Morten A. Strøksnes Haaienkoorts Recensie Informatie

Morten A. Strøksnes - Haaienkoorts Recensie Informatie

Morten A. Strøksnes – Haaienkoorts Recensie Informatie
Morten A. Strøksnes – Haaienkoorts is een bijzonder boek over de kunst van het vangen van een grote haai in een rubberbootje op de Noorze zee. Het bijzondere boek verschijnt in oktober in Nederlandse vertaling bij uitgever Atlas Contact. Op deze pagina vind je de Morten A. Strøksnes – Haaienkoorts recensie informatie en bestelmogelijkheden van dit boek van de Noorse schrijver.

– Titel: Haaienkoorts
– Soort boek: autobiografisch avonturenboek, natuurboek, reisboek
– Schrijver: Morten A. Strøksnes (Noorwegen)
– Origineel: Havboka (2015)
– Nederlandse vertaling: Paula Stevens
– Uitgever: Atlas Contact
– Verschenen: 20 oktober 2016
– Omvang: 288 pagina’s
– Oordeel redactie: ++++ (uitstekend)

Morten A. Strøksnes – Haaienkoorts Recensie

Oordeel redactie: ++++ (uitstekend)
Morten A. Strøksnes is een zeer begenadigde schrijver. Het bewijs hiervan wordt overduidelijk geleverd in Haaienkoorts, het eerste boek van deze Noorse journalist en schrijver in Nederlandse vertaling. Alleen al de stijl en het ritme van Haaienkoorts maken het boek tot een echte leeservaring. Twee mannen die in de buurt van de Lofoten de ambitie hebben om een Groenlandse haai te vangen is de raamvertelling en kern van het boek. Echter Haaienkoorts is veel meer dan alleen de jacht op een haai, het is een geslaagde combinatie van avonturenboek, natuurbeschouwing, geschiedenis en filosofische gedachten. Prettig is ook het uitgebreide noten apparaat achterin het boek met toelichtingen en boeken die nog meer informatie kunnen geven. Vooral de verwijzigen naar Olaus Magnus die in 1555 zijn boek Geschiedenis van de Noordelijke volken publiceerde, maakt nieuwsgierig. Tijd voor een geactualiseerde Nederlandse vertaling wellicht?

Natuurlijk zal het feit dat er gejaagd wordt op de Groenlandse haai, walvisvlees gegeten wordt en weinig kritiek wordt geuit op de walvisvangst velen tegen de borst stuiten. En alhoewel je daar inderdaad kanttekeningen bij zou kunnen plaatsen maakt het de leeservaring niet minder. Sterker nog eigenlijk wordt hierdoor een andere kant belicht en krijg je meer inzicht in wat de Noren beweegt om hier anders mee om te gaan. Zonder dat je het ermee eens hoeft te zijn, uiteraard. Maar Morten A. Strøksnes betuigt in Haaienkoorts ook zijn liefde voor de zee. Sterker nog ook hij maakt zich zeker zorgen en plaats kanttekeningen bij hoe de mens de zee uitput en leeg rooft. Ook is Haaienkoorts een pleidooi om de zee beter te leren kennen, ontdekken en waarderen. Hij doet dit echter op een zeer onderbouwde en rustige manier, zonder al te veel met het belerende vingertje te wijzen. Bovenal is het een boek waar de liefde en het ontzag voor de zee vanaf spat. Morten A. Strøksnes – Haaienkoorts is een zeer goed geschreven boek dat aanzet tot nadenken, filosoferen en discussiëren over de omgang met de zee. Een echte aanrader! De redactie beoordeelt het boek met ++++ (uitstekend).

Inhoud Morten A. Strøksnes – Haaienkoorts
Op grote diepte in de oceaan zwemt de Groenlandse haai, die bijna acht meter lang kan worden en meer dan een ton kan wegen. Zijn vlees is giftig voor mens en dier, in zijn blauwe ogen leven parasieten die hem halfblind maken. Twee vrienden, Morten Strøksnes en Hugo Aasjord, willen koste wat het kost dit iconische monster te zien krijgen, en gaan in een zodiac de oceaan op. De een is schrijver, de ander kunstenaar en woonachtig op het eilandje Skrova. Hun avonturen op zee worden afgewisseld met aanstekelijke overpeinzingen van Strøksnes over al het leven onder het wateroppervlak. Hij wisselt net zo gemakkelijk existentiële vragen af met een (onvrijwillige) duik in een maelstrom. Het resultaat is een zeer onderhoudend boek over de wereld onder het zoute wateroppervlak waarin mythologie, weten¬schap, geschiedenis en literatuur samenkomen.

Noorse Schrijvers en Schrijfsters Boeken en Informatie
Nieuwe Reisboeken en Reisverhalen

Recensie geschreven door: Theo Jordaan