Alejandro Zambra Mijn documenten Recensie

Alejandro Zambra Mijn documenten Recensie Waardering en informatie. Op 15 juni 2018 is bij Uitgeverij Karaat de verhalenbundel van de Chileense schrijver Alejandor Zambra Mijn documenten verschenen. Op deze pagina kun je de Alejandro Zambra Mijn documenten recensie waardering en informatie over het boek lezen.

De Chileense schrijver Alejandro Zambra krijgt wereldwijd steeds meer aandacht en wordt door velen bewonderd. Hij is een veelzijdig auteur die zowel romans, verhalen, essays als poëzie schrijft. Mijn documenten is een bundel van “autobiografische” verhalen die in 2013 met de Spaanse titel Mis documentos verscheen.

Op ingenieuze wijze vertelde meanderende verhalen

Met een soort van nonchalance verhaalt Alejandro Zambra over de dagelijkse belevenissen van zijn hoogfpersonen. Al mijmerend slaan ze zich door het leven dat lijkt te worden bepaald door dagelijkse beslommeringen. Alhoewel de verhalen, versterkt door de titel Mijn documenten, een autobiografisch karakter lijken te hebben, zullen ze toch vooral uit de rijke verbeeldingskracht van Alejandro Zambra ontsproten zijn. Op een ingenieuze wijze neemt hij de lezer mee in meanderende verhalen waarvan je je vaak afvraagt waar ze heengaan. Toch blijkt Zambra een strakke regie te voeren. Alle verhalen die in Mijn documenten zijn samengebracht vormen toch een homegeen geheel. Sterker nog je kunt het boek zelfs als een soort van roman beschouwen.

Inzicht in het leven na de dictatuur van Pinochet

De losse stijl en ironische verteltrant van Alejandro Zambra zorgen voor een lichtvoetigheid en maken Mijn documenten tot een zeer prettige leeservaring. Ze veschaffen een inzicht in hoe het is te leven in het Chili van na de dictatuur maar waar de knoet van Pinchet nog voelbaar is. Alejandro Zambra, geboren in 1975, is één van de nieuwe generatie Latijns-Amerikaanse schrijvers en schrijfsters waarvan we nog veel mooie boeken van kunnen verwachten. Alejandro Zambra – Mijn documenten is gewaardeerd met ★★★ (uitstekend).

Alejandro Zambra – Mijn documenten

• Titel: Mijn documenten
  • Schrijver: Alejandro Zambra (Chili)
  • Soort boek: verhalen
  • Origineel: Mis documentos (2013)
  • Nederlandse vertaling: Luc de Rooy
  • Uitgever: Uitgeverij Karaat
  • Verschenen: 15 juni 2018
  • Omvang; 240 pagina’s
  • Prijs: € 19,90
  • Waardering: ★★★ (uitstekend) Theo Jordaan

Inhoud Alejandro Zambra – Mijn documenten

‘Mijn vader was een computer en mijn moeder was een schrijfmachine’, staat er in de eerste pagina’s van ‘Mijn documenten’, een boek dat te lezen is als een roman of als elf korte verhalen die samen uit een digitale archiefmap van de schrijver komen. Maar de illusie van een dozijn losse verhalen uit één leven wordt al snel doorbroken – de documenten van een schrijver zijn de documenten en verhalen van iedereen, lijkt Zambra te willen zeggen, en zeker de verhalen van jongvolwassenen die net als hij in een land leven dat zich nog altijd met één been in het verleden ophoudt, in dit geval een verleden waar eens Pinochet aan de macht stond. Met een heerlijk gevoel voor ironie, met de precisie van taal die we al van hem kennen, met humor en melancholie, lyriek en soms met woede, schrijft Zambra over een generatie die nog altijd naar zichzelf op zoek is. Met ‘Mijn documenten’ werkt de schrijver de thema’s die hij in zijn drie vorige bejubelde romans aftastte nog verder uit – maar ditmaal is Zambra uitgesprokener over onderwerpen waar hij voorheen nog wel eens zweeg, en zodoende verfrist hij zijn oeuvre en bevestigt hij nogmaals dat hij een van de interessantste schrijvers van de hedendaagse internationale letteren is.