Bart Van Loo – De Bourgondiërs Recensie ∗∗∗∗

Bart Van Loo De Bourgondiërs recensie boekbepreking waardering en informatie over de inhoud van dit geschiedenisboek. Op 28 december 2018 is bij Uitgeverij het nieuwe boek van de Vlaamse schrijver Bart Van Loo De Bourgondiërs verschenen.

Bart Van Loo De Bourgondiërs Recensie en Informatie

Sander van Walsum schreef een paar maanden geleden een nogal kritische recensie over dit boek in de Volkskrant. Te veel, was zijn concluderende beoordeling. Een praatjesboek. Hij vroeg  zich ook af of de kopers wel het hele boek gelezen zullen hebben. En bekend zijn met de Herfstij der Middeleeuwen van Johan Huizinga uit 1919, toch wel te beschouwen als Het Basisboek over Bourgondië en zijn kunst.  Nu heeft Van Walsum het over de ‘historicus en conferencier’ Van Loo. Dat laatste klopt, maar het eerste niet. Van Loo heeft filologie gestudeerd. En dat valt niet te merken aan het boek.

Deze lezer heeft veel interesse in de Bourgondische geschiedenis en ging er eens goed voor zitten om te ervaren hoe een conferencier een belangrijke historische periode beschrijft.  En de conclusie kan ik gelijk al aan u verklappen: een fantastisch boek!

Van Loo begint met een vergeten periode, waar historici nauwelijks aandacht aan schenken: de jaren 400-1369, waarin door de Volksverhuizing verre volkeren neerstreken in het bijna vervallen Romeinse Rijk. Uit de streek tussen Polen en Zweden, het eiland Bornholm, vertrokken de Bourgondiërs en streken tenslotte via Worms in Belgica neer, waar ze bijna uitgemoord werden door de Romeinen.  Deze slachtpartij leverde verhalen op die samensmolten tot het Nibelungenlied.

Het veel gevoel voor humor beschrijft Van Loo de geschiedenis van de koningen, de hertogen, de veldslagen met de Engelsen en de verhouding tussen de Franse koningen en de Bourgondische hertogen. Regelmatig maakt hij een uitstapje naar de Bourgondische kunst, waar Klaas Sluter en Jan van Eijck een centrale positie innemen.  We lezen over grote moordpartijen, maar ook maken we de feesten mee, waar de Bourgondiërs zo bekend van zijn. Overdadig en lux. We eindigen bij Karel V, de laatste Bourgondiër, volgens Van Loo.

Bart Van Loo De Bourgondiërs Recensie

Van Loo heeft een prettige schrijfstijl, het boek leest dus makkelijk. Er worden veel gebeurtenissen aangehaald, maar van een overdaad, waar Van Walsum het over heeft, is geen sprake.  Het gaat om 1000 jaar geschiedenis en daar valt veel over te vertellen. Uiteraard over de grote gebeurtenissen, maar ook de ‘petite histoire’ komt aan bod met pikante details. Daar herken je de conferencier Van Loo in. Even een ‘break’ tussen al die ernstige feiten. Klasse.

Is het boek historisch verantwoord?  De auteur heeft regelmatig de hulp ingeroepen van historici, zoals professor Blockmans, een vooraanstaand mediëvist. Ik kwam geen grote onjuistheden tegen en de kritieken die ik las, hadden het vaak over zijn deskundigheid. Wel vind ik dat de geschiedenis over Jacoba van Beieren wat beter uit de verf had kunnen komen. Maar ja, ik ben een Hollander en Van Loo een Vlaming.

De Bourgondiërs is een historische aanrader van de bovenste plank

Het boek is rijk geïllustreerd met (niet zo bekende) kleurenafbeeldingen, voldoende noten om feiten te checken , een uitgebreide bibliografie. Een handige en forse lijst met jaartallen en gebeurtenissen, een lijst met historische figuren, stambomen en kaarten uit diverse perioden van 1000 jaar Bourgondië.  Kortom uitstekend gedocumenteerd.

De Bourgondiërs, onze aartsvaders, de geschiedenis vóór het  Plakkaat van Verlatinghe uit 1581, dat gezien wordt al de onafhankelijkheidsverklaring van de Nederlanden, is een heerlijk smulboek om te lezen. Je leest hoe Nederland en België zijn gevormd en wat is er nu nog hiervan te zien. Een aanrader van de bovenste plank. Het komt dan ook naast Herfsttij in mijn boekenkast te staan. De redactie waardeert het boek met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Recensie van Jos van Raan

De Bourgondiërs

Aartsvaders van de Lage Landen

• Schrijver: Bart Van Loo (België)
  • Soort boek: geschiedenisboek
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschenen: 21 december 2018
  • Omvang; 560 pagina’s
  • Waardering NRC: ∗∗∗∗ (Bart Funnekotter)

Bart Van Loo op TV bij DWDD Summerschool

In de eerste aflevering, op vrijdag 13 juni 2019 van het tv-programman DWDD Summerschool gaat Bart Van Loo vertellen over de Bourgondiërs. Zoals bij velen wel bekend zal zijn is Bart Van Loo een zeer goede verteller en we kunnen van dit optreden dan ook veel verwachten. Het programma wordt vanaf 21.35 uitgezonden op NPO1.

Flaptekst van het boek

De Bourgondiërs vertelt de geschiedenis van de vroege Nederlandse eenwording. Het is een wonderlijk relaas van ontbolsterende steden, ontwakend individualisme en uitstervende ridderidealen. Van schizofrene koningen, doortastende hertogen en geniale kunstenaars. Terwijl de Bourgondische hertogen met veldslagen, huwelijken en hervormingen de versnipperde Lage Landen tot één geheel smeedden, ontstonden onder hun impuls de onvergetelijke werken van Klaas Sluter, Jan van Eyck en Rogier van der Weyden.

Bart Van Loo’s even spannende als leerrijke verkenning van de middeleeuwen groeit gaandeweg uit tot een wervelende cultuurgeschiedenis. Meeslepend en erudiet vertelt hij waar wij vandaan komen. Als geen ander weet Van Loo bevlogenheid, humor en kennis van zaken te combineren.