Taran Matharu De Nieuweling Summoner 1 Recensie

De Nieuweling is een Young Adult boek geschreven door Taran Matharu (1990). De nog jonge schrijver deed mee aan Nanowrimo (national novel writing month) met de Summoner. Dit werd zo ontzettend populair dat Matharu besloot zijn werk te maken van schrijven. Inmiddels zijn er in het Engels al vier delen uit. Deze delen worden ook in het Nederlands vertaald en hopelijk snel uitgegeven. Want De Nieuweling verdiend absoluut een vervolg!

Een wereld waar magie en politiek strijden om de macht
Fletcher is als vondeling terecht gekomen bij de smid Berdon, die als enige aanbood voor hem te zorgen. Vanwege de oorlog tegen de Orks, kunnen Berdon en Fletcher geld verdienen. Ze verkopen wapens aan het leger. Vanwege een uit de hand gelopen ruzie met de rijke, snobistische Didric moet Fletcher vluchten. Hij blijkt onvermoede gaven te hebben als Summoner, iemand die demonen kan oproepen. Dit brengt hem op de Vocans Academie, waar hij samen met andere jonge Summoners klaar gestoomd wordt voor het leger. Er is weinig tijd, hun opleiding gaat in razend tempo. Politieke machtsspelletjes maken het er zeker niet makkelijker op. Fletcher sluit bijzondere vriendschappen, onder ander met een dwerg en een elf. Maar of de magie bestand is tegen de poitieke spelletjes, is de vraag.

De Nieuweling is een aansprekend en uitstekend begin van een spannende fantasyreeks
Hoewel ik de politieke rollen en verhoudingen in het begin wat lastig te volgen vond, heb ik De Nieuweling met interesse gelezen. Taran Matharu creëert een wereld waar je meer over wilt weten. Met Fletcher heeft hij een sympathiek personage geschapen. Geen heilig boontje, geen alleskunnende held, maar een (min of meer) gewone jongen met een groot rechtvaardigheidsgevoel. Het helpt enorm dat de wereld van Summoners voor hem ook nieuw is. Zo leer je als lezer met Fletcher mee. Matharu is beslist niet van het uitkauwen, hij laat zijn lezer graag zelf conclusies trekken aan de hand van de gebeurtenissen. Dat maakt dat je wel bij de les moet blijven en is tegelijk een grote kracht van het boek. Een goed begin van deze Young Adult reeks!

Spannend boek, wat wel van de lezer vraagt om bij de les te blijven. Ik wil boeken nog wel eens “scannen”, zeker als ik wil weten hoe het af loopt. Daar kwam ik bij De Nieuweling niet mee weg. Ik miste essentiele informatie, waardoor ik het verhaal minder goed kon volgen. Het laat dus ook zien hoe geraffineerd het verhaal in elkaar zit. Je moet wel een beetje van politieke spelletjes en gekonkel houden. Het plot is spannend, het einde frustrerend ? , dus hoog tijd voor deel 2! Taran Matharu De nieuweling – Summoner boek 1 is gewaardeerd met ★★★★ (uitstekend).

Recensie van: Jolien Dalenberg

TARAN MATHARU – DE NIEUWELING. SUMMONER BOEK 1
– Titel: De Nieuweling – Summoner Boek 1
– Schrijver: Taran Matharu ♂ (Engeland)
– Soort boek: avonturenboek, fantasyboek, Young Adult boek
– Leeftijd: 15+ jaar
– Origineel: The Novice – Summoner 1 (2015)
– Nederlandse vertaling:
– Uitgever: Van Goor
– Verschenen: 7 juli 2017
– Omvang: 368 pagina’s
– Prijs: € 18,99

Flaptekst Taran Matharu – De Nieuweling – Summoner Boek 1
Als smidsleerling Fletcher ontdekt dat hij demonen uit een andere wereld kan oproepen, reist hij samen met zijn demon Ignatius af naar de Vocans Academie. Daar worden leerlingsummoners getraind in het gebruik van hun magische gaven, om deze in te kunnen zetten in de oorlog tegen de vijandelijke orks. Onder de leerlingen bevinden zich de kinderen van machtige edelen, die meer ervaren zijn in het omgaan met hun demonen en zich ver boven Fletcher en de andere burgerleerlingen verheven voelen. Samen met zijn vrienden, de dwerg Othello en de elf Sylva, raakt Fletcher verzeild in een gevaarlijk machtsspel, dat een hoogtepunt bereikt als er aan het eind van het eerste jaar moet worden gestreden om een machtige positie in de Raad van de Koning. Het lot van een heel koninkrijk ligt in zijn handen.

Taran Matharu – Summoner 2 De Edele ★★★★ Recensie
Nieuwe Fantasyboeken
Nieuwe Young Adult Boeken