Mark Tijsmans Tante Geola Het zwaard van grootoom Serafijn Recensie

Mark Tijsmans Tante Geola Het zwaard van grootoom Serafijn is het tweede deel in de serie boeken over Tante Geola. Vorig jaar verscheen het eerste deel Tante Geola De Tsaar van Eender Waar dat door onze redactie met veel plezier gelezen en gewaardeerd is met ★★★ (uitstekend). Tante Geola Het zwaard van grootoom Serafijn zal naar verwachting verschijnen in juni 2018 bij Uitgeverij Van Halewijck.

Tante Geola deel twee is getiteld Het zwaard van Grootoom Serafijn en is de opvolger van De Tsaar van Eender Waar. Tijsmans is een unieke schrijver, ik heb inmiddels nagenoeg al zijn boeken gelezen en ben groot liefhebber van zijn verhalen en schrijfstijl. Tóch had ik moeite dit boek door te komen… maar waarom toch?

Spoken, geesten en standbeelden komen tot leven

Bas Bonje Bolleboos moet trouwen met zijn vriendinnetje Tasje. Maar voordat dat kan gebeuren, moet hij eerst tot ridder worden geslagen met het zwaard van een zeer verre voorvader van hem: Grootoom Serafijn. Bas en Tasje zijn al gewend dat er op het Kasteel Tot Slotte allerlei spoken en geesten rond waren. Gelukkig maar, want het worden er meer en meer. Niet alleen geesten en spoken maken hun opwachting, ook complete standbeelden. Wat Grootoom Serafijn en die standbeelden nu allemaal met elkaar te maken hebben, dat wordt in de loop van het verhaal duidelijk. Wat al eerder helder is, is dat er een hoop van de vindingrijkheid van Tasje en Bas af zal hangen voor een goede afloop.

Iets te veel “gebabbel” en iets te weinig avontuur

Om de één of andere reden had ik dus moeite om Tante Geola deel twee door te komen. Terwijl ik de boeken van Mark Tijsmans enorm graag lees. Hij heeft een aparte manier van schrijven, zijn dialogen zijn over het algemeen erg grappig. Maar misschien was het dit keer iets te veel van het goede, waardoor het ten koste ging van de vaart en spanning in het verhaal. Ik geloof dat ik er daarom niet echt lekker in kwam. Doorgaans gaat een plot als volgt: hoofdpersoon moet van A naar B – in dit geval moet Bas Bonje tot ridder worden geslagen – en onderweg naar B ontstaan er allerlei belemmeringen en avonturen. En ik geloof dat ik die laatste twee in dit boek nu juist niet zo sterk verteld vond. Het kabbelde mij iets te veel, pas aan het einde werd het nog even écht spannend. Wat dan wel weer iets goed maakte. Een boek waarin de dialogen grappig zijn als altijd, het zijn er alleen wat mij betreft iets te veel. De opdracht die Bas en Tasje moeten volbrengen heeft daarentegen naar mijn smaak weer iets te weinig om het lijf. Aan het einde maakt Tijsmans dit weer een beetje goed, daar komt de vaart, verrassing en spanning er weer wat in. Mark Tijsmans – Tante Geola Het zwaard van Grootoom Serafijn is gewaardeerd met ★★★★ (goed).

Tante Geola – Het zwaard van grootoom Serafijn

• Titel: Tante Geola Het zwaard van grootoom Serafijn
  • Schrijver: Mark Tijsmans (België)