Elizabeth Jane Howard Bevrijding Recensie

Elizabeth Jane Howard Bevrijding Recensie Cazalets 4 Waardering en Informatie. In oktober 2018 verschijnt het vierde deel van de Cazalets Bevrijding van de Engelse schrijfster Elizabeth Jane Howard bij Uitgeverij Atlas Contact. Op deze pagina kun je de Elizabeth Jane Howard Bevrijding recensie waardering en informatie over de inhoud van de roman lezen.

Elizabeth Jane Howard Bevrijding Recensie Cazalets 4

Elizabeth Jane Howard Bevrijding Recensie Cazalets 4

Bevrijding, het 4e deel van de Cazalets Kronieken is inmiddels ook vertaald in het Nederlands en, net als de eerdere 3 delen uit deze serie in de afgelopen 2 jaar, in Nederlandse vertaling verschenen bij uitgeverij Atlas Contact. De familiekroniek werd geschreven door de Britse schrijfster Elizabeth Jane Howell.  Vijf romans, deels autobiografisch en gebaseerd op de geschiedenis van Howell’s eigen, welgestelde familie. Ze begon in 1982 aan dit uitgebreide werk. Het vijfde deel schreef ze op haar 90ste, een jaar voor haar dood in 2014. Het verhaal verscheen ook als dramaserie bij de BBC.

Net als de voorgaande drie delen, begint het 4e deel van de serie met een inleiding, bedoeld voor de lezer die de eerste drie delen niet heeft gelezen of voor wie de andere boeken al langer geleden las. De roman bestaat vier delen. Elk onderverdeeld in hoofdstukken die geschreven zijn vanuit het perspectief van één of meerdere leden van de familie: De broers, De meisjes, De vrouwen, De buitendstaanders. Voor Archie is een grote rol weggelegd in dit boek. Al is hij eigenlijk geen familie, Archie is wel de vertrouweling van vele familieleden en krijgt in dit deel een bijzondere en intieme band met Clary.

Boeiend vervolg van de fascinerende 20e eeuwse Britse familiegeschiedenis

Bevrijding speelt zich af in Engeland in de jaren 1945 – 1947, net na afloop van de Tweede Wereldoorlog. De oorlog heeft op iedereen een flink effect gehad en na de bevrijding komt het leven langzamerhand weer op gang. Niets is meer zoals het was, en dat zal het ook nooit meer worden. Meisjes die voor de oorlog “een dienstje” namen, gaan tegenwoordig in winkels werken of zoeken elders werk. Het is niet meer gangbaar om veel personeel te hebben en de broers verhuizen met hun vrouwen naar Londen. Home Place wordt alleen nog in de vakanties door iedereen bewoond.

Edward wil Villy graag ergens onderbrengen, om daarna van haar te kunnen scheiden om toch zijn leven met zijn maîtresse Diana te kunnen gaan vervolgen. Rupert en Zoë leven een gezamenlijk leven, waarin ze elkaar weliswaar liefdevol behandelen, maar waarin ze toch allebei een groot geheim vanuit de oorlog meedragen. Hugh heeft, na Sybil’s overlijden, weinig hoop op een toekomst met liefde en een gezinsleven. Polly ontmoet, onverwacht, de liefde van haar leven. Louise besluit te scheiden van Michael en in haar eigen bestaan te gaan voorzien. Rachel heeft meer tijd voor zichzelf en uiteindelijk ook voor haar relatie met Sid.

Menselijker en opener door de veranderende tijdgeest

Net als in de vorige drie delen, schrijft Howard over de verschillende generaties en personages uit de Cazalets familie alsof het een film is. Moeiteloos neemt ze ons als lezers mee van de ene scene naar de volgende, waardoor we meer te weten komen over het leven van één van de personages. Ook deel 4 van de kronieken, wat toch een kleine 600 pagina’s telt, heb ik door deze boeiende en intelligente manier van schrijven zó uit. Wat ik ook heel sterk vindt, is dat de personages vanaf deel 1 meeveranderen met de tijd – ze worden menselijker en opener, in hun relatie met elkaar en voor ons als lezer. De schaduw van de Victoriaanse tijd wordt minder dwingend. Al komt bijvoorbeeld nog wel naar voren dat niemand in de familie eigenlijk weet hoe de relatie tussen de Generaal en de Baronie eigenlijk is. Met hun is de familiegeschiedenis gestart en zij zijn de spil ervan, maar niemand kent eigenlijk hun persoonlijke verhaal.

Ik kijk met smart uit naar de vertaling van deel vijf, het slotstuk van deze prachtige kronieken. Maar ook weer niet, want met het laatste deel zal ik afscheid moeten nemen van de boeiende levens van de Cazalets. Elizabeth Jane Howard  Bevrijding De Cazalets deel 4 is gewaardeerd met ★★★ (uitstekend).

Recensie van Monique van der Hoeven

Elizabeth Jane Howard – Bevrijding

De Cazalets Deel 4