Boekrecensies Juli 2017 Boekbesprekingen Overzicht

Op deze pagina zijn de boekrecensies juli 2017 boekbesprekingen overzicht. Vrijwel dagelijks verschijnen er nieuwe boekrecensies en boekbesprekingen van boeken die door redacteuren van Allesoverboekenenschrijvers.nl gelezen zijn. Uiteraard bevatten de boekbesprekingen inhoudelijke informatie over het boek. Daarnaast kennen de redacteuren ook een beoordeling toe aan het betreffende boek.

Boekrecensies Juli 2017 Boekbesprekingen

We streven ernaar om vooral betere boeken te bespreken. En hierbij kan het gaan om romans en verhalen, kinderboeken en non-fictie boeken. Maar ook sportboeken, hobbyboeken en kookboeken passeren de revue en worden besproken. Hieronder vind je alle boekrecensies juli 2017 van de redactie.

< Recensies Juni 2017 Overzicht | Recensies Augustus 2017 >

Overzicht Boekrecensies Juli 2017 Boekbesprekingen

Belinda Bauer De schitterende doden Recensie ThrillerDe schitterende doden

• Schrijfster: Belinda Bauer ♀ (Engeland)
  • Soort boek: Engelse thriller, psychologische thriller
  • Origineel:  The Beautiful Dead (2016)
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

De Schitterende doden is al weer de zevende thriller van de Engelse schrijfster Belinda Bauer. Ze heeft met haar voorgaande thrillers al enkele prijzen gewonnen. De verwachtingen voor deze waren dan ook behoorlijk hoog gespannen. Mensen doden in naam van de kunst, dat is het idee van de moordenaar in De schitterende doden. Een vorm van kunst, die hem bovendien bestaansrecht geeft. En zoals zoveel moordenaars (en kunstenaars!) wil deze man een publiek…lees verder >

Ingrid Biesheuvel Wonderwezens RecensieWonderwezens

Klein overzicht van mythische figuren

• Schrijfster: Ingrid Biesheuvel  (Nederland)
  • Tekeningen: John Rabou ♂ (Nederland)
  • Soort boek: geïllustreerd boek over mythische figuren
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Over mythische wezens wordt al duizenden jaren verteld en geschreven. De literatuur, kunst en religie lopen bijna over van bijzondere fantasievolle wezens. Vaak zijn deze wonderwezens brengers van onheil en ongeluk. Maar als je er op een goede wijze mee omgaat, kan ook geluk je ten deel vallen als je een wonderwezen ontmoet. Ingrid Biesheuvel, neerlandicus en mediëvist, en tekenaar John Rabou hebben samen een prachtig vormgegeven boek gemaakt dat je kunt lezen als introductie tot een aantal van de meest wonderlijke wezens die de cultuur rijk is…lees verder >

John Flanagan De Grijze Jager De vroege jaren 2 Recensie De Slag op de Heckingse HeideDe slag op de Heckingse Heide

De Grijze Jager – De vroege jaren, deel 2

• Schrijver: John Flanagan ♂ (Australië)
  • Soort boek: avonturenroman, jeugdroman
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Elk boek van de Grijze Jager is een feestje, en dat geldt ook voor De Grijze Jager de Vroege jaren 2! De positie van koning Duncan is nog lang niet veilig. De voormalig baron Morgarath is gevlucht en bereid een machtsgreep voor. Halt besluit hem te gaan bespioneren en ontdekt het afschrikwekkende “wapen” dat Morgarath heeft gerekruteerd. Zijn beste vriend en mede Grijze Jager Crowley moet intussen de zwangere koningin in veiligheid brengen. Zij is erg zwak en het ongeboren kind is ontzettend belangrijk voor de troonopvolging. Vanwege de plunderingen van Morgaraths troepen door het hele land, is het leger van Duncan bijzonder uitgedund. De toekomst van Araluen is afhankelijk van de vindingrijkheid van de Grijze Jagers en de moed van Duncan’s leger…lees verder >

Adrian Goldsworthy Augustus Recensie BiografieAugustus

Van revolutionair tot keizer van Rome

• Schrijver: Adrian Goldsworthy  (Engeland)
  • Soort boek: biografie, geschiedenisboek
  • Origineel: Augustus: From Revolutionary to Emperor (2014)
  • Recensie: Jos van Raan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Over keizer Augustus (63 vC -14 nC) zijn veel boeken verschenen.  Zo staan in mijn boekenkast  de versies van John Williams (uitgever De Standaard, 2014) en die Anthony Everitt (uitgever Ambol Anthos, 2007). Dan vraag je als recensent af, wat Goldworthy aan meerwaarde te bieden heeft door met weer een boek over deze dictator te komen. De auteur  heeft veel boeken over de Romeinse periode op zijn naam staan waarbij zijn specialiteit als militair historicus duidelijk naar voren komt . In dat kader mag deze gewelddadige maar ook wijze keizer uit het Romeinse Rijk niet ontbreken…lees verder >

Emily Ruskovich Idaho Recensie WaarderingIdaho

• Schrijfster: Emily Ruskovich  (Verenigde Staten)
  • Soort boek: psychologische roman/thriller
  • Origineel: Idaho (2017)
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend)

Zonder verklaarbare reden vermoordt een moeder haar vijfjarige dochter May met een bijl terwijl haar andere tienerdochter June na deze gebeurtenis spoorloos verdwijnt. Jenny, de moeder wordt opgepakt en bestraft met een levenslange gevangenis. De vader, Wade, komt voor de schier onmogelijke taak te staan nog wat van zijn leven te maken. Wat heeft de moeder gedreven tot deze gruwelijke daad? Hoe kan Wade verder leven met dit trauma?…lees verder >

Gerben Graddesz Hellinga Moord in de Rocky Mountains RecensieMoord in de Rocky Mountains De pelsjagers van het ongetemde Amerika (1830-1832)

Het ongetemde Amerika, deel 1

• Schrijver: Gerben Gradesz Hellinga (Nederland)
  • Soort boek: avonturenroman, historische roman, Wild West roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Alhoewel de serie boeken over het Amerika van de 19e eeuw van Gerben Graddesz Hellinga worden gepresenteerd als jeugdboeken zal menig volwassene ook heel wat prettige leesuren kunnen beleven aan deze boeken. Op geen enkele wijze doet het eerste deel van de serie dat ruim 15 jaar geleden voor het eerst werd uitgegeven kinderlijk aan. Sterker nog Hellinga heeft ervoor gekozen om een volwassen schrijfstijl te hanteren. Het eerste deel vertelt het verhaal van de meedogenloze bontjagers die zo rond 1830 op pelzen jagen in de meest afgelegen en onherbergzame delen van Amerika…lees verder >

Eefje Rammeloo - Het geluk van de ChinezenHet geluk van de Chinezen

Van onze correspondent in Shanghai

• Schrijfster: Eefje Rammeloo ♀ (Nederland)
  • Soort boek: reportages en reisverhalen uit China
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

China is al lang geen opkomende wereldmacht meer maar behoort tot de grootste economieën en machtigste landen ter wereld. Toch wordt er in de media en in boeken relatief weinig aandacht besteed aan China, zeker in vergelijking met landen als de Verenigde Staten en Rusland. China is voor ons vaak nog een land waarover we in clichés denken en waar we veel te weinig vanaf weten. Gelukkig is er in de afgelopen jaren wel wat meer aandacht gekomen voor dit fascinerende land. De VPRO documentaire Langs de oevers van de Yangtse van Ruben Terlou en Maaik Krijgsman heeft zelfs een miljoenenpubliek gehad, en terecht. Het boek van Eefje Rammeloo – Het geluk van de Chinezen is een mooie aanvulling en verdieping op deze documentaire en een zeer goede introductie tot China en de Chinezen…lees verder >

Inez van Dullemen Een schip vol meloenen RecensieEen schip vol meloenen

• Schrijfster: Inez van Dullemen ♀ (Nederland)
  • Soort boek: autobiografische roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Schrijfster Inez van Dullemen heeft inmiddels de respectabele leeftijd van 91 jaar bereikt. Eigenlijk bestond het idee dat de schrijfster uitverteld met “pensioen” was gegaan. Toch verscheen, enigszins onverwacht, eind mei 2017 een nieuwe roman van haar hand. Er bleek toch nog een prangend verhaal dat verteld moest worden. In Een schip vol meloenen reflecteert Inez van Dullemen op haar eigen leven…lees verder >

Anne-Claire Petit Chimp & Bunny Recensie PrentenboekChimp & Bunny

• Schrijfster: Anne-Claire Petit ♀
  • Soort boek: kleuterboek, prentenboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (zeer goed)

Alhoewel het prentenboek natuurlijk gekoppeld is aan de knuffels die Anne-Claire Petit zeer bekend hebben gemaakt en ook wel sprake zal zijn van een commercieel idee, is het toch een leuk en geslaagd prentenboek voor kleuters te noemen. Het is vooral een doe-boek waarin de kleuter actief op zoek moet naar allerlei figuren en artikelen die in de foto’s verborgen zijn…lees verder >

Michela Murgia De lessen RecensieDe lessen

• Schrijfster: Michela Murgia  (Italië)
  • Origineel: Chirú (2015)
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

“Chirú kwam bij me zoals drijfhout op het strand belandt, glad en kronkelig, afval dat een lange tocht over zee heeft overleefd”. Zo begint de roman De lessen geschreven door de Sardijnese schrijfster Michela Murgia. Een roman die gaat over de 38 actrice Eleonora, die haar laatste leerling aanneemt. Een leerling in de levenskunst. Chirú, een jonge conservatoriumstudent, vindt zelf zijn maestra en, hoewel ze twijfelt of ze hem als leerling zal aannemen, kan ze hem niet weerstaan. De roman neemt ons mee in de wereld van het theater, vol interessante figuren en levenslessen…lees verder >

Hans Münstermann Geraakt RecensieGeraakt

• Schrijver: Hans Münstermann  (Nederland)
  • Recensie: Lia Sluijs
  • Waardering: ★★★★ (goed)

De nieuwe roman van Hans Münstermann – Geraakt is een volgend boek met zijn alter-ego Andreas Klein als hoofdpersoon. Het boek begint met een gedicht die achteraf gezien een soort inhoudsopgave is. Het verhaal is in dit gedicht dan al min of meer verteld. Met uitzondering van het biografische verhaal over de stervende blueszanger Robert Eden. De uitgever wild dat Andreas Klein, de schrijver en verteller in de roman, een een biografie schrijft over Harry Piekema. Echter de schrijver wil graag zijn verhaal van de ontmoeting met een blueszanger Robert Eden vertellen, waarmee hij min of meer bevriend is…lees verder >

Sarah Taylor The Laura's Recensie Moeder Dochter RomanDe Laura’s

• Schrijfster: Sara Taylor  (Verenigde Staten)
  • Origineel: The Laura’s (2016)
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

De roman De Laura’s, geschreven door de Amerikaanse schrijfster Sara Taylor, is een prachtig reisverhaal van een moeder een haar kind. Een moeder vertrekt met haar dertienjarige tiener Alex (We weten niet of zij een jongen of een meisje is) bij haar man. Ze gaan een roadtrip maken, dwars door de Verenigde Staten, van Virginia naar Californië. Ze reizen niet doelloos, maar alle stops en plaatsen die ze aandoen hebben met het verleden van moeder te maken en vooral met de Laura’s die in haar leven een rol gespeeld hebben. In de auto onderweg leert Alex veel over moeder’s verleden, als ze uren naast elkaar doorbrengen vertelt ze verhalen over vroeger…lees verder >

Edna Ferber Het purperen land RecensieHet purperen land

• Schrijfster: Edna Ferber ♀ (Verenigde Staten)
  • Origineel: So Big (1924)
  • Soort boek: psychologische roman, sociale roman
  • Recensie: Mieke Koster
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Met het schrijven van deze recensie merk ik dat ik haper. Hoe komt dat? Volgens mij heeft dat te maken met het feit dat deze roman gaat over een jonge vrouw Selina die in haar tijd en voor haar tijd behoorlijk geëmancipeerd is terwijl ik onderweg in dit boek om de haverklap dacht:” Pak nu eens door vrouw, schiet eens op, zet je innerlijke gedachten gewoon om in daden”. Maar wanneer ik me realiseerde dat deze roman, geschreven door Edna Ferber, het licht zag in 1924, denk ik zeker dat het klopt. Dat deze hoofdpersoon, vrouw, onderwijzeres, verweesde dochter van een notoire gokker, echtgenote van een conservatieve boer, moeder van een zoontje, er voor die tijd vooruitstrevende gedachten op nahield…lees verder >

Frank Norbert De dundenker Recensie DebuutromanDe dundenker

• Schrijver: Frank Norbert Rieter
  • Soort boek: psychologische roman, debuutroman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

De dundenker is het debuut van Frank Norbert Rieter. Als winnaar van de Coffeecompany Short Novel Award kreeg hij de gelegenheid om bij Xander Uitgevers de debuteren met deze korte roman. Alois Hartman is een politicus die pas kort als staatssecretaris in functie is. In de ochtend voordat hij een wetsvoorstel moet presenteren in de Tweede Kamer constateert hij dat hij weer dikker is geworden. Gefrustreerd gooit hij terwijl hij in zijn adamskostuum door zijn huis loop, de weegschaal uit het raam. Zijn pech is dat deze actie gefilmd wordt vanaf de straat en binnen de kortste keren gaat het filmpje viral op Internet…lees verder >

Khushwant Singh Trein naar Pakistan RecensieTrein naar Pakistan

• Schrijver: Khushwant Singh ♂ (India)
  • Soort boek: historische roman, politieke roman
  • Origineel: Train to Pakistan (1956)
  • Recensie: Jos van Raan
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend)

Op 15 augustus 1947 werden India en Pakistan zelfstandig en maakten daarna nog slechts deel uit van het Britse Gemene Best. (Eigenlijk scheidde Pakistan zich van India af). De godsdienstdeling bracht een grote volksverhuizing op gang. Hindoes vertrokken uit Pakistan naar India en moslims vanuit India naar Pakistan. De volksverhuizing ging gepaard met geweld, waardoor honderd duizenden mensen om het leven kwamen en 10 miljoen mensen gedwongen verhuisden. In beide landen bleven overigens ook grote moslim- en hindoeminderheden wonen. De verhouding tussen de twee staten is nog steeds gespannen. Om Kasjmir, waar moslims en hindoes wonen, hebben beide landen al twee oorlogen gevoerd…lees verder >

Annie Proulx Schorshuiden Recensie RomanSchorshuiden

• Schrijfster: Annie Proulx ♀ (Verenigde Staten)
  • Soort boek: historische roman, sociale roman
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Een echte dikke pil is de historische roman Schorshuiden, geschreven door de bekende schrijfster Annie Proulx. Een werkelijk prachtig geconstrueerde roman over de kolonisatie van Amerika en over de houtbouw. Beide niet echt onderwerpen die mijn hart meteen doen zingen, maar wat heeft Annie Proulx er boeiend over geschreven! Een rakend en boeiend verhaal van generaties schorshuiden dat maar liefst 320 jaar beslaat (1693 – 2013)…lees verder >

Rens Kroes Powerfood The Party Edition Recensie ReviewPowerfood – The Party Edition

Meer dan 85 feestelijke recepten van Rens Kroes

• Schrijfster: Rens Kroes (Nederland)
  • Soort kookboek: feestrecepten
  • Aantal recepten: 85+
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ★★★★★ (uitstekend)

Voor iedereen die gezond en lekker wil eten zijn de kookboeken van Rens Kroes eigenlijk altijd al een feestje. Maar met The Party Edition ligt er echt een groots feestboek voor je neus. Allen het uiterlijk van het boek is al fantastisch, met prachtige pastelkleuren en gouden letters en een foto van Rens zelf met een grote tros roze ballonnen, kun je niet wachten om te gaan lezen. Binnenin een keur aan heerlijke feestrecepten, voorzien van prachtige en uitnodigende foto’s…lees verder >

De Muur 57De muur 57

‘Chute de Quiper..!’

• Schrijvers: Nando BoersMartin BonsErik BrouwerFrank HeinenWiep IdzengaPeter OuwerkerkMart SmeetsBert WagendorpJeroen Wielaert e.a.
  • Soort boek: Tour de France boek, wielerverhalen
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Het zomernummer van het literaire wielertijdschrift De Muur bevat weer een aantal boeiende en mooie verhalen. Veelal staan gebeurtenissen tijdens de Tour de France centraal.  Wiep Idzenga heeft naar aanleiding van de foto van Hennie Kuiper na zijn val in de Tour de France een prachtig geschreven. Hij vertelt hierin waarom Hennie Kuiper het nooit is gelukt om de Ronde van Frankrijk te winnen. Jeroen Wielaert heeft een mooi portret geschreven van Cyrille Guimard, de Franse ploegleider die zes keer de Gele trui met zijn kopman naar Parijs bracht…lees verder >

Nele Neuhaus Het woud Recensie Duitse thrillerHet woud

• Schrijfster: Nele Neuhaus  (Duitsland)
  • Soort boek: Duitse thriller, misdaadroman, psychologische thriller
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Het woud van de Duitse schrijfster Nele Neuhaus is het achtste deel in de succesvolle reeks misdaadroman met Oliver von Bodenstein en Pia Sander in de hoofdrol. Ook deze keer speelt de thriller zich af in Taunus, een middengebergte dat zich ten noordwesten van Frankfurt uitstrekt. Oliver von Bodenstein heeft het plan opgevat om een sabbatical te nemen van ten minste een jaar. Echter voordat hij dit kan gaan doen wordt hij geconfronteerd met een zaak die hem persoonlijk zeer aangrijpt en hem terugvoert tot een nooit verwerkte traumatische gebeurtenis uit 1972…lees verder >

Steinunn Sigurðardóttir Jojo RecensieJojo

• Schrijfster: Steinunn Sigurðardóttir ♀ (IJsland)
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Steinunn Sigurðardóttir is een van de meest vooraanstaande IJslandse schrijfsters van dit moment. De roman Jojo die in 2011 in het IJslands werd uitgegeven is het derde boek dat in Nederlandse vertaling is verschenen. De compacte en intense roman vertelt het verhaal van een mannenvriendschap in bijzondere omstandigheden…lees verder >

Toni Coppers De zaak Magritte RecensieDe zaak Magritte

• Schrijver: Toni Coppers  (België)
  • Soort boek: misdaadroman, Vlaamse thriller
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Toni Coppers is een Vlaamse thrillerschrijver die in Nederland nog te weinig bekendheid geniet. In het kader van het Magritte jaar 2017 heeft hij de nieuwe thriller De zaak Magritte geschreven. Hoofdpersoon van het boek is trouwens niet Magritte maar ex-politieman Alex Berger. Tijdens de aanslagen in Parijs is zijn vrouw doodschoten en sindsdien leeft hij in een diepe depressie. Een drankprobleem, zeer ernstige nachtmerries en psychische problemen domineren zijn leven…lees verder >

Petra Hartlieb Mijn geliefde boekhandel RecensieMijn geliefde boekhandel

• Schrijfster: Petra Hartlieb ♀ (Duitsland)
  • Soort boek: autobiografische verhalen
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Echt rationeel kun je de beslissing niet noemen om in deze tijden een boekhandel te beginnen. Toch is dat precies wat Petra Hartlieb en haar man Oliver hebben gedaan. In een opwelling hebben ze een aantal jaren geleden een bod gedaan op een failliete kleine boekhandel in de Oostenrijkse hoofdstad Wenen. En tot hun eigen verbazing en verwondering werd het bod geaccepteerd en werden ze zonder er tot in detail over te hebben nagedacht boekhandelaren. In Mijn geliefde boekhandel doet Petra Hartlieb op een aanstekelijke wijze verslag van haar leven in en om de boekhandel…lees verder >

Karin Leibbrandt Je paard succesvol trainen RecensieJe paard succesvol trainen

• Schrijfster: Karin Lebbrandt  (Nederland)
  • Soortboek: instructieboek paardrijden, paardenboek
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend)

Het allerbelangrijkste als je blessures wilt voorkomen en het optimale uit je paard wilt halen, is balans. Karin Leibbrandt legt uit dat een paard verticaal (links / rechts), horizontaal (voor / achter), qua lengtebuiging (lateroflexie) en in de richting van het diagonale vlak in balans moet zijn. Ze kan uitstekend onderbouwen waarom. Door middel van foto’s en tekeningen maakt ze dit voor de lezer inzichtelijk. Zo kun je als lezer leren zien hoe een gebalanceerd paard er uit ziet, en wat er gebeurt bij onbalans. Ook verwoordt ze duidelijk wat je voelt wanneer je paard in onbalans is. Het mentale stuk wordt niet vergeten, al gaat het grootste deel van het boek wel over het rijden…lees verder >

Boek Koen de Kort Renner met Rede Thomas Sijtsma RecensieRenner met rede

Wielrennen volgens Koen de Kort

• Schrijver: Thomas Sijtsma ♂ (Nederland)
  • Soort boek: portret, wielerboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Koen de Kort is een wielrenner die je met recht een meesterknecht kunt noemen. Hij is een wielrenner die er tijdens zijn carrière achter is gekomen dat hij zelf net te weinig talent heeft om koersen en rondes te winnen. Hij is er echter wel achtergekomen dat hij in staat is om talentvollere wielrenners dan hij zelf te helpen aan overwinningen. Zijn koersinzicht en kwaliteiten is hij hiervoor gaan inzetten en succesvol…lees verder >

Deborah Levy Warme melk RecensieWarme melk

• Schrijfster: Deborah Levy ♀ (Verenigde Staten)
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

De Zuid-Afrikaanse schrijfster Deborah Levy schuwt het experiment niet in haar roman Warme melk. En juist daardoor heeft ze in eerste instantie moeite gehad om een uitgever te vinden die het boek op de markt wilde brengen. De moeder van Sofia, Rose, heeft een bijzondere ziekte die haar soms verlamt. Vreemd is echter dat de moeder zo nu en dan wel kan lopen. Deze ziekte domineert niet alleen het leven van de moeder maar ook het leven van Sofia. Zo erg zelfs dat Sofia dezelfde symptomen lijkt te hebben als haar moeder, soms loopt ook zij mank…lees verder >

Murat Isik Wees onzichtbaar Recensie Roman over de BijlmerWees onzichtbaar

• Schrijver: Murat Isik  (Nederland)
  • Soort boek: familieroman, sociale roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

De tweede roman Nederlandse schrijver van Turkse afkomst Murat Isik – Wees onzichtbaar is een autobiografische roman over zijn jeugd in de Amsterdamse Bijlmer. In de roman wordt het verhaal verteld van Merat, een jongen die in de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw opgroeit in de Amsterdamse Bijlmermeer. De Bijlmer is ooit als idealistisch woonproject gestart. Echter in de jaren 80 is de wijk totaal verloederd en wonen er vooral armen, kanslozen en immigranten uit vele windstreken. De enorme flats gaan aan verval ten onder en junks beheersen het straatbeeld…lees verder >

Dola de Jong De thuiswacht Recensie WaarderingDe thuiswacht

• Schrijfster: Dola de Jong ♀ (Nederland)
  • Recensie: Mieke Koster
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)
  • Bijzonderheden: eerste druk 1954

Een verhaal dat gaat over een verboden liefde. Eigenlijk moet ik zeggen:”de verboden liefde.” De liefde van Bea voor Erica. Dus ja, de vrouwenliefde die zeker in die tijd, wij spreken van eind jaren 30 tot halverwege de jaren 40, het daglicht niet mocht zien. Zelfs niet door de schrijfster…lees verder >

Kookboek Tjitze van der Dam Hollandse klassiekers RecensieHollandse klassiekers anno nu

Van appeltaart tot zuurvlees

• Schrijver: Tjitze van der Dam (Nederland)
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Tjitze van Dam is een zeer creatieve Friese kok. Dat blijkt wel uit dit zeer mooie kookboek Hollandse klassiekers. Op de voorkant staat een mooie foto, gemaakt door fotografe Saskia de Wal, van een gerecht dat we allemaal kennen, van houden of dat we haten: hutspot. Alleen is het op een dusdanig nieuwe manier gemaakt dat je het pas herkent als je het weet. En zelfs haters van dit oer-Hollandse gerecht zullen dit recept wel willen proberen. Dit geeft goed het idee en de kern weer van dit uitstekende en zeer geslaagde kookboek met Hollandse klassiekers in een nieuw jasje…lees verder >

Hassan Blasim Lijkententoonstelling Recernsie WaarderingLijkententoonstelling

• Schrijver: Hassan Blasim ♂ (Irak)
  • Soort boek: verhalen
  • Recensie: Mieke Koster
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Op de achterflap de volgende tekst; Nietsontziend, choquerend en betoverend. Messcherpe verhalen over onze sterfelijkheid en ons bestaan, waarin werkelijkheid en waan door elkaar heen lopen. En daaraan is niets gelogen. De wereld is inmiddels ZO bizar dat die nauwelijks te bevatten zijn. Hassan Blasin laat je niet meer los. Wat een bizarre verhalen, sprookjes!? Onderweg in dit boek bedacht ik mij regelmatig dat deze verhalen absoluut niet allemaal verzinsels kunnen zijn. Dat “ wij”, de lezers, absoluut geen idee hebben van de hel waar mensen in oorlogsgebieden in leven…lees verder >

Catherine Poulain Open zee Recensie Roman over AlaskaOpen zee

• Schrijfster: Catherine Poulain ♀ (Frankrijk)
  • Soort boek: avonturenroman
  • Origineel: Le grand marin (2016)
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend)

Open zee de roman van de Franse schrijfster Catherine Poulain is een fascinerend en weergaloos goed boek. Het verhaal is vrij eenvoudig. Lili, de hoofdpersoon van het boek, is een jonge Franse vrouw. Zij reist naar het eiland Kodiak gelegen voor de kust van Alaska om daar aan te monsteren op een van de boten die vissen in de ruwe wateren in dit extreme gebied…lees verder >