Renato Cisneros De afstand die ons scheidt Recensie

Renato Cisneros De afstand die ons scheidt Recensie Waardering en Informatie. In juni 2018 verschijnt bij Uitgeverij De Geus de roman van de Peruaanse schrijver Renato Cisneros De afstand die ons scheidt. Op deze pagina kun je de Renato Cisneros De afstand die ons scheidt recensie waardering en informatie lezen.

De afstand die ons scheidt wordt door de Peruaanse schrijver Renato Cisneros zelf aangeduid als een fictieve autobiografie. Veel van de elementen in dit rijke boek stemmen dan ook met de waarheid. Echter Cisneros heeft de vrijheid genomen om de waarheid niet volledig te volgen. De romanvorm biedt hem de gelegeheid om daarmee zijn verhaal te vertellen. De roman is niets verhullend en onverbloemd en zeer geslaagd verslag van een getroebleerde vader-zoon relatie.

Hoe is het om een vader te hebben die een bepalende figuur was tijdens de militaire disctatuur in Peru?

Robert Cisneros is de zoon van generaal Luis Cisneros Vizquerra. Hij wordt gezien als één van de bepalende figuren tijdens de militaire dictatuur in Peru die het land teisterde van eind jaren 70 tot begin jaren 80.. Dat Renato Cisneros voor de roman kiest om zijn verhaal te vertellen van de dictatuur is begrijpelijk. Doordat zijn vader deel uitmaakt van de geschiedenis is het soms lastig om afstand te nemen. Bovendien is de werkelijkheid soms weerbarstig en kan de romanvorm helpen om moeilijke situaties te verklaren en vertellen.

De verteller van De astand die ons scheidt heeft te kampen met een depressie. Als hem duidelijk wordt dat deze veroorzaakt wordt door een vertroebelde relatie met zijn vader gaat hij op zoek naar zijn verleden. Bij meerdere vrouwen verwekte genraal Cisneros kinderen. Door de conservatieve verhoudingen in Peru kon zijn vader niet met zijn moeder trouwen en werd de verteller beschouwd als een bastaard met alle consequenties vandien.Ook rol van zijn vader tijdens de militaire dictatuur probeert de verteller te doorgronden.

Niets verhullend, onverbloemd en overtuigend verslag van een getroebleerde vader-zoon relatie

De kracht van de roman van Roberto Cisneros ligt in de manier waarop hij hierover schrijft. Niets verhullend en onbloemen, maar zonder te veel in verwijten te vervallen. Hierdoor wordt een zeer overtuigend beeld geschetst op welke wijze de machthebbers tijdens de dictatuur in Peru te werk gingen. Daarnaast wordt verklaard hoe ze hun gedrag en activiteiten voor zichzelf konden verantwoorden. Juist dit maakt De afstand die ons scheid tot een bijzondere leeservaring. Al met al is Robert Cisneros erin geslaagd om een boeiende, spannende en soms verontrustende roman te schrijven over een vader en een zoon die nooit tot elkaar hebben kunnen komen. Robert Cisneros – De afstand die ons scheidt is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Renato Cisneros – De afstand die ons scheidt

• Titel: De afstand die ons scheidt
  • Schrijver: Renato Cisneros (Peru)
  • Soort boek: familieroman, sociale roman
  • Origineel: La distancia que nos separa (2015)
  • Nederlandse vertaling: Jos den Bekker
  • Uitgever: De Geus
  • Verschenen: 18 juni 2018
  • Omvang: 400 pagina’s
  • Waardering∗∗∗∗ (uitstekend) Theo Jordaan

Flaptekst Renato Cisneros – De afstand die ons scheidt

Renato Cisneros duikt diep in zijn eigen familiegeschiedenis, op zoek naar het ware verhaal van zijn vader, de beruchte “El gaucho’, een controversieel, machtig en gewelddadig politicus. Hij was onder meer minister van Binnenlandse Zaken tijdens de donkerste jaren van de Peruaanse geschiedenis, het regime van Francisco Morales; daarna was hij minister van Oorlog. Hoe kan Cisneros als zoon zo’n vader ooit begrijpen? En hoe kan hij zich ooit met hem verzoenen Dankzij het intieme perspectief en het verstrijken van de tijd is Cisneros in staat het werkelijke verhaal te ontrafelen van een man, een familie en een heel land. Een dappere, emotionele getuigenis, waarin ook juist de menselijke kanten van zijn vader, zijn dromen, de vrouwen in zijn leven, aan het licht komen.