Peter Bruyn The Velvet Underground en Nico Recensie Boek

Inmiddels 50 jaar geleden, om precies te zijn op 12 maart 1967 kwam het legendarische en zeer invloedrijke album The Velvet Underground & Nico uit. Een mooi moment om een boek uit te brengen over deze bijzondere LP. Peter Bruyn heeft deze op een uitstekende wijze geklaard. De plaat die rock volwassen maakte is een zeer lezenswaardig en uitputtend boek geworden. Misschien wel het definitieve boek over dit klassieke album.

Prachtig portret van de experimentele muziekscene in New York
Peter Bruyn heeft trouwens veel meer geschreven dan een boek over één album. Hij is erin geslaagd om een mooi portret te schetsen van de kleine, maar achteraf gezien, invloedrijke groep mensen die zich in de jaren zestig bezighielden met experimentele muziek en kunst. Gelukkig beperkt hij zich niet tot de kringen rond pop-art kunstenaar Andy Warhol. Ook personen die zich bezighielden met experimentele muziek waarin John Cale zich bevond en experimentele literatuur, inspiratiebron voor Lou Reed, krijgen ruim aandacht. Ook de achtergronden van de andere bandleden Nico, Moe Tucker en Sterling Morrison krijgen ruimschoots de aandacht.

Het definitieve boek over de LP The Velvet Underground & Nico!?
De tijd die Peter Bruyn moet hebben besteed aan het onderzoek en de hoeveelheid bronnen die hij heeft weten te vinden om uit te putten is zeer bewonderenswaardig. Iedereen die op de één of andere manier heeft bijgedragen krijgt aandacht. En de omstandigheden waaronder de LP tot stand is gekomen is tot in detail uitgezocht. Peter Bruyn heeft ook nog eens een vlotte pen wat het boek extra prettig maakt om te lezen. Voor iedereen die geïnteresseerd is in de geschiedenis van de rockmuziek, en de jaren zestig in het bijzonder, is dit boek verplichte kost. Of Peter Bruyn het definitieve boek over de het album The Velvet Underground & Nico heeft geschreven kun je nooit met 100% zekerheid stellen, maar het lijkt er sterk op! Peter Bruyn – De plaat die rock volwassen maakte. The Velvet Underground & Nico wordt beoordeeld met ++++ (uitstekend).

PETER BRUYN – DE PLAAT DIE ROCK VOLWASSEN MAAKTE
THE VELVET INDERGROUND & NICO

– Titel: De plaat die rock volwassen maakte
– Ondertitel: The Velvet Underground & Nico
– Schrijver: Peter Bruyn ♂ (Nederland)
– Soort boek: muziekmonografie, muziekboek
– Uitgever: In de Knipscheer
– Verschenen: 12 maart 2017
– Omvang: 328 pagina’s
– Uitgave: Paperback
– Prijs: € 19,50
– Oordeel redactie: ++++ (uitstekend)
>…Meer Informatie en Bestellen >

Flaptekst Peter Bruyn – The Velvet Underground & Nico
Op 12 maart 2017, vijftig jaar na het uitkomen van het legendarische album The Velvet Underground & Nico, verschijnt De plaat die rock volwassen maakte, het boek van journalist Peter Bruyn. Hij beschrijft alle ins en outs rond de één van de invloedrijkste platen uit de rockhistorie en de bandleden van het eerste uur. Men beweert dat iedereen die één van die eerste dertigduizend platen kocht zelf een band zou hebben opgericht. Weinig albums in de geschiedenis van de popmuziek zijn meer iconisch gebleken dan The Velvet Underground & Nico. Het is een kruispunt in de culturele tijdruimte waarin pop en serieuze muziek, beeldende kunst, literatuur, film, seks, drugs en moraal bij elkaar komen. Een plaat waarbij de mislukking en de miskenning kiem werden van het uiteindelijk succes.

Boeken over Muziek Overzicht
Nieuwe Boeken Maart 2017