Almudena Grandes Kleine helden recensie roman

Almudena Grandes - Kleine helden Recensie Roman

Almudena Grandes – Kleine helden recensie roman over de Spaanse crisis
Eind november verschijnt bij Uitgeverij Signatuur de Nederlandse vertaling van de roman over de Spaanse crisis door Almuneda Grandes – Kleine helden. Op deze pagina zijn de Almudena Grandes – Kleine helden recensie, informatie en bestelmogelijkheden van de roman te vinden.

– Titel: Kleine helden
– Soort boek: sociale roman
– Schrijfster: Almudena Grandes (Spanje)
– Origineel: Los besos en el pan
– Nederlandse vertaling: Mia Buursma
– Uitgever: Signatuur
– Verschenen: 22 november 2016
– Omvang: 320 pagina’s
– Prijs: € 19,99 / € 13,99
– Oordeel redactie: ++++ (uitstekend) Monique van der Hoeven

Almudena Grandes – Kleine helden recensie roman
Kleine Helden door de Spaanse schrijfster Almudena Grandes is een prachtig en mooi geschreven boek over echte mensen in het hedendaagse Spanje. Zoals Almudena Grandes het zelf in het inleidende deel omschrijft:
“Dit is het verhaal van veel verhalen, het verhaal van een Madrileense wijk, die zijn uiterste best doet verzet te bieden en zichzelf te blijven, in het oog van de orkaan, de crisis die alles overhoop dreigde te gooien en daar toch niet in is geslaagd”.
Het boek bestaat uit 3 delen: twee korte delen onder de titel “Eerst” en “Later” en het langste deel met de titel “Nu”. Almudena Grandes laat ons heel direct en persoonlijk kennis maken met de bewoners van een wijk in het centrum van Madrid. Bewoners die heel verschillend zijn, van jong tot heel oud, van werkloos tot zelfstandig ondernemer, met elk hun eigen sores en kleine gelukjes in het leven. Wat ze delen is een crisis die over het land is gekomen, waar ze niet om gevraagd hebben en waar ze allemaal, heel direct en heel heftig, of alleen zijdelings mee te maken krijgen.

Prachtige schetsen van de echte mensen uit Madrid
Prachtige schetsen van echte mensen, die zich niet neerleggen bij hun lot, maar er mee leven, zo goed en zo kwaad als het gaat. Mensen die elkaar helpen en steunen, die elk hun eigen geheimen met zich meedragen, over “kleine levens”, die levensveranderend zijn, misschien niet op nationaal niveau, maar wel degelijk op persoonlijk en menselijk niveau.

Ik heb genoten van de prachtige karakterschetsen van deze Madrilenen, van de onderlinge relaties, van de verschillende visies op het leven, van de passie en de liefde voor het leven die de meeste van hen zo duidelijk aan de dag leggen in de keuzes die ze maken, van de vriendschappen en liefdesrelaties, de soms verrassende verhouding tussen ouders en kinderen, en grootouders… Een boek wat me mee vanaf de eerste pagina mee heeft genomen. Kleine verhalen, die samen één prachtig verhaal vormen, omdat alles met elkaar verbonden is door die lastige tijd waarin deze mensen leven.

(Recensie: Monique van der Hoeven)

Flaptekst en inhoud roman van Almudena Grandes – Kleine helden
Een urgent en ontroerend portret van de gewone burger onder het juk van de crisis. Kleine helden is een hartverwarmende roman over een volksbuurt in Madrid. Rijk en arm, jong en oud, singles en gezinnen, Spanjaarden en immigranten. Zij hebben geen schuld aan de crisis, maar moeten haar wel dragen, en er ondanks alles proberen bovenuit te stijgen. Elk op hun eigen manier beleven buurtgenoten bitterzoete momenten van onverwachte solidariteit, van verontwaardiging en woede maar ook van tederheid en doorzetten. Samen blazen ze hun buurt nieuw leven in. Een roman over durven opstaan, en over kleine daden die het verschil maken.

De Nederlandse titel Kleine Helden is goed gekozen, al maakt de Spaanse titel Los besos en el pan (De kussen op het brood) op mij persoonlijk meer indruk. Kinderen van na de oorlog moesten, als er een stuk brood op de grond viel, daar een kus op drukken en het brood terugleggen in het broodmandje. Een verhaal dat de schrijfster in het begin van het boek aanhaalt en wat ontzettend goed illustreert hoe groot de verschillen tussen de verschillende generaties zijn. Een prachtig, sterk geschreven en levensecht verhaal over het leven van gewone mensen, die misschien wel helemaal niet zo gewoon zijn dat beoordeeld wordt met ++++ (uitstekend).

Spaanse Schrijvers Schrijfsters Boeken en Informatie
Nieuwe Boeken November 2016