Peter Giesen Retour de France Recensie

Peter Giesen Retour de France Recensie Waardering en Informatie. In juni 2018 is bij Uitgeverij Thomas Rap het boek over Frankrijk van Peter Giesen Retour de France verschenen. Deze pagina bevat de Peter Giesen Retour de France recensie waardering en informatie over de inhoud van het boek.

Peter Giesen Retour de France Recensie

Peter Giesen Retour de France Recensie

Voor vele Nederlanders is de snelweg de Route du Soleil richting het zuiden van Frankrijk synoniem aan de vakantie. Echter voordat de snelweg er werd aangelegd, was de Route Nationale 7, een die zich door vele steden en dorpen slingerde, de weg naar het zonnige zuiden van Frankrijk. Peter Giesen, voormalig correspondent van de Volkskrant in Frankrijk, volgt in zijn boek Retour de France deze oude vakantieroute om een beeld van Frankrijk te schetsen in het huidige tijdsgewricht.

Frankrijk op een keerpunt in de moderne geschiedenis

Beginnend in het centrum van Parijs, volgt hij de Route Nationale 7 via de buitenwijken van de Franse hoofdstad, Nevers, de Allier, Lyon, Aix-en-Provence naar Nice, de Côte d’Azur tot aan Menton op de grens met Italië. Hij ontmoet en spreekt Fransen op al deze plekken en plaatst hun gevoelens, emoties en spanningen in een historisch perspectief en verklaart waarom Frankrijk van en de Fransen evenzeer geliefd als onbegrepen en soms gehaat zijn. Hoe het Frankrijk van Emanuel Macron op een keerpunt in de moderne geschiedenis staat en of de aangekondigde veranderingen kans hebben om tot wasdom te komen of niet.

Een geslaagd Frankrijk boek vol boeiende reportages en ontmoetingen

Peter Giesen is een begenadigd verteller die op overtuigende wijze zijn persoonlijke ervaringen, zijn ontmoetingen met de Fransen te vermengen met verhalen over de geschiedenis van het door Nederlanders zo geliefde vakantieland, weet te vertellen. Hij doet dit op een wijze die doet denken aan de geslaagde VPRO tv-documentaire series over Iran en China. Sterker nog het boek verdient een vergelijkbare verfilming. Kortom een geslaagd boek vol boeiende reportages en ontmoetingen voor iedereen die het huidige Frankrijk en de Fransen beter wil leren kennen en doorgronden. En omdat Peter Giesen een vlotte en goede pen heeft, is het een geslaagd reisboek. Peter Giesen Retour de France is gewaardeerd met ★★★ (uitstekend).

Peter Giesen – Retour de France

Over de route nostagique naar het Frankrijk van nu

• Titel: Retour de France