Saron Petronilia Alles over werken tijdens de overgang Recensie

Het boek Alles over werken tijdens de overgang door Saron Petronilia is een vervolg op het boek Alles wat je moet weten over de overgang. Bij het boek hoort een digitaal werkboek, wat je kunt downloaden op de website van Saron Petronilia. Het boek draagt een hoopvolle ondertitel: met succes je loopbaan vervolgen na je 45ste . Aangezien ikzelf volgend jaar een halve eeuw op de wereld ben en nog veel mooie plannen heb, verheug ik me er op het te lezen! In de inleiding vertelt Saron Petronilia dat er tot op heden maar weinig bekend is over de impact die de overgang op de arbeidsproductiviteit van vrouwen kan hebben. Informatie over hoe vrouwen succesvol kunnen blijven werken ontbrak zelfs volledig. Hoog tijd voor dit boek lijkt me.

Kennis is Macht! Ook tijdens de overgang
Saron Petronilia vindt het belangrijk dat vrouwen goed zijn voorgelicht over de menopauze en de overgang: kennis is macht. De overgang is volgens haar vergelijkbaar met de pubertijd: een periode waarin hormonen een nieuwe balans moeten vinden en dat gaat gepaard met veel veranderingen. In het boek volgt uitgebreid uitleg van de lichamelijke processen en symptomen rondom de overgang. Voorbij het lichamelijke, zijn er verschillende fases in de overangsperiode, waarin een vrouw dichter bij haar eigen waarden en normen kan gaan komen, om die krachtig te kunnen gaan inzetten in haar leven. Het is ook een uitnodiging om meer vrouwelijke energie te gaan gebruiken. Er wordt ook gekeken naar de mogelijkheden om op de werkvloer vrouwen tegemoet te komen bij hun overgangsklachten. Door het hele boek heen staan interviews met power-vrouwen over hun ervaringen met werk en overgang – inspirerend en soms herkenbaar.

Positief over de kracht die de overgang vrouwen kan brengen
Persoonlijk spreekt dit tweede boek over de overgang me nog meer aan dan het eerdere boek van Saron Petronilia: het boek is positief van toon en gaat meer over de kracht die de overgang ons vrouwen kan brengen en de mogelijkheden die deze nieuwe levensfase biedt. De kwaaltjes en hindernissen van de overgangsperiode zijn niet meer alleen hinderlijk, maar dienen ook als startmotor om dichter bij onszelf te komen en daardoor krachtiger keuzes te kunnen maken. Een mooie stap in de goede richting om ook in de Westerse wereld vrouwen van 45+ de status te geven die ze verdienen en om deze leeftijd weer aantrekkelijk te maken in alle opzichten, zodat de angst om “niet meer jong te zijn of gevonden te worden” in de toekomst niet meer nodig is. Fijn om te lezen dat er wel degelijk al organisaties zijn die de overgangsfase bij vrouwen serieus nemen en mogelijkheden zien en bieden om ze tegemoet te komen. Belangrijk voor ons allemaal dat er niet zomaar met één maat gemeten wordt en er op die manier veel wijsheid en ervaring van vrouwen verloren gaat voor het bedrijfsleven. Saron Petronilia – Alles over werken tijdens de overgang wordt beoordeeld met +++ (zeer goed).
– Recensie van: Monique van der Hoeven)

SARON PETRONILIA – ALLES OVER WERKEN TIJDENS DE OVERGANG INFORMATIE
– Titel: Alles wat je moet weten over werken tijdens de overgang