Charles Darwin De reis van de Beagle Recensie ★★★★★

Over de kwaliteit en importantie van het reisverslag van Charles Darwin dat voor het eerst verscheen in 1839. Zijn reis duurde maar liefst vijf jaar en de publicatie van zijn Journal and Remarks (journaal en aantekening) vestigde zijn naam als belangrijke wetenschapper. De reis was ook de basis voor zijn beroemde boek The Origin of Spieces dat nog steeds één van de allerbelangrijkste wetenschappelijke boeken ooit is. Nu heeft KNNV Uitgeverij een prachtige geïllustreerde editie uitgegeven.

Prachtige, rijk geïllustreerde uitgave van het beroemde reisverslag
Natuurlijk is in deze editie het reisverslag van Charles Darwin te lezen. Maar daarnaast zijn er relevante delen van The Origin of Spieces (Het ontstaan der soorten) opgenomen zodat je een goed beeld krijgt hoe de reis Charles Darwin inspireerde tot zijn wetenschappelijke ontdekkingen. Foto’s, kaarten, historische illustraties vervolmaken dit prachtige boek. De gezagvoerder van de Beagle, Robert Fitz-Roy hield ook een verslag bij tijdens deze wereldberoemde reis. Leuk is dat ook hiervan delen zijn opgenomen in deze uitgave. Deze eerste zeer rijk geïllustreerde editie van De reis van de Beagle is werkelijk een lust voor het oog, prachtig uitgegeven en heerlijk om regelmatig in te bladeren. De geïllustreerde uitgave van Charles Darwin De reis van de Beagle is gewaardeerd met ★★★★★ (uitmuntend). Een prachtig cadeauboek!

Recensie: Theo Jordaan

CHARLES DARWIN – DE REIS VAN DE BEAGLE (GEÏLLUSTREERDE UITGAVE)
De geïllustreerde editie van zijn beroemde reisverslag
– Titel: De reis van de Beagle
– Schrijver: Charles Darwin (Engeland)
– Soort boek: geïllustreerd reisverslag
– Origineel: The Voyage of the Beagle (1839)
– Nederlandse vertaling: Frank van der Knoop
– Uitgever: KNNV Uitgeverij
– Verschenen: 2017
– Omvang: 460 pagina’s
– Uitgave: Gebonden Boek (groot formaat)
– Prijs: € 49,95

Inhoud Charles Darwin De reis van de Beagle Geïllustreerd
Charles Darwins bijna vijf jaar durende reis aan boord van de H.M.S. Beagle, die begon toen hij pas 22 was, was een cruciale periode in het leven en de carrière van deze jonge natuurvorser. Dit verslag van zijn reis rond de wereld vestigde zijn reputatie in de wetenschappelijke wereld. Het was de inspiratiebron voor zijn beroemdste en meest spraakmakende werk, Het ontstaan der soorten, dat nog altijd wordt gezien als de grote unificatietheorie voor de biowetenschappen.

Deze schitterend geïllustreerde uitgave laat de mensen, plaatsen en soorten zien waarover Darwin tijdens de expeditie schreef. Tevens bevat deze editie met zorg geselecteerde passages uit o.a. Het ontstaan der soorten. Deze dienen als aanvulling op de hoofdtekst en maken dit tot de toonaangevende editie van Darwins boek.
– levendig, spannend reisverslag
– de eerste volledig geïllustreerde uitgave van De reis van de Beagle
– meer dan 350 historische en moderne illustraties, foto’s en kaarten