Karin Sitalsing Boeroes Recensie Boek over witte Surinamers

De Nederlandse schrijfster van Surinaamse afkomst Karin Sitalsing heeft met Boeroes een boek over witte Surinamers geschreven. Het boek gaat over de geschiedenis van vijftig arme Nederlandse boerengezinnen die in 1845 naar Suriname emigreerde. Op deze pagina zijn de Karin Sitalsing – Boeroes recensie, inhoud van het boek en bestelmogelijkheden te vinden. Boeroes, Een familiegeschiedenis van witte Surinamers is op 2 november 2016 verschenen bij uitgeverij Atlas Contact.

– Titel: Boeroes
– Schrijfster: Karin Sitalsing ♀ (Nederland)
– Soort boek: geschiedenisboek, portretten
– Uitgever: Atlas Contact
– Verschenen: 2 november 2016
– Omvang: 272 pagina’s
– Prijs: € 21,99
– Oordeel redactie: +++ (zeer goed)

Karin Sitalsing Boeroes Recensie
Als je blank bent en afkomstig bent uit Suriname, dan roept dat vragen op. De ouders van schrijfster en journaliste Karin Sitalsing zijn beiden geboren in Suriname. Ze heeft Hindoestaanse vader wat op zich niet echt vragen oproept. Echter haar blanke blondharige Surinaamse moeder zorgt vaak wel tot verbazing en vragen. Haar moeder is blanke vrouwe die geboren en getogen is in Suriname en Nederlands spreekt met een Surinaamse tongval vaak doorspekt met woorden uit het Sranang.

Boeroes, het boeiende verhaal van de blanke Surinamers
Karin wordt geboren in Nederland nadat ouders in de zeventiger jaren in de periode waarin Suriname onafhankelijk werd emigreerden. En tijdens haar jeugd was ze zich niet echt bewust van haar bijzondere afkomst. Natuurlijk merkte ze de Surinaamse objecten in huis op en hoorde ze de Surinaamse tongval van haar moeder maar verbond er niet zo veel aan. Pas toen ze zelf als journaliste en schrijfster aan de slag ging, werd ze zich meer en meer bewust van haar bijzondere afkomst en vroeg ze zich af hoe ze kon afstammen van een blonde blanke Surinaamse moeder met blauwe ogen.

Wie zijn de blanke Boeroes en hoe zijn ze in Suriname gekomen?
Karin Sitalsing komt erachter dat haar moeder afstamt van de Boeroes. Hiermee wordt een groep blanke immigranten bedoeld die in het midden van de 193 eeuw uit Nederland vertrokken om de armoede daar te ontvluchten. Dominee Arend van den Brandhof kreeg een groep Nederlanders bij elkaar die een ideaal en kansrijk boerenleven in de kolonie Suriname werd voorgespiegeld. Op basis hiervan vertrokken ze naar Suriname. Maar al tijdens de zware zeereis bleek dat de wereld die ze was voorgespiegeld verre van ideaal was. En eenmaal in Suriname aanbelandt werd het allemaal nog veel erger. In plaats van vruchtbaar akkerland, kwamen ze terecht in een moeras aan de Saramacca rivier en bleken de woningen krotten te zijn. De grond was onvruchtbaar, de muggen een plaag en een infectieziekte zorgde ervoor dat een groot deel van de immigranten stierf. Uiteindelijk zouden er 167 mensen overleven en zij vluchtten snel weg richting Paramaribo. Deze groep blanke witte mensen kreeg de naam Boeroes (= boeren).

Zoektocht naar de geschiedenis en overblijfselen van de Boeroes
Karin Sitalsing gaat in Boeroes letterlijk op zoek naar de geschiedenis van de Boeroes. Ze reist hiervoor diverse keren naar en door Suriname waar ze veel plekken bezoekt waar de Boeroes geleefd en gewoond hebben en ze spreek met afstammelingen van deze kleine groep blanke Surinamers. Dit doet ze trouwens ook in Nederland. De levendige beschrijving van de zoektocht naar deze groep blanke Surinamers, gecombineerd met een verslag van de persoonlijke ervaringen en reflectie van Karin Sitalsing op de multi-culturele Surinaamse en Nederlandse samenleving hebben een zeer lezenswaardig boek opgeleverd. Het boek van Karin Sitalsing – Boeroes. Een familiegeschiedenis van witte Surinamers, wordt beoordeeld met +++ (zeer goed).

Flaptekst Karin Sitalsing Boeroes
Op 20 juni 1845 kwamen zo’n vijftig arme Nederlandse boerengezinnen aan in Suriname. Vruchtbare grond, ruimte, woningen, vee: alles zouden deze kolonisten krijgen. Maar toen ze aankwamen op de verlaten plantage Voorzorg aan de rivier de Saramacca was er niets, behalve moeras, muggen en allesverzengende hitte. Binnen een halfjaar was de helft van de immigranten overleden. De 167 overlevenden trokken naar Paramaribo en omgeving. In de loop der generaties zijn de Nederlanders van toen Surinamers geworden, en een deel van hen is teruggekeerd naar Nederland, onder wie de moeder van Karin Sitalsing. De schrijfster gaat op zoek naar het verhaal van haar voorouders, ‘witte Surinamers’ die bekendstaan als ‘Boeroes’. Haar familiegeschiedenis is er één van een weinig bekende bevolkingsgroep die zich overal weet aan te passen, maar daardoor misschien wel nergens helemaal thuis is.

Surinaamse Schrijvers Schrijfsters Boeken en Informatie
Nieuwe Geschiedenisboeken Overzicht