Ashley Elston – 10 Truths en een dare

Ashley Elston 10 Truths en een Dare recensie en informatie nieuwe young adult roman. Op 20 mei 2021 verschijnt bij uitgeverij Van Goor Best of YA de Nederlandse vertaling van 10 Truths and a Dare, geschreven door Ashley Elston.

Ashley Elston 10 Truths en een Dare recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van 10 Truths en een Dare. Het boek is geschreven door Ashley Elston. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van de nieuwe young adult roman van de Amerikaanse schrijfster Ashley Elston.

Als je een groot geheim buiten je nieuwsgierige familie wilt houden

Olivia is het op één na beste meisje van de klas. School is altijd belangrijk voor haar geweest. Goed presteren, veel vakken, vakken op een hoger niveau, dat is hoe zij haar schoolcarrière wil afsluiten. Dan blijkt een ogenschijnlijk onbeduidend keuzevak roet in het eten te gooien, waardoor ze niet mag afstuderen. Ze wil dit koste wat kost buiten haar grote, nieuwsgierige familie houden – straks moet ze dit na jaren nog horen. Het enige wat haar kan redden is vier dagen vrijwilligerswerk. Maar hoe gaat ze dat doen zonder dat haar moeder, die elke stap van haar volgt via een track and trace app op de telefoon, er achter komt dat ze niet op één van de vele eindexamenfeestjes is? Haar vrienden Wes, Sophie en Charlie zullen haar helpen. Maar de vraag is, of het niet allemaal té ingewikkeld wordt.

Na een rommelige start, toch een vermakelijk verhaal

De start van 10 truths en één dare is een beetje rommelig. Je wordt als lezer in een vreemde familiebijeenkomst gegooid met veel namen en een vage vragenlijst. Ik denk dat Elston hier probeert aan te geven wat voor familie dit is; een grote familie met tradities. Dit moet ook dé reden zijn voor Olivia om haar vrijwilligerswerk geheim te houden. Voor mij was deze motivatie ietwat aan de magere kant, wat ongeloofwaardig. Natuurlijk kan familiedruk hoog zijn. Dat is niet wat ik in twijfel trek. Maar dat deze familie zó erg is dat ze het daarom geheim moest houden? Dat niet. Ook Olivia is te weinig een streber om als lezer te slikken dat ze zo ver gaat. Gelukkig zijn de situaties die er door ontstaan wel komisch, zit er ook nog een ontroerende noot in en weet Elston het verder goed te verwoorden. Uitnodigend, grappig en vlot geschreven. Hierdoor wordt het toch een vermakelijk verhaal.

10 truths en één dare leest ondanks wat haperingen als een trein

Jammer dat er niet iets meer aandacht is besteedt aan de motivatie van Olivia. Of misschien had haar personage nog wat steviger uitgewerkt moeten worden. Het verhaal is echter te lichtvoetig om daar verder té zwaar aan te tillen. Ashley Elston is wel heel goed in haar dialogen en woordkeuze, waardoor je als lezer makkelijk door het verhaal heen glijdt en je waarschijnlijk best thuis zult voelen in Olivia’s vriendenkring. Ondanks dat Elston qua diepgang misschien hier en daar wat laat liggen (de koude oorlog tussen Olivia en haar vrienden en haar nichtjes, of welke rol Leo vroeger speelde in de familie), is de lichtvoetigheid ook juist wel prettig. Gewaardereerd met ∗∗∗∗∗ (zeer goed).

Ashley Elston 10 Truths en een Dare Recensie

10 Truths en een Dare

• Schrijfster: Ashley Elston (Verenigde Staten)
  • Soort boek: Young Adult roman
  • Leeftijd: 15+ jaar
  • Origineel: 10 Truths and a Dare (2021)
  • Nederlandse vertaling: Katin Pijl
  • Uitgever: Van Goor Best of YA
  • Verschijnt: 20 mei 2021
  • Omvang: 238 pagina’s

Flaptekst van het nieuwe boek van Ashley Elston

Olivia staat op het punt om als beste van haar klas af te studeren, wanneer ze tot haar schrik ontdekt dat ze een onderdeel van haar studie nog niet heeft afgerond en nog maar één week heeft om dit voor elkaar te krijgen. En dat allemaal door een niet ondertekend formulier.

Vrijwilligerswerk bij een plaatselijk golftoernooi zou haar uit de brand moeten helpen, maar dan moet ze er wel voor zorgen dat haar grote nieuwsgierige familie er niet achter komt. Dat blijkt nog een hele uitdaging, want haar moeder kan iedere stap volgen met een tracking app op haar telefoon.

Gelukkig kunnen haar vrienden Sophie, Charlie en Wes haar helpen dit geheim te bewaren. Nu kan er niets meer misgaan, toch? Of schoppen de golfers en die knappe, maar vooral onbereikbare jongen toch haar hele plan in de war?