Margarita Molina Schaduwvrouw Recensie Antillen Roman

Schaduwvrouw is de debuutroman van de schrijfster Margarita Molina. Alhoewel Nederlands van oorsprong, heeft Margarita Molina een sterke band met de Antillen. En de band met en liefde voor de Antillen komen duidelijk tot uiting in deze biografische roman die trouwens ook een aantal gedichten bevat.

Een mooi Antilliaanse liefdesverhaal
Schaduwvrouw is een biografische debuutroman. Het is een mooi geschreven en goed leesbaar liefdesverhaal. Liefde is waar het in deze roman om draait. Niet alleen de liefde tussen mensen maar ook de liefde van met name de hoofdpersoon, Ma, voor de Antillen. Roy, die van oorsprong Antilliaan is kan in Nederland niet aarden. Daarom besluit hij om terug te gaan naar de Antillen. Op de Antillen, ontmoet hoofdpersoon van de roman, een Nederlandse vrouw, Roy en ziet in hem de liefde van haar leven. De bestaande verhoudingen maken dit onmogelijk. In Schaduwvrouw komen veel aspecten van de liefde aan bod.. Ma heeft een echtgenoot (Janus), een getrouwde minnaar (Karel) en ontmoet dan ook nog eens op de Antillen haar grote liefde Roy. Maar omdat iedereen van elkaars verhouding op de hoogte is, wordt dit toch niet al te niet ingewikkeld. Schaduwvrouw bevat ook een aantal gedichten van Margarita Molina. Alhoewel de gedichten niet heel veel toevoegen aan de roman, illustreren ze wel op een sfeervolle wijze het verlangen van Roy naar Ma. Schaduwvrouw van Margarita Molina is een mooi Antilliaans liefdesverhaal dat beoordeeld wordt met ++ (goed.)

MARGARITA MOLINA – SCHADUWVROUW INFORMATIE
– Titel: Schaduwvrouw
– Soort boek: biografische roman, debuutroman
– Schrijfster: Margarita Molina (Nederland)
– Uitgever: In de Knipscheer
– Verschenen: 23 november 2016
– Omvang: 277 pagina’s
– Prijs: € 18,90
– Oordeel: ++ (goed) Danielle van der Hoeven
...Meer Informatie en Bestellen >

Flaptekst en Inhoud Margarita Molina – Schaduwrouw
De auteur van Schaduwvrouw is reeds een halve eeuw met de Antillen verbonden. Ondanks haar Nederlandse roots hebben de Antillen haar leven zodanig beïnvloed dat zeker gesproken kan worden van een gespleten leven. De grote liefde die zij daar vindt en die zo hartstochtelijk beantwoord wordt heeft een bijzondere poëtische waarde. Vanaf het eerste moment dat de hoofdpersonages Ma en Roy elkaar ontmoeten ontstaat een verterende liefde die onontkoombaar is en zo hevig dat haat soms de overhand krijgt. Ze zijn elkaars muze en kunnen elkaar niet loslaten. De gedichten in Schaduwvrouw beslaan twee aparte perioden met een tussenfase waarin de auteur met haar Nederlandse partner Sven op de Antillen woont. Een betrouwbare en rustige persoon bij wie haar antropologische drang om de cultuur van de volkeren te leren kennen weerklank vindt, en die haar een gelukkige tijd bezorgt waarin veel gereisd wordt. Roy, de Antilliaanse geliefde op de achtergrond, vormt geen enkel gevaar, men komt elkaar tegen en respecteert elkaar. De dood van Sven brengt daar verandering in. De tsunami die daarna losbarst vormt het laatste deel van dit boek en heeft een bijna pornografische klank die niettemin poëtisch blijft.

Margarita Molina Informatie
Margarita Molina begint na de Tweede Wereldoorlog haar loopbaan als journalist bij een krant zonder de tegenwoordig daartoe vereiste opleiding. Ze moet zichzelf bewijzen, en slaagt daarin. Schrijven zit haar in het bloed. De journalistiek en de Cariben hebben haar leven bepaald, dat uitzonderlijk, veelzijdig, spannend, opwindend, avontuurlijk en kosmopolitisch genoemd mag worden. Na de dood van haar verschillende geliefden zet ze zich aan het schrijven van deze biografische roman, haar literaire debuut.

Nieuwe Boeken November 2016
Boekrecensies Februari 2017