Paul Verlaine Biblio-sonnetten Recensie Informatie

Biblio-sonnetten van de Franse schrijver Paul Verlaine ziet er mooi en aantrekkelijk uit. Het heeft de sfeer van een ouderwets boek. Mooi lettertype en aangevuld met prachtig beeldmateriaal en nodigt uit om te lezen. Het boek bestaat uit drie delen; een biografische schets, de Biblio-sonnetten en de bibliografische geschiedenis van de Biblio-sonnetten.

De biografische schets van Paul Verlaine begint met de begrafenis van de Franse dichter. Erg mooi beschreven in de sfeer van die tijd. Deze biografische schets geeft een goed beeld van het bepaald niet rooskleurige leven dat Paul Verlaine heeft en beschrijft vooral zijn laatste levensjaren. Dit is ook de periode dat hij de in het boek opgenomen Biblio-sonnetten werkte.

Prachtige uitgave die met zorg en liefde voor het boek is samengesteld
De Biblio-sonnetten zijn zowel in Nederlandse vertaling als in het Frans origineel opgenomen in het boek. Mensen die de Franse taal beheersen kunnen de sonnetten zo in de originele vorm lezen. Door de Nederlandse vertaling zijn de sonnetten ook toegankelijk voor mensen die de Franse taal niet (voldoende) beheersen en wordt de inhoud ervan begrijpelijker. Verlaine kreeg als opdracht dat de sonnetten over ‘het boek’ moesten gaan. Hij gaf hier echter een eigenzinnige en lezenswaardige draai aan die bij Pierre Dauze, zijn laatste uitgever, niet altijd in goede aarde viel.

Het laatste deel van het boek is een chronologisch overzicht van de totstandkoming van de Bibilo-sonnetten. Dit overzicht is gereconstrueerd uit de twintig brieven van Verlaine aan Pierre Dauze (zijn laatste uitgever), de publicatie van 5 sonnetten in de Revue Biblio-iconographique en drie brieven van Dauze aan Verlaine. In dit deel staat ook een schets van het werkzame leven van Pierre Dauze, verzamelaar uitgever van de Biblio-sonnetten
Stichting Cultureel Brabant wilde met de uitgave van dit boek een bijdrage leveren aan de afsluiting van 2016 als ‘jaar van het boek’. Dit is uitstekend gelukt met deze prachtige uitgave die duidelijk met zorg en liefde voor het boek is samengesteld! Paul Verlaine – Bioblio-sonnetten wordt beoordeeld met ++++ (uitstekend).

PAUL VERLAINE – BIBLIO-SONNENTTEN INFORMATIE
– Titel: Biblio-sonnetten
– Schrijver: Paul Verlaine ♂ (Frankrijk)