Philip Pullman Het Boek van Stof Recensie La Belle Sauvage 1

Op 19 oktober 2017 is bij Uitgeverij Prometheus het nieuwe boek van Philip Pullman – Het Boek van Stog, La Belle Sauvage Deel 1 verschenen. Zoals de titel al aangeeft is dit het eerste deel in een nieuwe serie fantasy boeken die zowel Young Adults als volwassenen zullen aanspreken.

Het boek van Stof verschijnt 22 jaar na Het Noorderlicht, het eerste deel uit de trilogie Het Gouden Kompas. Nu is het Gouden Kompas in de jaren ‘90 aan mijn aandacht ontsnapt, maar na het lezen van het eerste deel uit deze nieuwe trilogie is hij absoluut op mijn “te lezen” lijstje gekomen. In La Belle Sauvage, zoals deel 1 getiteld is, zul je zeker wat oude bekenden tegenkomen, als je Het Gouden Kompas wel gelezen hebt. Maar ook als je, net als ik, nog nooit iets gehoord hebt van daemonen of de parallelle wereld, kun je prima meekomen met dit eerste deel.

Het Boek van Stof neemt je mee op een spannende klopjacht
Malcolm Polstead is de jonge zoon van de waard van herberg The Trout. Behulpzaam, trouw en slim. Regelmatig komt hij bij de nonnen in het klooster vlakbij zijn huis. Als er een baby in het klooster komt wonen, is hij heel geïnteresseerd. Waarom Lyra door de nonnen verzorgd wordt, blijft geheimzinnig. Uiteindelijk zorgt een grote overstroming er voor dat Malcolm moet vluchten. Samen met Alice, een jonge medewerkster van zijn vader, moet hij Lyra veilig zien te krijgen. Niet alleen vanwege de overstroming, maar ook omdat kwaadwillende mensen achter haar aan zitten. Een bloedstollende klopjacht volgt.

Een boeiende reis die vooral heel veel vragen op roept
Het duurde even voor ik in het verhaal zat. Philip Pullman neemt je vanaf de eerste bladzijde direct mee in een andere wereld. Onbekende begrippen worden niet uitgelegd. Dat vond ik eigenlijk nog wel iets hebben. Het wordt gaandeweg vanzelf duidelijk. Begrijpen waar Pullman met Het boek van Stof heen wil, dat kostte wel wat langer de tijd. Maar door even door te zetten, kwam de vaart er toch wel in. Het boek roept vooral een heleboel vragen op, het waarom, dat kom je in het eerste deel eigenlijk maar nauwelijks te weten. Malcolm en Alice zijn een bijzonder stel en het is boeiend om te lezen hoe ze in hun vlucht naar elkaar toe groeien. Zeer benieuwd naar deel 2!

Ondanks de wat trage start, heb ik La Belle Sauvage toch met plezier uitgelezen. Pullman kan zeker schrijven en het heeft eigenlijk ook iets heel verfrissends dat je als lezer voornamelijk Malcolm en Alice volgt. Zo blijft de stroom goed op gang, en kun je het boek steeds moeilijker weg leggen. Het heeft me ook nieuwsgierig gemaakt naar Pullmans eerdere werk, maar ook absoluut naar deel twee van Het boek van Stof! Philip Pullman Het Boek van Stof is gewaardeerd met ★★★ (zeer goed).

Recensie: Jolien Dalenberg

PHILIP PULLMAN – HET BOEK VAN STOF
La Belle Sauvage, deel 1
– Titel: Het Boek van Stof
– Schrijver: Philip Pullman ♂ (Engeland)
– Soort boek: fantasyroman, Young Adult boek
– Origineel: The Book of Dust, La Belle Sauvage 1 (2017)
– Nederlandse vertaling: Lia Belt, Maren Mostert
– Uitgever: prometheus
– Verschenen: 19 oktober 2017
– Omvang: 444 pagina’s
– Prijs: € 19,99
– Waardering: ★★★ (zeer goed) Jolien Dalenberg

Flaptekst Philip Pullman – Het Boek van Stof La Belle Sauvage 1
22 jaar na Het gouden kompas, het eerste deel van de beroemde Noorderlicht-trilogie, keert Philip Pullman terug naar de parallelle wereld die al meer dan 17,5 miljoen lezers wereldwijd wist te betoveren. Malcolm Polstead is een eerlijke en hulpvaardige jongen – maar hij is ook vreselijk nieuwsgierig. In het klooster verderop wordt in het diepste geheim het baby’tje Lyra verzorgd. Er is niets aan de hand, tot op een dag handlangers van het Magisterium hem opzoeken en alles over Lyra willen weten. Nietsvermoedend gaat Malcolm op onderzoek uit en raakt langzamerhand verstrengeld in een gevaarlijk complot. Ondertussen is er een storm op komst, en een overstroming dreigt. Deze overstroming zal ieders leven op zijn kop zetten. Wat kan Malcolm nog doen om Lyra in veiligheid te houden? Voor oude Pullman-fans werpt dit avontuurlijke verhaal nieuw licht op oude bekenden; voor aanstaande Pullman-fans is het een meeslepende introductie. Eén ding staat vast: deze nieuwe held zal alle harten veroveren.

Nieuwe Fantasyboeken Overzicht >
Nieuwe Young Adult Boeken