Michela Murgia De lessen Recensie

Michela Murgia De lessen Recensie Waardering

“Chirú kwam bij me zoals drijfhout op het strand belandt, glad en kronkelig, afval dat een lange tocht over zee heeft overleefd”. Zo begint de roman De lessen geschreven door de Sardijnese schrijfster Michela Murgia. Een roman die gaat over de 38 actrice Eleonora, die haar laatste leerling aanneemt. Een leerling in de levenskunst. Chirú, een jonge conservatoriumstudent, vindt zelf zijn maestra en, hoewel ze twijfelt of ze hem als leerling zal aannemen, kan ze hem niet weerstaan. De roman neemt ons mee in de wereld van het theater, vol interessante figuren en levenslessen.

De actrice Eleonora wil nog één keer een jonge leerling opleiden voor het leven
We ontdekken wie Eleonora was als klein meisje en hoe ze verworden is tot wie ze nu is. Eleonora’s vader was een man vol oordelen en die hebben hun effect gehad op de jonge Eleonora; oordelen over haar vrouwelijkheid, haar intelligentie en haar toekomst. “Doordat ik altijd getuige was van de selectieve oprechtheid van mijn vader heb ik leren liegen, en later toneelspelen”. Eleonora weet exact hoe ze overkomt en kan andere mensen aan hun uiterlijk en gedrag lezen. Volgens haar oordelen mensen nou eenmaal en is dat bepalend voor iemand’s carrière en leven. “Als je dan toch moet worden beoordeeld op hoe je overkomt, dan kun je dat maar beter zelf bepalen”. Eleonora heeft meerdere leerlingen vóór Chirú gehad, met Chirú wil zij het nog één keer proberen, een jonge man op te leiden voor het leven. De relatie tussen Eleonora en Chirú is op zijn minst gezegd broeierig. Als Eleonora tijdens een tournee een relatie krijgt met de artistiek directeur van een operahuis, neemt het verhaal een duidelijke wending en moet ze knopen doorhakken.

De lessen is een mooie sfeervolle roman en een zomerse aanrader!
De lessen is een mooi en sfeervol boek. Het karakter van Eleonora wordt gedurende het verhaal prachtig uitgewerkt vanuit haar jeugd en de relatie met haar ouders. Het boek, wat is ingedeeld in zeventien lessen en een einduitvoering (misschien een relatie naar de leeftijd van Chirú?) zit vol met interessante mensen en vol met situaties over oordelen en beoordelen, wat het verhaal een spannende en broeierige sfeer bezorgt. Ik heb het boek achter elkaar uitgelezen, mede door de prettige schrijfstijl van Michela Murgia. De roman De lessen van Michela Murgia wordt gewaardeerd met ★★★ (zeer goed) en is een zomerse aanrader!

Recensie van: Monique van der Hoeven

MICHELA MURCIA – DE LESSEN INFORMATIE
– Titel: De lessen