Tomas Espedal Buiten de orde Recensie Waardering

Tomas Espedal Buiten de orde Recensie waardering en informatie van de nieuwe roman van de Noorse schrijver Tomas Espedal Buiten de orde die in augustus 2018 verschijnt bij Uitgeverij Wereldbibliotheek. Op deze pagina kun je de Tomas Espedal Buiten de orde recensie waardering en informatie over de inhoud lezen.

Tomas Espedal Buiten de orde Recensie

Tomas Espedal Buiten de orde Recensie

De Noorse schrijver Tomas Espedal heeft al eerder bewezen dat jij op een uiterst integere en overtuigende wijze over gevoelens kan schrijven. Dat bewijst hij eens te meer met zijn roman Buiten de orde waarin hij op mooie wijze de verhouding tussen een man van middelbare leeftijd en een jonge vrouw beschrijft. De vrouw heeft de man na zes jaar verlaten. Ruimschoots voor het #metoo tijdperk waarin wij nu leven. Gelukkig maar want daardoor hebben de gebeurtenissen zeker nog geen invloed gehad op deze roman.

Nooit is de man zo gelukkig geweest als in de periode dat hij een relatie heeft gehad met de veel jongere vrouw. De meeste personen in zijn omgeving hadden een probleem met het grote leeftijdsverschil. Ze trekken zicht daarom terug in het huis van de man en sluiten zich bovendien van de buitenwereld af. Tot het grote verdriet zet de vrouw na zes jaar een punt achter hun relatie. Zij wil gaan zelf gaan beleven waarover de man met zoveel passie heeft verteld.

De diepste zieleroerselen van een eenzame man loepzuiver verteld

Als de man eenzaam achterblijft, komen veel herinneringen boven. Herinneringen aan zijn overleden vrouw en zijn jeugd. Maar ook het ultieme geluk dat hij beleefde met de veel jongere vrouw. Haar vertrek heeft een diepe kloof geslagen in zijn bestaan. Alles is op losse schroeven komen te staan. Het besef het verdwenen liefdesgeluk dringt langzaam maar zeker tot hem door. Maar wil niet beklijven. Op grootse wijze beschrijft Tomas Espedal wat het betekent om het grote geluk te verliezen. Zonder sentimenteel te worden en in een prachtige stijl maakt hij de lezer deelgenoot van de diepste zieleroerselen van een eenzame man waarbij de ouderdom om de hoek gluurt. Tomas Espedal Buiten de orde is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Tomas Espedal – Buiten de orde Informatie

• Titel: Buiten de orde
  • Schrijver: Tomas Espedal (Noorwegen)