Recensie van kinderboek Alles wat je wilt weten over Sinterklaas

Recensie van Kinderboek Alles wat je wilt weten over Sinterklaas (en nog veel meer!)

Een recensie van kinderboek Alles wat je wilt weten over Sinterklaas! Een boek waarin allerlei vragen van kinderen aan de goede Sint en zijn Pieten worden beantwoord.  Bijvoorbeeld of Sint ooit verkering heeft gehad en of zijn baard boven of onder de dekens ligt. Daarnaast nog allerlei weetjes. Weet jij waarom Sinterklaas zijn ring altijd aan zijn linkerhand draagt, terwijl die officieel rechts hoort? Of hoe hij aan de naam Sint Nicolaas komt? Het antwoord op de eerste vraag, verklap ik: dat is omdat hij de hele dag door zoveel mensen een hand geeft. Dat doet hij met zijn rechterhand. En dan kan zo’n ring behoorlijk in de weg zitten. Voor het antwoord op de andere vraag, moet je het boek maar lezen! Het bevat ook nog lekkere recepten en teksten van Sinterklaasliedjes. Je kunt er dus naast lezen, ook nog leuk mee bakken of zingen! En, als klap op de vuurpijl, zit er een Pieten kwartetspel bij! Alles wat je wilt weten over Sinterklaas is dus veel meer dan enkel een (voor)leesboek! De ondertitel is niet voor niets: “en nog veel meer” !

Alles wat je wilt weten over Sinterklaas is een voorlees boek en zelf lees boek

Dit boek is erg leuk om samen met je kind te lezen. Er staan allerlei leuke tekeningen in, die de verhaaltjes mooi illustreren. Het boek is opgedeeld in hoofdstukken met diverse onderwerpen. Elk hoofdstuk bevat een aantal vragen met een kort antwoord. Zo kun je zelf kiezen of je heel kort voorleest, of wat langer. Voor kinderen die zelf al kunnen lezen, is het ook een leuk boek. Hier is wel een redelijk goed leesniveau voor vereist.

Eindoordeel recensie van kinderboek Alles wat je wilt weten over Sinterklaas

Een kinderboek zonder echte verhalen, maar wel veel leuke antwoorden op vragen die rijzen bij kinderen in de Sinterklaas tijd. Het boek is vlot geschreven.  Er zitten voor de hand liggende vragen bij, maar ook verrassende vragen. Enige kanttekening is dat als kinderen het Sinterklaasjournaal volgen, sommige antwoorden uit het boek niet helemaal overeenkomen met wat er op tv gezegd wordt. Een voorbeeld is het paard van Sinterklaas. Volgens het Sinterklaasjournaal blijft Amerigo altijd in Nederland, terwijl hij volgens dit boek met de snelboot gaat. Nu zal dat voor de meeste kinderen geen groot probleem vormen, maar een enkele criticus in de dop zal zich mogelijk dingen gaan afvragen! Desalniettemin, een leuk boek om in de Sinterklaas periode te lezen. Ook leuk voor bijvoorbeeld juffen en meesters op een basisschool. Genoeg aanknopingspunten voor een verhaal, iets te knutselen en liedjes te zingen.

Alles wat je wilt weten over sinterklaas BoekGegevens Alles wat je wilt weten over Sinterklaas (en nog veel meer!)

• Schrijvers: Natalie van der Horst, Gaby Kuijpers en Ellen de Roos
  • Tekeningen: Alex de Wolf
  • Uitgeverij: Marmer B.V.
  • Jaar van uitgave: oktober 2013
  • Aantal pagina’s: 80
  • Leeftijd: zes tot negen jaar
  • Flaptekst: Veel kinderen stellen de meest wonderlijke en moeilijke vragen over Sinterklaas. En niet alleen over de Sint, maar ook over de Pieten, de pietenschool, het sinterklaasfeest en nog veel meer! In Alles wat je wilt weten over Sinterklaas krijg je op werkelijk álle vragen een antwoord. Daarnaast vind je in dit boek teksten van bekende en minder bekende sinterklaasliedjes en heerlijke recepten voor sinterklaasravioli, pepernotenbrood en andere sintspecialiteiten. Ook zit er in het boek een gratis pietenkwartet. Samen met de kleurrijke en vrolijke tekeningen van Alex de Wolf zorgt dit boek voor eindeloos veel lees- en kijkplezier!
  • Oordeel redactie: +++++ (zeer goed)
  • …Meer informatie en Bestelmogelijklheden >

Alles wat je wilt weten over kerst (en nog veel meer)

• Soort: kerstboek voor kinderen, kerstverhalen, voorleesboek
  • Schrijfster: Natalie van der Horst, Gaby Kuijpers, Ellen de Roos
  • Tekeningen: Alex de Wolf
  • Leeftijd: vanaf 7 jaar
  • Uitgever: Uitgeverij Marmer
  • Omvang: 63 pagina’s met tekeningen
  • Prijs: € 15,00
  • Recensie kerstboek:  Naast Alles wat je wilt weten over Sinterklaas, heeft uitgeverij Marmer een soortgelijk boek over het Kerstfeest geschreven. Wat mij betreft nog nét iets leuker dan het Sinterklaas boek! Grappige, interessante, bekende en onbekende weetjes over Kerst, worden afgewisseld met leuke verhalen.  Achterin staan lekkere kerstrecepten en diverse Kerstliedjes. De verhalen zijn erg uiteenlopend. Het eerste verhaal is nog wat serieus, en vertelt het Kerstverhaal zoals het (ongeveer) in de meeste kerken verteld wordt. Daarnaast zijn er verhalen die een wat meer modern tintje hebben…lees verder >
  • Oordeel redactie: +++++ (goed)
  • ..Meer Informatie en Bestelmogelijkheden (nieuw of 2e hands) >

Boekbespreking geschreven door Jolien Dalenberg (redacteur kinderboeken)