Taran Matharu Summoner 2 De Edele Recensie

Taran Matharu Summoner 2 De Edele Recensie Waardering ★★★★

Summoner deel twee De Edele is de opvolger van De Nieuweling. In Amerika zijn er inmiddels al vier delen verschenen, in Nederland zullen we het nog even met deel twee moeten doen. Niet dat dat erg is. De Edele is een spannende rollercoaster langs demonen, rassenstrijd, gevaarlijke missies, vriendschap en verraad.

Een rollercoaster van politieke intriges, vetes, vriendschap en verraad
Fletcher zit al een jaar gevangen zonder eerlijk proces. Politieke intriges rollen over elkaar heen en de jonge summoner lijkt van de regen in de drup te raken. Verborgen agenda’s, geheimen die aan het licht komen vullen de eerste hoofdstukken van de Summoner deel twee. Als lezer moet je het tempo wel bij kunnen benen, want lang tijd om alles op een rijtje te krijgen, is er niet. De afgestudeerden van de Vocans Academy worden op een zeer gevaarlijke missie gestuurd. Samen met de dwergen Othello en Cress en elf Sylva vormt Fletcher een van de vier teams. Nog steeds is het de vraag wie te vertrouwen is. De rollercoaster dendert voort.

Summoner deel twee sleurt je het verhaal in en laat niet meer los
Al na de Nieuweling was ik fan van Taran Matharu. Moest ik bij het eerste deel nog wat wennen aan de personages en aan de wereld die Matharu heeft gecreëerd, De Edele greep me vast en liet niet meer los. Je moet goed blijven opletten, de intriges zijn listig en soms gecompliceerd. Elke keer worden er weer meer tipjes van de sluier opgelicht. Het deed me in zekere zin denken aan Harry Potter, maar bij de Summoner volgen de gebeurtenissen nóg sneller op elkaar. Niet dat het erg is, het maakt vooral dat je het boek niet weg kunt leggen. Net als Fletcher, ben je als lezer voortdurend op je hoede. De aanval komt vaak uit onverwachte hoek. Matharu heeft weer een aantal interessante verwikkelingen in het tweede deel verwerkt en meer dan genoeg verlangen gezaaid naar deel drie!

Waardering ★★★★ Summoner 2 De Edele
Wat mij betreft is de Summoner één van de betere Young Adult series op dit moment. Een mooie mix van spanning en magie. Ondanks dat het een andere wereld is, kun je heel goed mee met de gebeurtenissen. De personages spelen daar een belangrijke rol in, vooral Fletcher en zijn vrienden. Ze kijken soms vanuit een ander standpunt naar het zelfde, wat het boek extra interessant is. Daarnaast is het gewoon rete-spannend of de afgestudeerden slagen in hun missie. Het enige nadeel is de verschrikkelijk spannende cliffhanger waarmee Matharu je achterlaat. Er zit niets op dan met smart te wachten op deel drie! Taran Matharu Summoner 2 De Edele is gewaardeerd met ★★★★ (uitstekend).

TARAN MATHARU – SUMMONER 2 DE EDELE
– Titel: Summoner 2 De Edele
– Schrijver: Taran Matharu  (Engeland)