Care Santos De blauwe diamant Recensie

Care Santos De blauwe diamant Recensie waardering en informatie  van de nieuwe roman van de Spaanse schrijfster Care Santos  De blauwe diamant die in juni 2018 verschijnt bij Uitgeverij Wereldbibliotheek. Op deze pagina kun je de Care Santos De blauwe diamant recensie waardering en informatie over de inhoud lezen.

Care Santos De blauwe diamant Recensie

Care Santos De blauwe diamant Recensie

De blauwe diamant is de Nederlandse vertaling van de roman Diamante azul geschreven door de Spaans-Catalaanse schrijfster Care Santos (1970). In haar romans staat steeds de vraag centraal hoe individuen omgaan met wat door generaties eerder in hun familie in gang is gezet. Dat centrale thema komt ook in De blauwe diamant duidelijk naar voren. Voorin het boek vinden we (gelukkig!) een uitgebreide stamboom van twee eeuwen aan generaties van de familie Pujolà (of Pujolar zoals de oude tak heette). Gelukkig, want er zijn nogal wat familieleden die Santos in dit boek de revue laat passeren. Voor mij kwam daardoor het verhaal wel erg traag op gang en ik had moeite in het begin een lijn te ontdekken in de korte hoofdstukken. Gelukkig werd het doorlezen beloond! Als je eenmaal helder hebt wie de hoofdpersonen van deze roman zijn, wordt het helderder en lezen we de bijzondere familiegeschiedenis van de ververs Florián Pujolà, en zijn vader Silvestre Pujolà.

Een Catalaanse familiegeschiedenis vol geheimen

Een familiegeschiedenis vol geheimen, met een wandklok die de dood aankondigt en niet te vergeten De blauwe diamant – die verrassend genoeg een vogel blijkt te zijn. We leren de vrouwen kennen, oma Teresa, de tweede vrouw van Silvestre, en Margarita, een nogal verwende en dramatische vrouw en we ontmoeten dochter Teresa, een slimme dame, die zich niet meer wil schikken in de oude normen en waarden en dus, ondanks de gearrangeerde verloving tussen haar en de notariszoon, haar eigen gang gaat en uiteindelijk trouwt met de melkjongen Claudio en een eigen bedrijf begint. Zijdelings ontmoeten we de pianostemmer Eusebio Fort en de kokkin Tomasa. Ook komen we uiteindelijk achter de geheimen van de doodsklok die in het bezit van de familie is en van de blauwe diamant, al is dat wel helemaal aan het einde van de roman.

Kleurrijk en levendig worden vervlogen tijden opgeroepen

Care Santos beschrijft aan de hand van deze familiegeschiedenis prachtig het tijdsbeeld, het verversbedrijf en de rol van mannen en vrouwen in de maatschappij van het Cataluña van rond 1920 richting de moderne tijd. Een heerlijk, kleurrijk en levend beeld, wat leest als een film en een verlangen naar vervlogen tijden oproept. Een aanrader voor wie van Spanje en Barcelona, familiekronieken en historische romans houdt! Care Santos – De blauwe diamant is gewaardeerd met ★★★★★ (zeer goed).

Recensie van Monique van der Hoeven

Care Santos – De blauwe diamant Informatie

• Titel: De blauwe diamant
  • Schrijfster: Care Santos (Spanje)
  • Soort boek: familieroman, historische roman
  • Origineel: Diamante azul (2015)
  • Nederlandse vertaling: Maartje Vermeer
  • Uitgever: Wereldbibliotheek
  • Verschijnt: 11 juni 2018
  • Omvang: 368 pagina’s
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed) Monique van der Hoeven

Inhoud Care Santos – De blauwe diamant

Via een wandklok die de dood van leden van een familie aankondigt en die verbonden is met een duistere geschiedenis, voert Care Santos de lezer mee naar het begin van de achttiende eeuw: de jonge Silvestre besluit tegen de wens van zijn omgeving in zijn dorp in de Pyreneeën te verlaten en zijn geluk te beproeven in Mataró, een stadje boven Barcelona, waar de industrialisatie ondernemende mensen kansen biedt. Het loopt niet helemaal zoals hij het zich had voorgesteld. Met de gevolgen daarvan moet zijn verre achterkleinkind Teresa aan het begin van de twintigste eeuw in het reine zien te komen. Zij heeft niet alleen zijn blauwe ogen geërfd, maar ook zijn eigenzinnigheid en ondernemingszin. Ze zal de wensen van haar omgeving trotseren, zakelijk en in de liefde.

Care Santos Biografische Informatie

• Volledige naam: Macarena Santos i Torres
  • Geboren op: 8 april 1970