Kristina Sandberg Zorgen voor het gezin Roman uit Zweden

KRISTINA SANDBERG – ZORGEN VOOR HET GEZIN (RECENSIE ROMAN UIT ZWEDEN)
Na de roman Leven tot elke prijs dat werd uitgeroepen tot DWDD-boek van de maand, is Zorgen voor het gezin de tweede roman van de Zweedse schrijfster Kristina Sandberg die in het Nederlands is vertaald. Het boek dat verschijnt in september 2016 is het tweede deel uit de Maj-Trilogie. Leven tot elke prijs is trouwens het derde deel van de trilogie.

– Titel: Zorgen voor het gezin
– Schrijfster: Kristina Sandberg ♀ (Zweden)
– Genre: psychologische roman, sociale roman
– Origineel: Sörja för de sina (2012)
– Taal: Zweeds
– Nederlandse vertaling: Wendy Prins
– Uitgever: Nieuw Amsterdam
– Verschijnt: 6 oktober 2016
– Oordeel redactie: +++ (zeer goed)
– Prijs: € 24,99
…Uitgebreide Informatie en Bestelmogelijkheden >

Kristina Sandberg Zorgen voor het gezin recensie
“Zorgen voor het gezin” De titel zegt voldoende. De jonge Maj zorgt, dient, regelt, moedert en verliest nooit haar eigen waarde.
Een waarde die werd geregeerd door het gedachtegoed en de sociale politiek van de jaren 40 vorige eeuw. De positie van de vrouw is dan nog ondergeschikt aan die van de man. Een prachtig citaat:
“Eigen baas of slaaf, al kun je ook als eigen baas slaaf zijn, slaaf onder andere wetten, condities.”

Maj is de leidende hoofdpersoon van het boek, die een innerlijke reis maakt naar haar eigen wetten en condities. Het maakt dat ik blijf lezen en bij elk hoofdstuk benieuwd ben of Maj zich openlijk zal verzetten. Maar wanneer Maj lust en verlangen voelt, zet ze dit snel om in destructieve schaamte en een schurend schuldgevoel. Ze heeft het lot van de vrouw te dragen.

Beeldende roman die inzoomt op het dagelijks leven
Kristina Sandberg schrijft beeldend en zoomt in op elk detail van het dagelijkse leven. Daarbij zet ze iedere gedachte van de hoofdpersoon om in mooie zinnen en beschouwingen. Familieverhoudingen worden mild beschreven met kleine ergernissen en zacht verweer. Het geeft een inkijk in de maatschappelijke verhoudingen van die tijd, maar ook van een verjaardag viering, een vervelende koorts, een begrafenis zonder tranen, natte luiers en het gevecht met de drank. Kortom: een boeiende inkijk in het gewone, soms saaie leven. De relatie met Thomas, haar oudere echtgenoot loopt als een rode draad door het boek. Zijn ze vrienden of geliefden of zijn ze een normaal getrouwd koppel uit die tijd?

Gelukkig heb ik het slotdeel van de trilogie “Leven tot elke prijs” nog niet gelezen. Dit boek is eerder in Nederlandse vertaling uitgegeven en was een groot succes eind 2015, een bestseller. Jammer en een beetje vreemd dat deel 2 dit jaar pas vertaald en uitgegeven is. Veel van mijn vrienden hebben Leven tot elke prijs al gelezen en besproken in hun boekenclub. Ik vraag me af of ze deel 2 alsnog gaan lezen. In ieder geval vond ik het een zeer goed boek (+++) en ondanks het feit dat ik normaliter niet dol ben op dikke boeken, heb ik het met genoegen uit gelezen.

Inhoud Zorgen voor het gezin de nieuwe roman van Kristina Sandberg
Stockholm, 1940. Tomas is gestopt met drinken na een intensieve behandeling maar Maj weet dat de dreiging van een terugval altijd aanwezig is. Daarnaast overschaduwt de oorlog het dagelijks leven. Tomas wordt opgeroepen voor militaire dienst en Maj blijft alleen achter met haar kind. Ze blijkt opnieuw zwanger te zijn en tot overmaat van ramp overlijdt haar moeder, zonder haar kleinkind Anita ooit gezien te hebben. Om niet in te storten besluit Maj niet meer toe te geven aan haar gevoelens. Ze huilt niet op de begrafenis en zal koste wat het kost sterk zijn. Dit tweede deel van de Maj-trilogie is een grootse vertelling over de sociaal hogerop geraakte Maj. Een bijna hypnotiserende vertelling over de veranderende rol van de vrouw in de twintigste eeuw.