Bert Wagendorp – Ferrara Recensie ∗∗∗∗

Bert Wagendorp Ferrara recensie waardering en informatie over de de opvolger van de roman Ventoux. Op 9 mei 2019 verschijnt bij Uitgeverij Pluim de nieuwe roman van Bert Wagendorp de Ferrara. Het is het vervolg op zijn succesvolle roman Ventoux.

Bert Wagendorp Ferrara Recensie

Bert Wagendorp heeft een risico genomen door een vervolg te schrijven op zijn zeer succesvolle roman Ventoux. Vaak pakt dit niet goed uit en is het vervolg minder goed dan het eerste deel. Bij Ferrara is dit gelukkig niet het geval. Het is een geslaagde roman waarin de vriendschap van de hoofdpersonen rijper is geworden.

Ouder en rijper, maar gelukkig niet veel wijzer

We treffen in Ferrara dezelfde personages aan als in Ventoux. Ouder zijn ze inmiddels geworden, rijper, maar gelukkig niet veel wijzer. Bart Hoffman is inmiddels een succesvolle schrijver geworden. Zijn dochter, inmiddels een goede journaliste, krijgt van haar krant het aanbod om als oorlogsverslaggever aan het werk te gaan in het Midden-Oosten, een risicovolle post. Hoffman ziet dit dan ook helemaal niet zitten, en brengt zijn angstige vaderlijke gevoelens op zeer onhandige wijze over.

Als Joost, één van de vrienden uit Ventoux, het plan heeft opgevat om een hotel te beginnen in Ferrara besluit Bart samen met de andere mannen die inmiddels de vijftig gepasseerd zijn mee te gaan en te helpen bij de opbouw. Voor Bart is dit een manier om om te gaan met zijn vaderlijke gevoelens die zo nu en dan te veel opspelen maar niet helemaal onterecht blijken te zijn.

Bert Wagendorp Ferrara Recensie

Ook met Ferrara is Bert Wagendorp erin geslaagd om een boeiende en vermakelijke roman te schrijven. Luchtig en toch met diepgang vertelt hij het verhaal van de vier mannen. Wijzer zijn ze wellicht niet geworden. Maar als ze geconfronteerd worden met de sterfelijkheid van één van hen, brengt het ze wel dichter bij elkaar. De roman is doorspekt met mooie beschrijvingen van en verhalen uit de stad Ferrara en omgeving waar Wagendorp zelf veel tijd doorbrengt en aan verknocht is geraakt.

Geslaagde, luchtige roman met diepgang die van begin tot einde boeit

Prettig en knap is dat Wagendorp de emoties goed weet te vatten zonder in sentimentaliteit te vervallen. Zijn sfeertekeningen van de stad zijn prachtig. Bovendien bewijst Bert Wagendorp eens te meer dat hij in staat is om een luchtige roman met diepgang te schrijven die de lezer van begin tot einde vasthoudt. Ideaal leesvoer voor de vakantiemaanden. De roman is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Ferrara

• Schrijver: Bert Wagendorp (Nederland)
  • Uitgever: Uitgeverij Pluim
  • Verschenen: 9 mei 2019
  • Omvang: 300 pagina’s
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Inhoud Bert Wagendorp Ferrara

Ferrara is het vervolg op de bestseller Ventoux. We zijn inmiddels vijf jaar verder en de vrienden Bart, Joost, André en David komen bij elkaar in Ferrara, waar Joost een vervallen stadspaleis heeft gekocht dat hij wil ombouwen tot designhotel. Pogingen de illusie van jeugdige onaantastbaarheid in stand te houden lijden schipbreuk als het noodlot hard toeslaat – of misschien is het gewoon het leven dat zich van zijn ware kant laat zien? Niets is wat het lijkt in Ferrara en alles lijkt bij elkaar te komen als ze de mysterieuze Piero Buenarotti ontmoeten.

Ferrara gaat over vriendschap, loyaliteit en de hechte band tussen een vader en zijn dochter. Over hoe we ons door het leven slaan, en hoe we omgaan met de dingen die gebeuren en die ons proberen te slopen. Filmproducent Keyfilm werkt samen met regisseur Nicole van Kilsdonk en Bert Wagendorp aan een filmversie van Ferrara.