Peter Drehmanns – Het wezen

Peter Drehmanns Het wezen recensie en informatie over de inhoud van deze filosofische roman. Op 1 september 2020 verschijnt bij Uitgeverij In de Knipscheer de nieuwe roman van de Nederlandse schrijver Peter Drehmanns.

Peter Drehmanns Het wezen Recensie en Informatie

Als de redactie het boek gelezen heeft, kun je op de pagina de recensie en waardering vinden van de roman Het wezen. Het boek is geschreven door Peter Drehmanns. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van de dertiende roman van de Nederlandse schrijver Peter Drehmanns.

Peter Drehmanns Het wezen Recensie

Het wezen

• Schrijver: Peter Drehmanns (Nederland)
  • Soort boek: filosofische roman, Nederlandse roman
  • Uitgever: In de Knipscheer
  • Verschijnt: 1 september 2020
  • Omvang: 370 pagina’s

Waardering voor Peter Drehmans bij radioprogramma Nieuwsweekend

Op zaterdag 19 december wordt er in het radioprogramma Nieuwsweekend aandacht besteed aan de nieuwe roman van Peter Drehmans.

Flaptekst van de nieuwe roman van Peter Drehmanns

Hoofdpersoon van Het Wezen is Koen Grondijs, een uitgebluste kunstgeschiedenisdocent die zich gedesillusioneerd afkeert van de westerse cultuur en zijn leven omgooit door als een hedendaagse Rousseau zijn heil te zoeken in de Natuur. Om dit ideaal te verwezenlijken reist hij af naar een ver eilandenrijk, de Archipel, waar hij op zoek gaat naar het Wezen, een endemisch en mythisch dier dat door de wetenschap als uitgestorven wordt beschouwd, maar volgens enkele Archipelliaanse stammen nog leeft.

Met de verhoopte ontdekking van het Wezen wil Grondijs ook zichzelf weer op de kaart zetten. Als hij Dino Drogo ontmoet, een Italiaanse preparateur, raakt zijn queeste ernstig ontregeld en vindt hij steeds meer struikelblokken op zijn weg, waaronder een geheimzinnige Epidemie. Zal natuurapostel Grondijs het object van zijn obsessies en verlangens nog weten te vinden? Het Wezen is Drehmanns’ dertiende roman, en ook zijn meest ambitieuze.

De lezer krijgt een satirisch, spannend, filosofisch en prikkelend verhaal voorgeschoteld waarin cultuurkritiek niet geschuwd wordt. Tegelijkertijd stelt Het Wezen scherpe vragen over de verstoorde relatie tussen mens en natuur en onderzoekt de roman het grensgebied tussen het kunstmatige en het natuurlijke. In flamboyant proza wordt een even genadeloos als hilarisch portret geschilderd van een op drift geraakte westerse man op zoek naar houvast en morele legitimering.