John Green Schildpadden tot in het oneindige Recensie

Schildpadden tot in het oneindige, over vriendschap, (leren) leven met jezelf en voorzichtige liefde. Haar gedachten lijken haar vaak de baas. Ze maken haar bang. Bang voor ziektes, bang voor bacteriën, en bang voor haar eigen gedachten die haar steeds verder in hun spiraal trekken. Ontsnappen is niet mogelijk, wat Aza Holmes ook doet. Hoewel, haar medicatie slikt ze niet helemaal trouw. Ze is bang dat ze dan haar gedachten niet meer is.

Spiralen van gedachten
Wie is ze dan? Met haar vriendin Daisy raakt ze betrokken bij de vermissing van de vader van een oude vriend. Davis woont samen met zijn broertje Noah op een enorm landgoed. De werknemers van het huis, zorgen nu voor de jongens. Maar dat is niet hetzelfde als een vader. Davis maakt gevoelens in Aza los die ze maar moeilijk kan toelaten. Het maakt dat de spiralen van haar gedachten haar nog verder mee zuigen.

Schildpadden tot in het oneindige gaat kruipend van start maar houdt je daarna gevangen
Ik moet altijd een beetje in komen als ik een boek van John Green lees. Zijn personages hebben dikwijls gedachten die ver af staan van de mijne. Dat maakt ze zowel interessant, als ongrijpbaar. Of zelfs onbegrijpelijk. Aza is zo’n personage. Haar eerste zin: “Op het moment dat ik voor het eerst besefte dat ik weleens fictief zou kunnen zijn, bracht ik mijn weekdagen door in een van overheidswege gefinancierde instelling aan de noordkant van Indianapolis die de White River High School heette…” . Dat zet wat mij betreft aardig de toon. Er gebeurt niet zo veel en tegelijkertijd raast er een orkaan van gevoelens en gedachten door het boek. Het boek komt wat langzaam op gang, maar hield me ondanks dat, toch gevangen. Een boek waar ik enerzijds niet doorheen kwam, en anderzijds niet weg kon leggen.

John Green…Je moet ervan houden
Persoonlijk ben ik geen enorme liefhebber, maar kan de eigen stijl wel waarderen. Het zet je als lezer aan tot nadenken, je krijgt het niet cadeau. De spanning zit juist in de onderhuidse dingen. Zo ook bij Schildpadden tot in het oneindige. En John Greens boeken hebben vaak wat ontroerends. Dat geldt ook voor dit boek. De vriendschap tussen Aza en Davis, maar ook tussen Aza en Daisy, is prachtig omschreven. John Green Schildpadden tot in het oneindige is gewaardeerd met ★★★ (zeer goed). Al denk ik dat de echte liefhebber het misschien waardeert met meer sterren!

JOHN GREEN SCHILDPADDEN TOT IN HET ONEINDIGE
– Titel: Schildpadden tot in het oneindige
– Schrijver: John Green ♂ (Verenigde Staten)
– Soort boek: avonturenboek, YA-roman
– Leeftijd: 15+ jaar
– Origineel: Turtles All teh Way Down (2017)
– Nederlandse vertaling: Aleid van Eekelen-Benders
– Uitgever: Gottmer
– Verschenen: 10 oktober 2017
– Omvang: 320 pagina’s
– Uitgave: Paperback / Gebonden Boek
– Prijs: € 15,99 / € 18,99
– Waardering: ★★★ (zeer goed) Jolien Dalenberg

Flaptekst John Green Schildpadden tot in het oneindige
Bijna zes jaar na het overweldigende succes van Een weeffout in onze sterren schrijft John Green met Schildpadden tot in het oneindige opnieuw een briljante en onvergetelijke roman. Het begint allemaal met een nieuwsbericht over een voortvluchtige miljardair en het vooruitzicht van een grote beloning voor de gouden tip over zijn verblijfplaats. Schildpadden tot in het oneindige gaat over vriendschap voor het leven, onverwachte ontmoetingen, Star Wars-fanfictie en een tuatara die op het punt staat een fortuin te erven. Maar bovenal gaat het over Aza Holmes, een meisje dat worstelt met een dwangstoornis en klem komt te zitten in de verstikkende spiraal van haar gedachten. In dit langverwachte nieuwe boek deelt John Green het verhaal van Aza met verpletterende directheid: ‘Dit is mijn eerste poging om openlijk te schrijven over de stoornis waar ikzelf sinds mijn vroegste jeugd mee worstel. Het verhaal is verzonnen, maar gaat wel degelijk ook over mij persoonlijk.’

Nieuwe Young Adult Boeken
Nieuwe Kinderboeken Oktober 2017
Beste Kinderboeken 2017 Recensies