Rinske Bouwman Een soort eelt recensie

• Soort boek: Nederlandse roman
  • Uitgever: Uitgeverij Orlando
  • Verschijnt: 11 januari 2024
  • Omvang: 192 pagina’s
  • Prijs: € 22,99 / € 16,99

Recensie en waardering van de debuutroman

• “Een soort eelt is een volslagen originele roman over hoe verdriet kan vervreemden en vervormen. Rinske Bouwman neemt je mee in een intiem maar wijds verhaal, dat zich uitstrekt van de taiga van Noord-Mongolië naar de supermarkt in Utrecht-West. Bouwman is een scherpe observator, die complexe emoties secuur en met mededogen en lichtheid ontleedt. In een paar ogenschijnlijk simpele pennenstreken zet ze personages neer waarvan je gaat houden, in al hun onvermogen en volharding. Haar zinnen zijn prachtig, haar beelden verrassend, en vaak is ze ook nog eens ontzettend grappig, ook (juist!) wanneer ze over pijnlijke zaken//verlies schrijft. Een soort eelt is half Kafka, half Bervoets, maar bovenal helemaal Bouwman. Een uniek debuut.”  (Koen Caris, auteur van Stenen eten)

Flaptekst van de roman van Rinske Bouwman

Tragikomische debuutroman over verdriet, familie en de kracht van verhalen.

De Nederlandse Sarlag is grotendeels in Mongolië opgegroeid en keert als studente terug naar Utrecht. Ze draagt een groot verdriet met zich mee, maar heeft veel talent om dat uit de weg te gaan. Tijdens de lange dagen die ze maakt op haar werk op de koel-vriesafdeling van de supermarkt, boetseert ze half gesmolten vriesproducten tot vleesbeeldjes en kalmeert ze zichzelf door haar favoriete feiten op te noemen.

Gaandeweg wordt duidelijk wat er gebeurd is in haar gezin, maar ondertussen heeft het onverwerkte verdriet zich al vastgezet in Sarlags lichaam en vindt er een absurde metamorfose plaats.

​Rinske Bouwman (1988) is een Utrechtse theatermaker en schrijver. Haar voorstellingen speelden op verschillende festivals en in theaters in Nederland. Haar teksten zijn macaber en humorvol. Vaak is rouw een hoofdthema in haar werk, dat ze met een lichte toon en absurde inslag hoopvol maakt. Een soort eelt is haar debuutroman.