Tilmann Lahme De Familie Mann Recensie ★★★★★

Tilmann Lahme De familie Mann Recensie ★★★★★

Thomas Mann leefde van 1875 tot 1955 en behoort tot de grote Duitse schrijvers van de twintigste eeuw. Zijn werk wordt beïnvloed door de Duitse filosofen Goethe, Nietzsche en Schopenhauer. In 1929 kreeg hij eindelijk de Nobelprijs voor literatuur. Hij week in 1936 voor het Duitse naziregime uit naar Zwitserland. Het Duitse staatsburgerschap is dan al aan de familie ontnomen. Het kostte hem moeite zich tegen zijn vaderland te keren. In 1938 sprak hij als een van de weinigen met walging en schaamte over het verdrag van München. (Robert Harris heeft recent over dit verdrag een schitterend en spannend boek geschreven: Munchen 1938) Mann toont hiermee dat hij Hitler doorzag. Van 1939 tot 1952 woonde hij in de Verenigde Staten, waar hij uitgroeide tot een belangrijke voorvechter tegen het fascisme. Daarna keerde hij terug naar Zwitserland, waar hij ook stierf.

De familie Mann leest als een avonturen- of schelmenroman

De familie Mann gaat niet zo zeer over de werken van Mann, maar over zijn bijzondere familie en hun verhouding tot elkaar. Thomas komt uit een schrijversfamilie, vader en broer, maar enige van zijn 6 kinderen publiceren ook en ijveren met hun vader om de gunst van de lezer. Thomas is homo net als zijn zoon Klaus en dochter Erika. Hun geaardheid is in hun werken aanwezig, maar naar buiten moest dit toch verborgen blijven. Mede hierdoor leden Thomas en zeker ook zijn zoon Klaus hier zwaar onder. Soms waren vader en zoon met hun relaties elkaars rivalen. Dat zijn vrouw Katja half joods is, maakte het leven van dit bijzondere gezin nog gecompliceerder. Zij leidde de familie en zag hun ontsporingen door de vingers. Ook de ontrouw van Thomas. Wanneer zoon Klaus in 1949 zelfmoord pleegde, reageerden de familieleden daar opmerkelijk op door de begrafenis te negeren en door te gaan met hun eigen bezigheden.

Je valt van de ene verbazing in de andere bij het lezen van de boeiende familiegeschiedenis

Thomas Mann hield dagboeken bij waar in dit boekwerk uitgebreid gebruik van gemaakt is. Je valt van de ene verbazing in de nadere bij het lezen van de familiegeschiedenis. Het boek leest dan ook als een avonturen- of schelmenroman. De leden van de familie gedragen zich vaak onvoorspelbaar, wat het boek natuurlijk uitermate leesbaar maakt. De politieke situatie in Europa is het decor of liever gezegd het tijdsbeeld waar de familie mee worstelt. De auteur heeft zich geheel verdiept in de levens van de Mann-familie. Hij heeft meer werken over hen op zijn naam staan en mag wel een grote Mann-kenner genoemd worden. Hij schrijft de geschiedenis vlot met veel citaten uit de dagboeken en drieduizend brieven. Hier en daar staan wat foto’s en bijna twintig procent van het boek bestaat uit noten en toelichting. Tilmann Lahme – De familie Mann is gewaardeerd met ★★★★★ (uitmuntend).

Recensie: Jos van Raan

TILMANN LAHME – DE FAMILIE MANN
Geschiedenis van een gezin