Boekrecensies Juli 2017 Boekbesprekingen Overzicht

Op deze pagina zijn de boekrecensies juli 2017 boekbesprekingen overzicht. Vrijwel dagelijks verschijnen er nieuwe boekrecensies en boekbesprekingen van boeken die door redacteuren van Allesoverboekenenschrijvers.nl gelezen zijn. Uiteraard bevatten de boekbesprekingen inhoudelijke informatie over het boek. Daarnaast kennen de redacteuren ook een beoordeling toe aan het betreffende boek.

Boekrecensies Juli 2017 Boekbesprekingen

We streven ernaar om vooral betere boeken te bespreken. En hierbij kan het gaan om romans en verhalen, kinderboeken en non-fictie boeken. Maar ook sportboeken, hobbyboeken en kookboeken passeren de revue en worden besproken. Hieronder vind je alle boekrecensies juli 2017 van de redactie.

< Recensies Juni 2017 Overzicht | Recensies Augustus 2017 >

Overzicht Boekrecensies Juli 2017 Boekbesprekingen

Michela Murgia De lessen RecensieDe lessen

• Schrijfster: Michela Murgia  (Italië)
  • Origineel: Chirú (2015)
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

“Chirú kwam bij me zoals drijfhout op het strand belandt, glad en kronkelig, afval dat een lange tocht over zee heeft overleefd”. Zo begint de roman De lessen geschreven door de Sardijnese schrijfster Michela Murgia. Een roman die gaat over de 38 actrice Eleonora, die haar laatste leerling aanneemt. Een leerling in de levenskunst. Chirú, een jonge conservatoriumstudent, vindt zelf zijn maestra en, hoewel ze twijfelt of ze hem als leerling zal aannemen, kan ze hem niet weerstaan. De roman neemt ons mee in de wereld van het theater, vol interessante figuren en levenslessen…lees verder >

Hans Münstermann Geraakt RecensieGeraakt

• Schrijver: Hans Münstermann  (Nederland)
  • Recensie: Lia Sluijs
  • Waardering: ★★★★ (goed)

De nieuwe roman van Hans Münstermann – Geraakt is een volgend boek met zijn alter-ego Andreas Klein als hoofdpersoon. Het boek begint met een gedicht die achteraf gezien een soort inhoudsopgave is. Het verhaal is in dit gedicht dan al min of meer verteld. Met uitzondering van het biografische verhaal over de stervende blueszanger Robert Eden. De uitgever wild dat Andreas Klein, de schrijver en verteller in de roman, een een biografie schrijft over Harry Piekema. Echter de schrijver wil graag zijn verhaal van de ontmoeting met een blueszanger Robert Eden vertellen, waarmee hij min of meer bevriend is…lees verder >

Sarah Taylor The Laura's Recensie Moeder Dochter RomanDe Laura’s

• Schrijfster: Sara Taylor  (Verenigde Staten)
  • Origineel: The Laura’s (2016)
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

De roman De Laura’s, geschreven door de Amerikaanse schrijfster Sara Taylor, is een prachtig reisverhaal van een moeder een haar kind. Een moeder vertrekt met haar dertienjarige tiener Alex (We weten niet of zij een jongen of een meisje is) bij haar man. Ze gaan een roadtrip maken, dwars door de Verenigde Staten, van Virginia naar Californië. Ze reizen niet doelloos, maar alle stops en plaatsen die ze aandoen hebben met het verleden van moeder te maken en vooral met de Laura’s die in haar leven een rol gespeeld hebben. In de auto onderweg leert Alex veel over moeder’s verleden, als ze uren naast elkaar doorbrengen vertelt ze verhalen over vroeger…lees verder >

Edna Ferber Het purperen land RecensieHet purperen land

• Schrijfster: Edna Ferber ♀ (Verenigde Staten)
  • Origineel: So Big (1924)
  • Soort boek: psychologische roman, sociale roman
  • Recensie: Mieke Koster
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Met het schrijven van deze recensie merk ik dat ik haper. Hoe komt dat? Volgens mij heeft dat te maken met het feit dat deze roman gaat over een jonge vrouw Selina die in haar tijd en voor haar tijd behoorlijk geëmancipeerd is terwijl ik onderweg in dit boek om de haverklap dacht:” Pak nu eens door vrouw, schiet eens op, zet je innerlijke gedachten gewoon om in daden”. Maar wanneer ik me realiseerde dat deze roman, geschreven door Edna Ferber, het licht zag in 1924, denk ik zeker dat het klopt. Dat deze hoofdpersoon, vrouw, onderwijzeres, verweesde dochter van een notoire gokker, echtgenote van een conservatieve boer, moeder van een zoontje, er voor die tijd vooruitstrevende gedachten op nahield…lees verder >

Frank Norbert De dundenker Recensie DebuutromanDe dundenker

• Schrijver: Frank Norbert Rieter
  • Soort boek: psychologische roman, debuutroman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

De dundenker is het debuut van Frank Norbert Rieter. Als winnaar van de Coffeecompany Short Novel Award kreeg hij de gelegenheid om bij Xander Uitgevers de debuteren met deze korte roman. Alois Hartman is een politicus die pas kort als staatssecretaris in functie is. In de ochtend voordat hij een wetsvoorstel moet presenteren in de Tweede Kamer constateert hij dat hij weer dikker is geworden. Gefrustreerd gooit hij terwijl hij in zijn adamskostuum door zijn huis loop, de weegschaal uit het raam. Zijn pech is dat deze actie gefilmd wordt vanaf de straat en binnen de kortste keren gaat het filmpje viral op Internet…lees verder >

Khushwant Singh Trein naar Pakistan RecensieTrein naar Pakistan

• Schrijver: Khushwant Singh ♂ (India)
  • Soort boek: historische roman, politieke roman
  • Origineel: Train to Pakistan (1956)
  • Recensie: Jos van Raan
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend)

Op 15 augustus 1947 werden India en Pakistan zelfstandig en maakten daarna nog slechts deel uit van het Britse Gemene Best. (Eigenlijk scheidde Pakistan zich van India af). De godsdienstdeling bracht een grote volksverhuizing op gang. Hindoes vertrokken uit Pakistan naar India en moslims vanuit India naar Pakistan. De volksverhuizing ging gepaard met geweld, waardoor honderd duizenden mensen om het leven kwamen en 10 miljoen mensen gedwongen verhuisden. In beide landen bleven overigens ook grote moslim- en hindoeminderheden wonen. De verhouding tussen de twee staten is nog steeds gespannen. Om Kasjmir, waar moslims en hindoes wonen, hebben beide landen al twee oorlogen gevoerd…lees verder >

Annie Proulx Schorshuiden Recensie RomanSchorshuiden

• Schrijfster: Annie Proulx ♀ (Verenigde Staten)
  • Soort boek: historische roman, sociale roman
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Een echte dikke pil is de historische roman Schorshuiden, geschreven door de bekende schrijfster Annie Proulx. Een werkelijk prachtig geconstrueerde roman over de kolonisatie van Amerika en over de houtbouw. Beide niet echt onderwerpen die mijn hart meteen doen zingen, maar wat heeft Annie Proulx er boeiend over geschreven! Een rakend en boeiend verhaal van generaties schorshuiden dat maar liefst 320 jaar beslaat (1693 – 2013)…lees verder >

Rens Kroes Powerfood The Party Edition Recensie ReviewPowerfood – The Party Edition

Meer dan 85 feestelijke recepten van Rens Kroes

• Schrijfster: Rens Kroes (Nederland)
  • Soort kookboek: feestrecepten
  • Aantal recepten: 85+
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ★★★★★ (uitstekend)

Voor iedereen die gezond en lekker wil eten zijn de kookboeken van Rens Kroes eigenlijk altijd al een feestje. Maar met The Party Edition ligt er echt een groots feestboek voor je neus. Allen het uiterlijk van het boek is al fantastisch, met prachtige pastelkleuren en gouden letters en een foto van Rens zelf met een grote tros roze ballonnen, kun je niet wachten om te gaan lezen. Binnenin een keur aan heerlijke feestrecepten, voorzien van prachtige en uitnodigende foto’s…lees verder >

De Muur 57De muur 57

‘Chute de Quiper..!’

• Schrijvers: Nando BoersMartin BonsErik BrouwerFrank HeinenWiep IdzengaPeter OuwerkerkMart SmeetsBert WagendorpJeroen Wielaert e.a.
  • Soort boek: Tour de France boek, wielerverhalen
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Het zomernummer van het literaire wielertijdschrift De Muur bevat weer een aantal boeiende en mooie verhalen. Veelal staan gebeurtenissen tijdens de Tour de France centraal.  Wiep Idzenga heeft naar aanleiding van de foto van Hennie Kuiper na zijn val in de Tour de France een prachtig geschreven. Hij vertelt hierin waarom Hennie Kuiper het nooit is gelukt om de Ronde van Frankrijk te winnen. Jeroen Wielaert heeft een mooi portret geschreven van Cyrille Guimard, de Franse ploegleider die zes keer de Gele trui met zijn kopman naar Parijs bracht…lees verder >

Nele Neuhaus Het woud Recensie Duitse thrillerHet woud

• Schrijfster: Nele Neuhaus  (Duitsland)
  • Soort boek: Duitse thriller, misdaadroman, psychologische thriller
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Het woud van de Duitse schrijfster Nele Neuhaus is het achtste deel in de succesvolle reeks misdaadroman met Oliver von Bodenstein en Pia Sander in de hoofdrol. Ook deze keer speelt de thriller zich af in Taunus, een middengebergte dat zich ten noordwesten van Frankfurt uitstrekt. Oliver von Bodenstein heeft het plan opgevat om een sabbatical te nemen van ten minste een jaar. Echter voordat hij dit kan gaan doen wordt hij geconfronteerd met een zaak die hem persoonlijk zeer aangrijpt en hem terugvoert tot een nooit verwerkte traumatische gebeurtenis uit 1972…lees verder >

Steinunn Sigurðardóttir Jojo RecensieJojo

• Schrijfster: Steinunn Sigurðardóttir ♀ (IJsland)
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Steinunn Sigurðardóttir is een van de meest vooraanstaande IJslandse schrijfsters van dit moment. De roman Jojo die in 2011 in het IJslands werd uitgegeven is het derde boek dat in Nederlandse vertaling is verschenen. De compacte en intense roman vertelt het verhaal van een mannenvriendschap in bijzondere omstandigheden…lees verder >

Toni Coppers De zaak Magritte RecensieDe zaak Magritte

• Schrijver: Toni Coppers  (België)
  • Soort boek: misdaadroman, Vlaamse thriller
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Toni Coppers is een Vlaamse thrillerschrijver die in Nederland nog te weinig bekendheid geniet. In het kader van het Magritte jaar 2017 heeft hij de nieuwe thriller De zaak Magritte geschreven. Hoofdpersoon van het boek is trouwens niet Magritte maar ex-politieman Alex Berger. Tijdens de aanslagen in Parijs is zijn vrouw doodschoten en sindsdien leeft hij in een diepe depressie. Een drankprobleem, zeer ernstige nachtmerries en psychische problemen domineren zijn leven…lees verder >

Petra Hartlieb Mijn geliefde boekhandel RecensieMijn geliefde boekhandel

• Schrijfster: Petra Hartlieb ♀ (Duitsland)
  • Soort boek: autobiografische verhalen
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Echt rationeel kun je de beslissing niet noemen om in deze tijden een boekhandel te beginnen. Toch is dat precies wat Petra Hartlieb en haar man Oliver hebben gedaan. In een opwelling hebben ze een aantal jaren geleden een bod gedaan op een failliete kleine boekhandel in de Oostenrijkse hoofdstad Wenen. En tot hun eigen verbazing en verwondering werd het bod geaccepteerd en werden ze zonder er tot in detail over te hebben nagedacht boekhandelaren. In Mijn geliefde boekhandel doet Petra Hartlieb op een aanstekelijke wijze verslag van haar leven in en om de boekhandel…lees verder >

Karin Leibbrandt Je paard succesvol trainen RecensieJe paard succesvol trainen

• Schrijfster: Karin Lebbrandt  (Nederland)
  • Soortboek: instructieboek paardrijden, paardenboek
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend)

Het allerbelangrijkste als je blessures wilt voorkomen en het optimale uit je paard wilt halen, is balans. Karin Leibbrandt legt uit dat een paard verticaal (links / rechts), horizontaal (voor / achter), qua lengtebuiging (lateroflexie) en in de richting van het diagonale vlak in balans moet zijn. Ze kan uitstekend onderbouwen waarom. Door middel van foto’s en tekeningen maakt ze dit voor de lezer inzichtelijk. Zo kun je als lezer leren zien hoe een gebalanceerd paard er uit ziet, en wat er gebeurt bij onbalans. Ook verwoordt ze duidelijk wat je voelt wanneer je paard in onbalans is. Het mentale stuk wordt niet vergeten, al gaat het grootste deel van het boek wel over het rijden…lees verder >

Boek Koen de Kort Renner met Rede Thomas Sijtsma RecensieRenner met rede

Wielrennen volgens Koen de Kort

• Schrijver: Thomas Sijtsma ♂ (Nederland)
  • Soort boek: portret, wielerboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Koen de Kort is een wielrenner die je met recht een meesterknecht kunt noemen. Hij is een wielrenner die er tijdens zijn carrière achter is gekomen dat hij zelf net te weinig talent heeft om koersen en rondes te winnen. Hij is er echter wel achtergekomen dat hij in staat is om talentvollere wielrenners dan hij zelf te helpen aan overwinningen. Zijn koersinzicht en kwaliteiten is hij hiervoor gaan inzetten en succesvol…lees verder >

Deborah Levy Warme melk RecensieWarme melk

• Schrijfster: Deborah Levy ♀ (Verenigde Staten)
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

De Zuid-Afrikaanse schrijfster Deborah Levy schuwt het experiment niet in haar roman Warme melk. En juist daardoor heeft ze in eerste instantie moeite gehad om een uitgever te vinden die het boek op de markt wilde brengen. De moeder van Sofia, Rose, heeft een bijzondere ziekte die haar soms verlamt. Vreemd is echter dat de moeder zo nu en dan wel kan lopen. Deze ziekte domineert niet alleen het leven van de moeder maar ook het leven van Sofia. Zo erg zelfs dat Sofia dezelfde symptomen lijkt te hebben als haar moeder, soms loopt ook zij mank…lees verder >

Murat Isik Wees onzichtbaar Recensie Roman over de BijlmerWees onzichtbaar

• Schrijver: Murat Isik  (Nederland)
  • Soort boek: familieroman, sociale roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

De tweede roman Nederlandse schrijver van Turkse afkomst Murat Isik – Wees onzichtbaar is een autobiografische roman over zijn jeugd in de Amsterdamse Bijlmer. In de roman wordt het verhaal verteld van Merat, een jongen die in de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw opgroeit in de Amsterdamse Bijlmermeer. De Bijlmer is ooit als idealistisch woonproject gestart. Echter in de jaren 80 is de wijk totaal verloederd en wonen er vooral armen, kanslozen en immigranten uit vele windstreken. De enorme flats gaan aan verval ten onder en junks beheersen het straatbeeld…lees verder >

Dola de Jong De thuiswacht Recensie WaarderingDe thuiswacht

• Schrijfster: Dola de Jong ♀ (Nederland)
  • Recensie: Mieke Koster
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)
  • Bijzonderheden: eerste druk 1954

Een verhaal dat gaat over een verboden liefde. Eigenlijk moet ik zeggen:”de verboden liefde.” De liefde van Bea voor Erica. Dus ja, de vrouwenliefde die zeker in die tijd, wij spreken van eind jaren 30 tot halverwege de jaren 40, het daglicht niet mocht zien. Zelfs niet door de schrijfster…lees verder >

Kookboek Tjitze van der Dam Hollandse klassiekers RecensieHollandse klassiekers anno nu

Van appeltaart tot zuurvlees

• Schrijver: Tjitze van der Dam (Nederland)
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Tjitze van Dam is een zeer creatieve Friese kok. Dat blijkt wel uit dit zeer mooie kookboek Hollandse klassiekers. Op de voorkant staat een mooie foto, gemaakt door fotografe Saskia de Wal, van een gerecht dat we allemaal kennen, van houden of dat we haten: hutspot. Alleen is het op een dusdanig nieuwe manier gemaakt dat je het pas herkent als je het weet. En zelfs haters van dit oer-Hollandse gerecht zullen dit recept wel willen proberen. Dit geeft goed het idee en de kern weer van dit uitstekende en zeer geslaagde kookboek met Hollandse klassiekers in een nieuw jasje…lees verder >

Hassan Blasim Lijkententoonstelling Recernsie WaarderingLijkententoonstelling

• Schrijver: Hassan Blasim ♂ (Irak)
  • Soort boek: verhalen
  • Recensie: Mieke Koster
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Op de achterflap de volgende tekst; Nietsontziend, choquerend en betoverend. Messcherpe verhalen over onze sterfelijkheid en ons bestaan, waarin werkelijkheid en waan door elkaar heen lopen. En daaraan is niets gelogen. De wereld is inmiddels ZO bizar dat die nauwelijks te bevatten zijn. Hassan Blasin laat je niet meer los. Wat een bizarre verhalen, sprookjes!? Onderweg in dit boek bedacht ik mij regelmatig dat deze verhalen absoluut niet allemaal verzinsels kunnen zijn. Dat “ wij”, de lezers, absoluut geen idee hebben van de hel waar mensen in oorlogsgebieden in leven…lees verder >

Catherine Poulain Open zee Recensie Roman over AlaskaOpen zee

• Schrijfster: Catherine Poulain ♀ (Frankrijk)
  • Soort boek: avonturenroman
  • Origineel: Le grand marin (2016)
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend)

Open zee de roman van de Franse schrijfster Catherine Poulain is een fascinerend en weergaloos goed boek. Het verhaal is vrij eenvoudig. Lili, de hoofdpersoon van het boek, is een jonge Franse vrouw. Zij reist naar het eiland Kodiak gelegen voor de kust van Alaska om daar aan te monsteren op een van de boten die vissen in de ruwe wateren in dit extreme gebied…lees verder >