Rudi Wester Jef Last biografie Recensie

Jef Last 1898-1972

• Schrijfster: Rudi Wester (Nederland)
  • Soort boek: biografie
  • Uitgever: Prometheus
  • Verschijnt: 20 januari 2021
  • Omvang: 565 pagina’s
  • Recensie biografie: Het leven van Jef Last was zo rijk dat zelfs de vuistdikke biografie die Rudi Wester over hem schreef bijna nog te weinig ruimte biedt voor alle verhalen. Toch is biografie Rudi Wester er uitstekend in geslaagd om het schelmenleven van één van de meest actieve Nederlandse politieke activisten en zeer productieve schrijver op zeer overtuigende wijze te boek te stellen…lees verder >

Waardering voor de Jef Last biografie

• Zeer prettig leesbare biografie’ en ‘invoelend beschreven.” (●●●●, NRC)

Aandacht voor de biografie bij radioprogramma Nieuwsweekend

Op zaterdag 30 januari 2020 is er aandacht voor de biografie van Jef Last bij het Max radioprogramma Nieuwsweekend.

Flaptekst van de biografie Bestaat er een raarder leven dan het mijne?

Romancier, dichter, essayist, sinoloog, schilder, polyglotte journalist, vertaler, provo, begeesterd spreker: Jef Last (1898-1972) valt niet te rubriceren. Hij zwierf over de hele aarde, vocht in de Spaanse Burgeroorlog en was een dapper verzetsman. Zijn leven lang was hij een romanticus, hartstochtelijk de vrijheid en gerechtigheid toegedaan, altijd opkomend voor de underdog in de maatschappij: de arbeider, de gekleurde volkeren, de homoseksuelen.

Schrijven was zijn wapen, de wereld zijn werkterrein. Een culturele bruggenbouwer tussen Oost en West, met zijn beschouwingen over Chinese filosofen en vertalingen van grote Japanse schrijvers. Hij was cultureel adviseur van Soekarno en leraar op Bali. Onder zijn vrienden telde hij André Gide, Mohammed Hatta, Willem Drees en Willy Brandt. Van vurig socialist evolueerde hij naar aristocratisch humanist, met een tussenstop als communist. Een grillig en niet altijd gemakkelijk mens. Maar altijd integer en trouw aan zijn geweten, zoals naar voren komt in al zijn werk.

In deze eerste biografie over Nederlands letterkundige vechtjas nummer één heeft Rudi Wester op verbluffende wijze het fenomeen Jef Last in kaart gebracht. Daarbij heeft ze uitgebreid geput uit zijn bijzonder openhartige, ongepubliceerde memoires, die een ongekende blik geven op dit turbulente leven.