Håkan Nesser De levenden en de doden in Winsford Recensie

Håkan Nesser - De levenden en de doden in Winsford Recensie

Håkan Nesser – De levenden en de doden in Winsford Recensie
Op 11 oktober 2016 is de nieuwe psychologische thriller van de Zweedse schrijver Håkan Nesser De levenden en de doden in Winsford verschenen bij uitgeverij De Geus. Natuurlijk wordt de Håkan Nesser De levenden en de doden in Winsford recensie geschreven nadat de eerste stand-alone thriller van deze succesvolle Zweedse thrillerschrijver gelezen is door de redactie.

– Titel: De levenden en de doden van Winsford
– Schrijver: Håkan Nesser ♂ (Zweden)
– Genre: literaire thriller, misdaadroman
– Origineel: Levande och döda i Winsford (2013)
– Nederlandse vertaling: Ydelet Westra
– Uitgever: De Geus
– Verschenen: 11 oktober 2016
– Omvang: 406 pagina’s
– Prijs: € 19,99 / € 14,99
– Oordeel redactie: +++++ (uitmuntend, Thriller van de Maand)
...Meer Informatie en Bestelmogelijkheden >

Dat Håkan Nesser één van de beste Scandinvische thrillerschrijvers zal voor velen geen verrassing zijn. En de meeste van zijn misdaadroman zijn vakkundig geschreven en het lezen meer dan waard. Toch heeft hij zichzelf weten te overtreffen met De levende en de doden in Winsford. In deze roman weet Håkan Nesser je bij de keel te grijpen deze langzaamaan dicht te knijpen en aan het einde, net voordat gestikt bent naar adem happend, los te laten. Het is met recht een psychologische thriller waarin de hoofdpersoon Maria zich heeft teruggetrokken samen met haar hond Castor, of beter gezegd gevlucht naar een oude cottage op het woeste platteland van zuidwest Engeland. Gevlucht voor haar verleden en de relatie met haar man Martin. Ze probeert te begrijpen met behulp van dagboeken en informatie op de laptop van haar man of en waarom bepaalde incidenten hebben plaatsgevonden en reflecteert op gebeurtenissen en keuzes in eigen leven.

Een briljante claustrofobische thriller
Verwacht geen thriller waarvan het bloed van pagina één afdruipt. Nee dit is eigenlijk een psychologische thriller in de waarste zin van het woord. Geleidelijk aan wordt duidelijk waarom Maria zich in de Engelse cottage heeft teruggetrokken en hoe het zover gekomen is. Maar ook het leven in de afgelegen Engelse cottage wordt steeds benauwender, misschien wel ronduit claustrofobisch. Als je bereid bent deze roman deze geduldig roman te lezen, zal je merken dat je er volledig ingezogen wordt. De onderhuidse spanning wordt op een uitstekende wijze opgebouwd. En omdat Håkan Nesser beschikt over een verfijnd taalgevoel en een mooie stijl is De levenden en de doden in Winsford ook om die reden een genot om te lezen. Het is het beste boek tot nu toe uit het rijke oeuvre van de Zweedse schrijver. Håkan Nesser – De levenden en de doden in Winsford krijgt +++++ (uitmuntend).

Flaptekst Håkan Nesser – De levenden en de doden in Winsford
Op een avond in november arriveert de mysterieuze Maria in het pittoreske Engelse plaatsje Winsford. Ze betrekt er voor zes maanden een afgelegen cottage. Haar enige voornemen is om haar geliefde hond Castor te overleven. Gaandeweg blijkt dat ze vreselijke geheimen met zich meedraagt. Wat gebeurde er dertig jaar geleden in Marokko? Waar is haar echtgenoot? Voor wie rent ze weg? Nessers eerste stand-alone, die zich in Engeland afspeelt, weet de Britse natuurlijke omgeving tot het uiterste te benutten. De spanning die deze psychologische thriller oproept is verstikkend als de dichte mist van Exmoor.

Zweedse Thrillers Informatie Overzicht
Zweedse Schrijvers en Schrijfsters Boeken en Informatie
Nieuwe Thrillers 2016