Ingrid Biesheuvel Wonderwezens Recensie

Ingrid Biesheuvel Wonderwezens Recensie

Ingrid Biesheuvel Wonderwezens Recensie Boek over Mythische Figuren
Over mythische wezens wordt al duizenden jaren verteld en geschreven. De literatuur, kunst en religie lopen bijna over van bijzondere fantasievolle wezens. Vaak zijn deze wonderwezens brengers van onheil en ongeluk. Maar als je er op een goede wijze mee omgaat, kan ook geluk je ten deel vallen als je een wonderwezen ontmoet. Ingrid Biesheuvel, neerlandicus en mediëvist, en tekenaar John Rabou hebben samen een prachtig vormgegeven boek gemaakt dat je kunt lezen als introductie tot een aantal van de meest wonderlijke wezens die de cultuur rijk is.

Wonderwezens is een prachtig boek over getalenteerde brengers van het kwaad en onheilstijdingen
Zo’n 25 wonderwezens worden door Ingrid Biesheuvel beschreven. Het mooie gebonden boek nodigt direct uit om in te bladeren. En dat komt vooral door de prachtige tekeningen die door John Rabou gemaakt zijn van elk van de mythische figuren. Alhoewel Ingrid Biesheuvel zeer veel van de figuren lijkt af te weten, is er nergens gekozen voor een diep wetenschappelijke benadering. Levendig wordt het verhaal vertelt van elk van de wonderwezens waarbij met name interessant is, hoe er in verschillende tijden gedacht werd over de wonderlijke figuren. De selectie van de wonderwezens lijkt vooral te zijn ingegeven doordat het vrijwel zonder uitzondering getalenteerde brengers van het kwaad en onheilstijdingen zijn. Een gegeven dat het boek alleen maar leuker maakt om te lezen. Wonderwezens is ook nog eens zeer verzorgd en prachtig uitgegeven. Als je al een puntje van kritiek zou kunnen uiten dan is het dat het boek wat dikker had mogen zijn. Maar laat dat je niet weerhouden om het boek te kopen, lezen en ervan te genieten. Het boek van Ingrid Biesheuvel en John Rabou –
Wonderwezens is gewaardeerd met ★★★★ (uitstekend).

Recensie van: Theo Jordaan

INGRID BIESHEUVEL & JOHN RABOU – WONDERWEZENS