Erik Scherder Singing in the brain Recensie

Als zangeres en zang- en stemtrainer begon mijn hart te zingen bij de titel van het nieuwe boek van Erik Scherder: Singing in the brain – over de unieke samenwerking tussen muziek en de hersenen. Zingen en muziek zijn onderwerpen waar ik me dagelijks mee bezig houd, waarvan ik dagelijks zie en ervaar wat voor invloed en effect ze hebben op mensen. Maar wát gebeurt er dan precies? Op die vraag probeert Erik Scherder ons antwoorden te geven. Hij doet dat als wetenschapper natuurlijk aan de hand van reviews en onderzoeken, maar hij maakt ook gebruik van persoonlijke ervaringen en gesprekken met bijzondere mensen en hun relatie tot muziek. Vooral in de persoonlijke verhalen komt de passie en fascinatie van Scherder voor zowel muziek als de hersenen heel duidelijk naar voren. Het verhaal van een 16 jarige tweeling Michael en Séan die een chronische spierziekte hebben die de hersenen aantast, en voor wie muziek van levensbelang is, is een prachtig voorbeeld van een rakend verhaal over muziek. En zo zijn er nog veel meer mooie, persoonlijke verhalen.

Muziek heeft aantoonbaar een verrassend stimulerende invloed op ons leven
Het is geweldig om te lezen dat muziek inderdaad – aantoonbaar – zoveel positieve invloed op ons heeft en op wat voor manieren daar onderzoek naar wordt gedaan. Wat is muziek eigenlijk en waarom houdt bijna iedereen van muziek? Waarom is zingen nou eigenlijk gezond? Is muziek en ritme aangeleerd of aangeboren? Komt muziek voor in onze dromen? Wat is het effect van atonale muziek op ons systeem? Allemaal vragen die Scherder aan de hand van onderzoeken behandeld. Mooi om te lezen dat vooral samen zingen prachtige effecten op het welbevinden heeft: daarbij maken we o.a. oxythocine aan (een “gelukshormoon”) en we gaan met elkaar synchroniseren. En dan de positieve effecten die muziek en zingen kunnen hebben bij verschillende aandoeningen en ziektes, zoals fybromyalgie, nierziektes, hart- en vaaktziektes, MS en Parkinson en Dementie. Ook de effecten van (werken met) muziek bij kinderen met ADHD worden besproken.

Interessant boek over de positieve invloed van muziek op onze hersenen
Kortom een boek met veel interessante vragen en onderwerpen. Voor mij persoonlijk neigt Scherder te veel naar een technische uitleg – regelmatig wordt uitgebreid ingegaan op de verschillende hersengebieden die actief zijn bij bepaalde activiteiten. Hierdoor wordt voor mij het boek wat saai en droog, moeilijk en te weinig praktisch. Een boek voor doorzetters dus wel een beetje – maar wel de moeite waard als je geïnteresseerd bent in de wetenschap achter de kracht van muziek. Erik Scherder – Singing in the Brain waardeer ik met ++ (goed).

Recensie van: Monique van der Hoeven

ERIK SCHERDER – SINGING IN THE BRAIN
Over de unieke samenwerking tussen muziek en de hersenen
– Titel: Singing in the Brain
– Schrijver: Erik Scherder ♂ (Nederland)
– Soort boek: populair wetenschappelijk non-fictie boek
– Uitgever: Athenaeum – Polak & Van Gennep
– Verschenen: 19 april 2017
– Omvang: 432 pagina’s (met afbeeldingen)
– Prijs: € 24,50 / 13,99
– Waardering: ++ (goed) Monique van der Hoeven

Flaptekst Erik Scherder – Singing in the brain
Erik Scherder speelt viool. Hij kan er nog niet veel van, maar het oefenen en het bezig zijn met muziek stimuleert zijn hersenen. Hij wordt er fit van – en gelukkig. Muziek, op wat voor manier dan ook beleefd, professioneel of zomaar, passief of actief, kan wonderen doen. In Singing in the brain beschrijft Scherder hoe. Een aantal bijzondere mensen komt voorbij: de violist die een aardbeving overleefde, het meisje dat uit een coma ontwaakt door haar lievelingsmuziek, de verlamde gitarist die componist werd, de eeneiige tweeling die geen melodie kan volgen maar ritmisch geniaal is. Waarom wordt een liedje een hit? Waarom houden we van droevige muziek? Dit boek beantwoordt alle vragen over hersenen en muziek. Boeiende wetenschap wordt afgewisseld met unieke casestudy’s. De meest bevlogen professor van Nederland vertelt zoals alleen hij dat kan: met vaart, vaardigheid en een groot inlevingsvermogen.

Nieuwe Boeken April 2017
Nieuwe Boeken over Muziek