Tom Hanks Een stel verhalen Recensie ★★★

Tom Hanks Een stel verhalen Recensie

Tom Hanks Een stel verhalen Recensie ★★★ Zeer Goed

Een stelverhalen is het literaire debuut van de beroemde Amerikaanse filmacteur Tom Hanks. Naast begaafd acteur blijkt hij nu ook aardig uit de voeten te kunnen met de pen, of wellicht beter gezegd met de typemachine. Hij is namelijk een verzamelaar van oude typmachines waarvan tussen de verhalen in deze bundel foto’s te vinden zijn. Een stel verhalen kenmerkt zich door melancholie en een verlangen naar het verleden. Hanks schets een beeld van het Amerika toen het nog enigszins onschuldig was.

Geslaagde nostalgische verhalen over een verdwijnend Amerika
De verhalen van Tom Hanks gaan over ruimtevaart, een bowlingbaan, een immigrant die het probeert te maken in de wereldstad New York en het Amerika dat langzamerhand verdwijnt achter de horizon. Nostalgie en verlangen kenmerken zijn debuut. Je kunt heel goed stellen dat de schrijver en acteur Tom Hanks heel dicht bij elkaar staan. Vakkundig weet hij een mooie sfeer op te roepen die worden uitgedrukt in passende beelden en gevoelens. Nergens schokkend, soms iets te kabbelend, maar meestal het lezen meer dan waard. Tom Hanks – Een stel verhalen levert voor een aantal uren aangenaam en zorgeloos leesplezier op en is gewaardeerd met ★★★★★ (zeer goed).

Recensie: Theo Jordaan

TOM HANKS – EEN STEL VERHALEN

– Titel: Een stel verhalen
– Soort boek: verhalen
– Schrijver: Tom Hanks (Verenigde Staten)
– Origineel: Uncommon Type (2017)
– Nederlandse vertaling: Lidwien Biekmann
– Uitgever: Atlas Contact
– Verschenen: oktober 2017
– Omvang: 424 pagina’s
– Prijs: € 21,99
– Waardering: ★★★★★ (zeer goed) Theo Jordaan

Flaptekst Boek Tom Hanks – Een stel verhalen

In “Een stel verhalen’ van acteur Tom Hanks onderneemt een groepje vrienden een doe-het-zelfpoging om naar de maan te reizen. Een ontheemde Bulgaarse dissident probeert voet aan de grond te krijgen in New York. Een man gooit twaalf strikes in één bowlingpartij – een “perfect game’ – en doet het vervolgens nog een keer, en nog eens, en nog eens, totdat het gedaan is met zijn oorspronkelijke plezier in het spel. Hij moet kiezen tussen de plotselinge beroemdheid die deze reeks overwinningen met zich meebrengt of zijn oorspronkelijke plezier in het spel. Deze en andere verhalen zijn bijeengebracht in het literaire debuut van Tom Hanks: verrassende, eigenzinnige, hartverwarmende vertellingen die even innemend zijn als hun wereldberoemde auteur.

Boekrecensies Februari 2018
Recensies Nieuwe Boeken
Nieuwe Boeken 2018