Marieke Woudstra Een Portugese droom Recensie

Marieke Woudstra Een Portugese droom Recensie Waardering
De Nederlandse schrijfster Marieke Woudstra studeerde Portugees en schreef eerder de roman Thuis in Portugal. Het vervolg op dit boek is Een Portugese droom. Marieke Woudstra schreef deze boeken op basis van haar eigen ervaringen met een leven leiden in Portugal. Het boek is een roman over Marjolein (Maria genoemd door haar Portugese kennissen) en Bart, die een olijvenboerderij bezitten in een dorpje in de Alentejo, op het Portugese platteland. Bart en Marjolein voelen zich thuis in Portugal en worden ook erg goed ontvangen door de buurtbewoners.

Een Portugese droom heeft alles wat je van een zomerse Portugal roman mag verwachten
Het gelukkige bestaan van Bart en Marjolein wordt bedreigd als er een brief van een advocaat in de bus valt: iemand maakt aanspraak op het landgoed en beweert een erfgenaam te zijn. Dit verhaal speelt voortdurend door de andere prachtige avonturen die Bart en Marjolein beleven in het dorp: de olijvenoogst, de oprichting van een zangkoor wat plaatselijke liederen en fado zingt, uitstapjes naar de Algarve, Marjolein die, naast de olijvenboerderij, met hulp van de plaatselijke vrouwen een traditionele catering verzorgt. Maar kunnen ze wel blijven, de Nederlanders die zo populair zijn in het dorp? Het boek staat vol met prachtige beschrijvingen van de Alentejo-streek en zijn kleurrijke levenswijze en bewoners. Echt een uitnodiging om meteen een reis naar Portugal te boeken. Gewoon een lekker zomers boek om te lezen op het strand, de camping, op het terras, in het hotel of lekker thuis in de tuin of op het balkon! Marieke Woudstra – Een Portugese droom is gewaardeerd met ★★★ (zeer goed).

Recensie van: Monique van der Hoeven

MARIEKE WOUDSTRA – EEN PORTUGESE DROOM INFORMATIE
– Titel: Een Portugese droom
– Schrijfster: Marieke Woudstra ♀ (Nederland)
– Soort boek: Portugal roman
– Uitgever: Boekerij
– Verschenen: mei 2017
– Omvang: 251 pagina’s
– Prijs: € 15,00
– Waardering: ★★★ (zeer goed) Monique van de Hoeven

Flaptekst Marieke Woudstra – Een Portugese droom
Als de regen weer eens met bakken uit de hemel komt en je staat te balen in een stampvolle forensentrein lijkt het een heerlijke droom: een nieuw leven beginnen in een land met een warm klimaat en ruimte in overvloed. Marjolein en haar geliefde Bart hebben het niet bij dromen gelaten en kochten een oude boerderij met een olijvenboomgaard op een heuvel in Portugal. Na een periode met uitdagingen, hard werken en tegenvallers lukt het hun redelijk om daar zelfvoorzienend en duurzaam te leven. Maar een land bestaat niet alleen uit pittoreske huisjes en weidse vergezichten. Wil je er écht je nieuwe thuis van maken, dan moet je een band opbouwen met de lokale bewoners. In Een Portugese droom raken Bart en Marjolein, die in Portugal Maria wordt genoemd, bevriend met de dorpelingen, met wie ze zingen, praten, koken, eten, werken en feesten en die hun van alles leren over het land en de streek. Tot zich op een kwade dag een vreemdeling met slechte bedoelingen aandient die hun Portugese droom dreigt te verstoren.

Boekrecensies Augustus 2017
Nieuwe Zomerboeken 2017
Portugese Schrijvers Schrijfsters Boeken en Informatie