Henning Mankell De baanbreker Recensie Debuutroman ★★★

Henning Mankell De baanbreker Recensie Debuutroman

In januari 2018 is bij Uitgeverij De Geus de debuutroman van Henning Mankell – De baanbreker verschenen. Het is de Nederlandse vertaling van zijn eerste roman die in 1973 verscheen met de Zweedse titel Bergsprängaren. Op deze pagina kun je de Henning Mankell De baanbreker recensie en waardering vinden.

Henning Mankell beschrijft in zijn debuutroman De Baanbreker (Bergsprängaren,1973) het leven van Oskar Johannes Johansson 1888 – 1969. Een arbeider, een echtgenoot, een vader, een vriend, een socialist die uiteindelijk geen socialist meer wilde zijn, een man die op oudere leeftijd de zomers doorbracht in een saunahuisje op een eiland maar bovenal een man die de gebeurtenissen in zijn leven nam zoals ze kwamen. “Hij ervaart geen deelname aan veranderingen. Ze hebben plaats gevonden en ze hebben invloed gehad.” Vooral een van de belangrijkste gebeurtenissen in zijn leven was het vreselijke ongeluk. Het ongeluk dat hem overkwam als jonge springmeester. Iemand die explosieven plaats en laat ontploffen om baan te maken voor… Dus een baanbreker zou je kunnen zeggen.

Mooi verslag van een bewogen arbeidersleven tijdens de vorige eeuw

Oskar krabbelt op. Langzaamaan accepteert hij de lichamelijke verminkingen als gevolg van het ongeluk. Hij maakt de crisesjaren mee; de opkomst van de arbeidersbeweging; de 2e Wereldoorlog; het vaderschap; zijn eigen eenzaamheid; zijn warme vanzelfsprekende relatie met zijn vrouw Elvira (zusje van Elly, zijn 1e liefde) en op latere leeftijd zijn verlangen naar de zee en de natuur. Naarmate hij ouder wordt raakt hij het vertrouwen in de arbeidersbeweging kwijt. Socialisme: ” Ik bedoel dat het enige wat er in wezen is gebeurd is dat we nu zien hoe het zit. Maar verder is het zoals het altijd is geweest.” Dit schetst het bestaan van Oskar, zijn leven.

1969
Oskar is Dood.
Wat rest is de toekomst.
Precies zoals hij zei.

Overtuigende en invoelende debuutroman van Henning Mankell

Het boek is ingetogen, beschrijvend, met eenvoudige en rustige zinnen, die maken dat je Oskar goed leert kennen. Een eenvoudige man zonder grote wensen. De Baanbreker deed me erg denken aan Mankell zijn boek De Diepte uit 2004. Daarin beschrijft hij de zielenroerselen van Lars Tobiasson-Svartman, beroep dieptemeter tijdens de Eerste Wereldoorlog. De sfeer , de beschrijving van een man en zijn bijzondere beroep, belangrijke rol van een eiland en meer, riepen bij mij vergelijkingen op. Grote verschil tussen deze twee romans is, dat Oskar een eenvoudige, maar niet domme man is die het leven neemt zoals het komt. Lars is een bijna autistische man die de controle kwijt raakt over zijn afgepaste gevoelens. Mankell heeft geen grote woorden nodig, heeft inzicht in het menselijk brein, oordeelt niet snel en kan een sfeer oproepen die maakt dat je je goed kunt verplaatsen in de hoofdpersoon. Het moge duidelijk zijn dat ik een groot fan van hem ben, jammer dat hij niet meer onder ons is. Henning Mankell – De baanbreker is gewaardeerd met ★★★★★ (zeer goed).

Recensie van Fons van Riet

HENNING MANKELL – DE BAANBREKER

– Titel: De baanbreker
– Schrijver: Henning Mankell (Zweden)
– Soort boek: sociale roman, debuutroman
– Origineel: Bergsprängaren (1973)
– Nederlandse vertaling: Clementine Luijten
– Uitgever: De Geus
– Verschenen: 30 januari 2018
– Omvang: 192 pagina’s
– Uitgave: Gebonden Boek / Ebook
– Prijs: € 18,99
– Waardering: ★★★★★ (zeer goed) Fons van Riet

Flaptekst Henning Mankell – De Baanbreker

Oskar Johansson werkt begin twintigste eeuw als springmeester: hij blaast rotsen op voor spoorwegtunnels. Als hij 23 jaar is, krijgt hij daarbij een ernstig ongeluk; in de krant staat zelfs een overlijdensbericht van hem. Maar als bij een wonder overleeft hij het. Oskars levensgeschiedenis valt samen met de geschiedenis van Zweden: de opkomst van de arbeidersbeweging, de crisis in de jaren dertig, de Tweede Wereldoorlog en de opbouw van de Zweedse verzorgingsstaat. Na zijn pensioen trekt hij zich terug op een eiland voor de kust, in een verbouwde sauna. De baanbreker is een prachtig gecomponeerde, poëtische debuutroman, waarin Mankell zijn vermogen om de lezer het verhaal in te trekken en mensen van vlees en bloed neer te zetten, al duidelijk etaleert.

Zweedse Schrijvers Boeken en Informatie
Nieuwe Boeken 2018
Nieuwe Boeken Januari 2018