Linn Ullmann De rustelozen-Roman 2016

Linn Ullmann - De rustelozen (Recensie Roman 2016)

LIN ULLMANN – DE RUSTELOZEN (RECENSIE ROMAN)
In oktober 2016 verschijnt de nieuwe roman van de Noorse schrijfster Linn – Ullmann – De rustelozen in Nederlandse vertaling bij uitgeverij Hollands Diep. Het is een autobiografische roman waarin de relatie tussen een dochter en haar vader worden beschreven.

– Titel: De rustelozen
– Schrijfster: Linn Ullmann ♀ (Noorwegen)
– Genre: autobiografische roman
– Origineel: De urolige (2015)
– Taal: Noors
– Nederlandse vertaling: Lucy Pijterssen
– Uitgever: Hollands Diep
– Verschijnt: 5 oktober 2016
– Omvang: 352 pagina’s
– ISBN-nummer: 9789048834921
– Prijs: € 24,99 / € 9,99
– Oordeel redactie: ++++ (uitstekend)

Linn Ullmann – De rustelozen Recensie
Dit is een autobiografische roman van schrijfster Linn Ullman, dochter van de Zweedse filmregisseur Ingmar Bergman en de Noorse actrice Liv Ullmann. De roman verhaalt vooral over de relatie van Linn met haar vader, maar ook over de relatie met haar moeder, de relatie tussen haar vader en haar moeder en over Hammars, de ‘plek’ van haar vader. Het meisje pendelt van jongs af aan tussen haar vader en haar moeder die niet meer samen zijn. Ze ziet haar vader in de zomer. Als volwassene besluit ze samen met haar vader een boek te schrijven over ouder worden. Ze neemt de gesprekken die ze hierover hebben op een bandrecorder op. Fragmenten hiervan vind je terug in het boek. De rustelozen gaat over ouder worden, eenzaamheid, herinneringen, afstand en toenadering. Het lijkt erop dat het meisje en de vader toenadering tot elkaar vinden door de gesprekken die ze voeren voor het schrijven van het boek. Het lijkt een soort strijd tussen toenadering en afstand. Toenadering door het delen van verhalen en afstand door de vergeetachtigheid van de vader.

De rustelozen een heel mooi en intrigerend boek
Er staan mooie uitspraken in die je aan het nadenken zetten bijvoorbeeld oud worden is werk. Hier en daar is het wat erg filosofisch. Daar moet je van houden. Dat spreekt mij persoonlijk niet zo aan. Het boek is verder goed leesbaar. Het verhaal is beeldend geschreven en Linn Ullmann zet een mooie sfeer neer. Door de wisseling van perspectief lijken het soms verschillende verhalen die weer mooi samenkomen in het leven van ‘het meisje’. Soms gaat het over ‘papa’ en ‘mij’ en ‘mijn vader’ en dan weer over ‘de vader’ en ‘het meisje’. Dit is zeker niet storend en maakt het verhaal speels. Doordat de schrijfster schrijft over ‘het meisje’, ‘de vader’ en ‘de moeder’ wordt er afstand gecreëerd. Het meisje krijgt in boek geen naam. Dit wordt ook benoemd: Misschien moet ik haar een naam geven. Het meisje. Ik kan het ook laten. Alsof de schrijfster hier hardop nadenkt of jou als lezen om een mening vraagt. Het neemt je als lezer nog meer mee in het verhaal.

Naarmate ik er langer over nadenk ga ik het verhaal steeds mooier vinden. Dit is eigenlijk een boek dat je twee keer zou moeten lezen. Het begin van het verhaal valt nog beter op z’n plaats als je het nog eens leest nadat je het hele boek hebt uitgelezen. Linn Ullmann – De rustelozen krijgt ++++ (uitstekend).

Inhoud roman van Linn Ullmann – De rustelozen
Zien, herinneren, begrijpen. Alles hangt af van de plaats waar je staat. De eerste keer dat ze naar Hammars ging, was ze net een jaar oud en had geen idee van de grote, overweldigende liefde die haar daar had gebracht. Eigenlijk waren het drie liefdes. Vader en dochter zitten in een kamer, met een bandrecorder tussen hen in. Ze zijn van plan samen een boek te maken dat gaat over ouder worden. Maar als ze eindelijk beginnen, is de vader al zodanig in de greep van de ouderdom dat hun gesprekken onvoorspelbaar en fragmentarisch worden. De rustelozen is een speelse, onderzoekende en genreo verschrijdende autobiografische roman over een kind dat niet kan wachten om volwassen te worden, over ouders die het liefst een kind zouden zijn, over herinneringen en vergeetachtigheid en de vele verhalen waar een leven uit bestaat.