Phillip Lewis Een andere stilte Recensie

Phillip Lewis Een andere stilte Recensie Waardering en Informatie. Op 5 juni 2018 is bij Uitgeverij De Arbeiderspers de roman van de Amerikaanse schrijver Phillip Lewis Een andere stilte verschenen. Op deze pagina kun je de Phillip Lewis Een andere stilte recensie waardering en informatie over de inhoud van de roman lezen.

De roman Een andere stilte van de Amerikaanse schrijver Philip Lewis speelt zich vooral af in een dorp dat Old Buckram heet. Een kleurloos dorp midden in de Appalachen. Daar woont de opa van Henry Aster. Opa is getrouwd met Maddy. Opa heeft daar zijn hele leven gewoond en over hem is niets opmerkelijks bekend, behalve dat hij zich één keer verkiesbaar heeft gesteld voor de plaatselijke verkiezingen. Hij deed dat op aandringen van de plaatselijke pastoor. Uiteindelijk kreeg hij maar twee stemmen en leefde opa verder met achterdocht voor zowel oma Maddy als de pastoor. Opa en oma kregen in deze weinig vruchtbare en moeilijk te temmen omgeving vijf kinderen waarvan de vader van Henry, die ook Henry heet, de jongste was en degene met andere hersens dan de rest van de familie. Een nerd, boekenwurm, buitenbeentje. Deze Henry wil schrijver worden, studeren, ontsnappen aan het leven in Old Buckram. En dat gaat hem lukken.

Zijn leven even is omringd en doorspekt met de grote schrijvers ter aarde

Hij slaagt, wordt docent aan de universiteit, wordt schrijver. Wat hij vooral wil bereiken dat hij zijn moeder Maddy kan overtuigen dat schrijver zijn een vak is, dat je daar je brood mee kunt verdienen,want zijn moeder ziet daar helemaal niets in, terwijl Henry zijn leven is omringd en doorspekt met de grote schrijvers ter aarde, die zijn leven voeden en kleuren. Die hem de weg wijzen in zijn leven. Zijn moeders oordeel weegt hem zwaar. “ In werkelijkheid werden haar twijfels een meedogenloos en niet af te schudden gewicht dat hem vanaf afstand bedrukte. Het maakte hem kleiner. Het ondermijnde zijn kracht” (pagina 29). Begin jaren ’60 komt Henry zijn vrouw tegen in de bibliotheek waar hij vaak te vinden is. Hij valt als een blok voor haar. Deze slimme Eleonore is qua levenshouding het tegenovergestelde van Henry. Wil het leven ondergaan, voelen , ruiken, proeven, terwijl Henry zich verhoudt, zich laaft aan, verdwaald in zijn boeken.

Een draak van een huis dat al jarenlang leegstaat vanwege een duister verleden

Dan wordt Maddy ziek en Henry ziet zich genoodzaakt terug te aan naar Old Buckram waar hij als advocaat gaat werken. Gelukkig vindt zijn vrouw haar weg wel in deze ongerepte natuur. Zij weet immers alles van wat groeit en bloeit. De natuur stroomt door haar bloed. En zij blijkt zwanger. Dus hoe mooi wil je het hebben. Henry gaat weer naar huis. Om in de buurt te zijn van zijn vader en moeder. Hij vindt een baan als advocaat, helpt zijn ouders, wordt vader, en….koopt een draak van een huis dat al jarenlang leegstaat vanwege een duister verleden, waar niemand wil wonen, dat uitkijkt over de bergen, middenin in de natuur, een kathedraal, een monster waarin je verdwaalt, maar toch een huis. Hier denkt hij de rust te kunnen vinden zijn grote noodzakelijke werk te kunnen schrijven. Een autobiografische roman over het leven van zijn ouders in dit onherbergzame landschap. Maar hij verdwaalt. Dit loopt allemaal niet al te best af. En natuurlijk gaat later zijn zoon, bijna via zo’n zelfde weg op zoek naar zijn vader.

Een mooie en stijlvolle Amerikaanse roman

Mijns inziens heeft Philip Lewis een mooie roman geschreven. Zijn taal is vaak stijlvol, zoals op pagina 85 na het overlijden van het jongere zusje: “Ik liep rond in de schaduw van het verdriet van anderen.” En op pagina 145 wanneer kleine Henry zich een samenzijn met zijn onbereikbare vader herinnert: “Zo zaten we daar. Als twee stapels stenen die doelloos op de flank van de berg zaten in het ongelijkmatige veld, met achter ons het bos, dat een kille wind uitstootte en terugzoog.” Er is veel te genieten tijdens het lezen van deze roman. Ik vraag me alleen af of het nodig was de lezer zover mee te nemen in het dagelijks leven van de  volwassen wordende kleine jongen die ons laat meekijken in de geschiedenis van zijn familie. Philip Lewis – Een andere stilte is gewaardeerd met ★★★★★ (zeer goed).

Recensie van Mieke Koster

Phillip Lewis – Een andere stilte

• Titel: Een andere stilte
  • Schrijver: Phillip Lewis (Verenigde Staten)
  • Soort boek: familieroman, psychologische roman
  • Origineel: The Barrowfields (2017)
  • Vertaler: Lidwien Biekmann
  • Uitgever: Querido
  • Verschenen: 5 juni 2018
  • Omvang: 333 pagina’s
  • Waardering★★★★★ (zeer goed)

Flaptekst Phillip Lewis – Een andere stilte

Vlak voor Henry Asters geboorte keert zijn vader tegen wil en dank terug naar de kleine stad in de Appalachen waar hij zelf is opgegroeid, en installeert zijn jonge gezin hoog op een berg in een immens huis van staal en glas. Daar groeit Henry op onder de schrijftafel van deze briljante en overambitieuze man. Als een sterfgeval in de familie zijn vader op angstaanjagende wijze de weg doet kwijtraken, verandert ontzag in afkeer en vlucht Henry, om pas vele jaren later terug te keren als ook hij gedwongen wordt thuis te komen. Een andere stilte is een pageturner over vaders en zonen, gefnuikte ambities en het verlangen naar een thuis. Om met The New York Times Book Review te spreken: “Deze roman schenkt de lezer hetzelfde plezier als klassieke familieromans, door de stilzwijgende overtuiging die eruit spreekt dat je familie je lot is. Een andere stilte is het werk van een zeer groot talent.’