Linnea Dunne Lagom Recensie Boek over Zweedse Levenskunst

Het Zweedse begrip lagom betekent niet teveel, niet te weinig, precies goed. Iets wat je in het Nederlands misschien de gulden middenweg zou noemen. Lagom kan op van alles slaan: op de perfecte limonade (niet te zoet, niet te waterig), op lekker weer (niet te koud, niet te warm), maar ook op de juiste balans tussen werk en privé.

Een eerste indruk: de grootte van het boekje, dat moet gezegd, is hartstikke lagom, een fijn handzaam boekje. Linnea Dunne gaat verschillende aspecten langs die allemaal lagom benaderd worden: de werk-privébalans, eten & drinken, design & mode, vrienden, duurzaam leven en een samenvattend hoofdstuk over geluk. En dit alles leuk hip vormgegeven. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat je met dit boek geen ander zelfhulpboek meer nodig hebt: zo ongeveer alles staat erin waar de moderne mens mee worstelt. Hoe maak ik genoeg tijd voor mijn kinderen in een drukke werkweek? En hoe houd ik dan ook nog tijd voor vrienden? Hoe eet ik goed en duurzaam? Hoe richt ik mijn huis en kledingkast goed in en zorg ik voor een opgeruimd huishouden? En natuurlijk: hoe word/blijf ik gelukkig?

Hoe breng je Lagom, de Zweedse kunst van een leven leven in balans, in de praktijk?
Tegelijkertijd voel je op je klompen aan dat deze vragen niet met drie tips zijn op te lossen. Natuurlijk is het een goed idee om op tijd van je werk naar huis te gaan, te gaan moestuinieren, of te investeren in kwaliteit in plaats van kwantiteit in je kledingkast. Maar, zoals zo vaak, is het makkelijker gezegd dan gedaan. En in dit boek komt het te vluchtig voorbij om er echt baat bij te hebben als je daadwerkelijk met die problemen worstelt. Linnea Dunne beschrijft heel uitdrukkelijk de Zweedse manier van leven, waardoor sommige adviezen de lezer één bepaalde kant op duwen. Met name de tips in het design-hoofdstuk zijn erg gericht op bepaalde (nogal bekende) Zweedse bedrijven, terwijl lagom natuurlijk voor ieder iets anders kan betekenen. Al met al is het een fijn boekje om je goede voornemens weer eens aan te scherpen, meteen even een lekker recept voor een aardbeien-merengue-taart mee te pakken, en een reden om je volgende vakantie naar Zweden te boeken. De belangrijkste les is misschien wel dat duurzaam geluk geen kwestie van extremen is. Gewoon goed is goed genoeg. Dus verwacht geen halleluja-inzichten, maar een geruststellend pleidooi voor balans. Dat is alles wat we op dit moment nodig hebben. Naast een goede mok koffie met een kaneelbol natuurlijk. Linnea Dunne – Lagom is gewaardeerd met ★★★ (zeer goed).

Recensie van: Annika Brandenburg

LINNEA DUNNE – LAGOM
De Zweedse kunst van een leven leven in balans