Adrian Goldsworthy Augustus Recensie Biografie

Over keizer Augustus (63 vC -14 nC) zijn veel boeken verschenen. Zo staan in mijn boekenkast de versies van John Williams (uitgever De Standaard, 2014) en die Anthony Everitt (uitgever Ambol Anthos, 2007). Dan vraag je als recensent af, wat Goldworthy aan meerwaarde te bieden heeft door met weer een boek over deze dictator te komen. De auteur heeft veel boeken over de Romeinse periode op zijn naam staan waarbij zijn specialiteit als militair historicus duidelijk naar voren komt . In dat kader mag deze gewelddadige maar ook wijze keizer uit het Romeinse Rijk niet ontbreken.

Augustus is de belangrijkste heerser uit het Romeinse Rijk
Misschien zou je kunnen spreken van de stamvader van de West-Europese cultuur. Zijn opkomst begon met de moord op Julius Caesar, zijn oudoom en adoptievader. Het vervolg was, na de moord op Julius Caesar en de triarchie, de strijd met Marcus Antonius en Cleopatra. Grof geweld, manipulatie en intriges waren zowel zijn bondgenoten als zijn vijanden. Hij regeerde 44 jaar en onder zijn regime werd Rome het middelpunt van de macht. Opmerkelijk is dat hij een van de weinige keizers was die in bed stierf. Dat gebeurde op 19 augustus 14 nC, dezelfde dag als waarop hij 50 jaar daarvoor zijn eerste consulaat had aanvaard. Op zijn sterfbed maakte hij ironisch duidelijk dat hij succesvol geleefd had met de woorden (alsof hij een acteur geweest was):
En als het u goed is bevallen, klap dan voor het stuk
En doe ons allen uitgeleide met applaus

Hij liet een enorm bedrag na aan de staat en vooral aan de loyale legionairs, waarop zijn macht berustte. Vrijwel onmiddellijk na zijn dood werd zijn kleinzoon vermoord, mogelijk in opdracht van zijn opvolger, Tiberius, waarmee de onrust in het Romeinse Rijk begon.

Uitstekende Augustus Biografie, geschreven in prettig leesbare stijl
Adrian Goldsworthy heeft op basis van alle klassieke bronnen die nog geraadpleegd kunnen worden een uitvoerig beeld gegeven van Augustus in een prettig, makkelijk leesbare stijl. Hij trekt regelmatig conclusies, waardoor elk hoofdstuk een afgerond geheel is. Ruim 130 pagina’s zijn gewijd aan noten, verklarende woordenlijst, stambomen, bibliografie en register. Ook bevat het boek zo’n 10 pagina’s met foto’s en hier een daar een landkaartje. Toch blijft de keizer een raadselachtig persoon en ondanks deze dikke pil leren we hem niet helmaal kennen. Het is ook voor de auteur moeilijk om een oordeel te geven. Wie was de ware Augustus? Gelet op de vele afbeeldingen die overgeleverd zijn en de vele informatie, kan je aannemen, dat de Romeinen hem bewonderden. En dat is ook de teneur van het boek. Augustus wordt door de auteur neergezet als een wijze, wrede man die zijn macht slim gebruikte.
…hij was een krijgsheer die zich over de ijken van zijn medeburgers een weg baande naar de alleenheerschappij, die hij alleen kon vasthouden, omdat er niemand was die zijn militaire kracht ooit kon evenaren (…) maar ook valt niet te ontkennen dat hij,vergeleken met andere militaire dictators, niet de slechtste was. (..) Ondanks alle contradicties, verdiende hij in elk geval applaus voor dat gedeelte van zijn rol in de komedie van het leven.
Het boek is vlot geschreven en geeft een boeiend inzicht in het leven van de belangrijkste heerser uit het Romeinse Rijk. Adrian Goldsworthy – Augustus is gewaardeerd met ★★★★ (uitstekend).

Recensie van: Jos van Raan

ADRIAN GOLDSWORTHY – AUGUSTUS: VAN REVOLUTIONAIR TOT KEIZER VAN ROME