Carry Tefsen Zestig jaar in de schijnwerpers

Carry Tefsen Zestig jaar in de schijnwerpers recensie boek van Carry Tefsen, waardering en informatie over de inhoud. Op 16 oktober 2018 is bij Uitgeverij Spectrum het boek van Carry Tefsen Zestig jaar in de schijnwerpers verschenen.

Carry Tefsen Zestig jaar in de schijnwerpers Recensie boek van Carry Tefsen

Carry Tefsen Zestig jaar in de schijnwerpers Recensie

Toen ik het boek van Carry Tefsen in de winkel zag liggen, was ik direct geïntrigeerd. Als oud-student Theater, Film en Televisie wetenschappen voel ik me nog immer aangetrokken tot die wereld. Niet zozeer tot de theorie, maar vooral tot de verhalen. En wie kan er nu beter over vertellen dan iemand die zestig jaar in al die disciplines heeft gewerkt? Zestig jaar in de schijnwerpers is een intrigerende, indrukwekkende rollercoaster over het leven voor en achter de schermen van een Grande Dame van toneel, televisie en film.

Van vroeger tot nu

Carry vertelt van haar vroege jeugd tot nu en alles wat zich daartussen afgespeeld heeft. Nou ja, vast niet alles, want Carry heeft echt onnoemelijk veel gedaan. Ze schrijft alsof ze haar verhalen aan je vertelt. Dat maakt het heel intiem. En soms ook wat onnavolgbaar. De herinneringen maken soms tijdsprongen en er zijn vele namen die de revue passeren. Het geeft een prachtig beeld van hoe theater, film en televisie zich in de loop van de jaren ontwikkelden. En hoe het soms (of vaak) ook een weerslag was (en nog is) van de maatschappij.

De mooiste anekdotes

De anekdotes, de verhalen achter de voorstellingen en programma’s, daar heb ik het meest van genoten. Dat Joop van den Ende hemel en aarde heeft moeten bewegen bijvoorbeeld om Billy Elliot naar Nederland te krijgen. De Engelse producers hadden blijkbaar nul vertrouwen in hun Nederlandse collega’s. Carry vertelt hoe het stuk tóch op de planken verscheen. Uitverkochte zalen. Een prachtige voorstelling. Maar toch moest de productie noodgedwongen stoppen om financiële redenen. There’s no business like showbusiness?

Een rijk oeuvre om trots op te zijn

De vele mooie foto’s de gedichten die het boek luister bij zetten (ik vermoed van de hand van Carry zelf) geven de verhalen van Carry nog meer kleur en diepte. Na het voltooien van de laatste zinnen kan ik niet anders dan een enorm respect hebben voor wat deze Grande Dame van het toneel en televisie allemaal heeft neergezet. Het was, zo te lezen, lang niet altijd makkelijk. Maar met zo’n oeuvre kun je toch niet anders dan mega-trots zijn op wat je hebt neergezet!

Als je houdt van theater, film en televisie. Als je geniet van verhalen over deze magische maar ook pittige business. Als je houdt van een nuchtere vertelstem. En als je het niet erg vindt dat een boek soms leest als een onnavolgbare rollercoaster. Dan raad ik je Zestig jaar in de schijnwerpers van harte aan. Carry Tefsen Zestig jaar in de schijnwerpers is gewaardeerd met ∗∗∗∗∗ (zeer goed).

Carry Tefsen – Zestig jaar in de schijnwerpers

• Titel: Zestig jaar in de schijnwerpers
  • Schrijfster: Carry Tefsen (Nederland)