Bertram Koeleman Het wikkelhart Recensie ★★★★

Bertram Koeleman Het wikkelhart Recensie Waardering en Informatie. In april 2018 is bij Uitgeverij Atlas Contact de nieuwe roman van Bertram Koeleman Het wikkelhart verschenen. Op deze pagina kun je de Bertram Koeleman Het wikkelhart recensie waardering en informatie over het boek lezen.

Bertram Koeleman Het wikkelhart Recensie

Twee vrienden, Dominic, Dom genoemd in de rest dit boek, en Nick, zijn samen op weg naar Frankrijk om daar te aan kamperen. Dom, die al heel lang droomt schrijver te worden, Nick die dat ook wel wil maar het een en ander niet zo erg serieus neemt. Het leven moet wel geleefd worden. Ze zijn op weg naar Saint-Honoré. Een gehucht ergens op het platteland in het zuiden van Frankrijk. Op een avond trekken zij er op uit. Zij zijn benieuwd naar het optreden van de Chanteuze, dat op een van de morsige folders in het dorp wordt aangekondigd. Deze avond zet meteen de toon van dit boek. In een bouwvallig pand dat kraakt en piept, waar je de stofnesten uit je gezicht moet vegen wanneer je er doorheen loopt, waarvoor je eerst door een doolhof van gangen, krakkemikkige deuren moet en over krakende drempels, daar achter in een schuur, achter dikke stoffige gordijnen, komt een prachtig jong meisje tevoorschijn, gewikkeld in witte doorschijnende?lappen ontroerend te zingen. Het grijpt deze twee jongens naar de strot. Nick wil meteen meer van haar weten, blijft rustig, wil het meisje spreken. Voor Dom is het een en ander zo angstaanjagend dat hij er direct van door wil. Tot zijn grote frustratie blijkt dat Nick, met deze gebeurtenis als centraal thema, een bestseller heeft geschreven waarin hij, Dom, de hoofdpersoon is. Het Wikkelhart. Zijn leven afgepikt, zowel inhoudelijk als beroepsmatig. Wat nou! Hoe kan het dat zijn beste vriend zich zijn leven toe-eigent, van wie kun je zo nog op aan in je leven? En heeft een schrijver het recht om zo met iemands leven aan de haal te aan? Nick wordt een gevierd schrijver, zit in alle praat programma’s op TV.

Wie gaan er allemaal met zijn leven aan de haal?

Dom vreet zichzelf op. Is niet te pruimen in zijn relatie met Lily, de vroegere vriendin van Nick. Gaat overal spoken zien. Wordt zo paranoia als een deur.  Al hallucinerend en zuipend doet Dom de gekste dingen. Ontmoet een zwerver die praat over een vroegere patiënt van hem met een stekker in haar hoofd waarmee zij de maan aan en uit kan zetten. Kan er niet meer tegen wanneer Lily hem keer op keer probeert op te beuren. Mag van Nick een poos in zijn huis wonen, als hij op Tournee moet naar Frankrijk om zijn film te promoten. Een film, gebaseerd op dezelfde gebeurtenis. Dom besluit ook naar Parijs te gaan en gaat Nick stalken. Komt in het ziekenhuis terecht.Struinend door Nicks huis ontdekt hij dat Nick de echte schrijver van hen twee is. Wat een frustratie. Hoezo komt Nick alles aanwaaien en moet hij, Dom, zo zijn stinkende best doen om maar één regel op papier te krijgen. Het hele leven en iedereen om hem heen is tegen hem. Wie gaan er allemaal met zijn leven aan de haal? En is dat eigenlijk wel zo?

Feit en fictie, fantasieën en hallucinaties

Het wikkelhart is een fascinerende roman, die heen en weer gaat tussen feit en fictie, fantasieën en hallucinaties. Bertram Koelewijn maakt het de lezers niet gemakkelijk. In die zin dat het niet zomaar lukt om grip te krijgen op dit verhaal. Zo geloofwaardig geschreven over de donkere uithoeken van de menselijke geest waarin jaloezie ligt te rotten en te stinken. Of zijn dit de kleuren van menselijke onmacht wanneer het godsonmogelijk blijkt je dromen om te zetten in de werkelijkheid? En wat als het je voorlopig meer oplevert ten onder te gaan in zelfmedelijden e.d.? Zijn dit de kleuren die horen bij de altijd maar weer nodige zoektocht? Als het niet lukt in een mensenleven  er ergens een knop te vinden moet zijn, die je om kunt te zetten? Zodat je zicht kunt krijgen op nieuwe wegen en dus nieuwe mogelijkheden? Bertram Koelewijn gaat je dat in ieder geval allemaal niet vertellen. Bertram Koelewijn Het wikkelhart is gewaardeerd met ★★★★ (uitstekend).

Recensie van Mieke Koster

Bertram Koeleman – Het wikkelhart

• Titel: Het wikkelhart