op de Heckingse Heide: een leesfeest en een spannende aanrader voor jong en oud

Flanagan is echt één van mijn favoriete schrijvers van het moment. Ook met De Vroege Jaren deel 2 stelt hij niet teleur. Hij weet de grimmige sfeer mooi te treffen, zorgt door middel van de personages (niet in de laatste plaats de slimme en ietwat betweterige Jagerspaarden) voor een komische noot en houdt je op het puntje van je stoel tot de laatste bladzijde. Zelfs als je weet hoe die veldslag gaat aflopen. Wat natuurlijk het geval is, als je de avonturen van Will Verdrag hebt gevolgd. Een ★★★★ (uitstekend) boek.

JOHN FLANAGAN – DE SLAG OP DE HECKINGSE HEIDE

DE GRIJZE JAGER – DE VROEGE JAREN, DEEL 2
– Titel: De Slag op de Heckingse Heide