Cassandra Clare – Schimmen van de schaduwmarkt

Cassandra Clare Schimmen van de schaduwmarkt recensie en informatie over de inhoud van dit nieuwe fantasyboek. Op 19 juli 2019 verschijnt bij Moon Uitgevers het nieuwe boek van Cassandra Clare met tien fantasyverhalen.

Cassandra Clare Schimmen van de schaduwmarkt Recensie en Informatie

Mijn lezershart maakt altijd een sprongetje van vreugde als er weer een boek van Cassandra Clare binnenkomt. De wereld van de schaduwjagers die zij heeft geschapen, is bijna tastbaar, zo rijk, beeldend en spannend is het. Ook Schimmen van de Schaduwmarkt is zeer het lezen waard, al lees ik toch liever één lang verhaal in plaats van tien kortere verhalen.

Macht, liefde, trouw en verlies in twee eeuwen Schaduwmarkt

Broeder Zacharias, die ooit Schaduwjager Jem Carstairs was, is een veelvuldig bezoeker van de Schaduwmarkt. De markt waar Benedelingen zoals vampiers, weerwolven, elfen en heksen elkaar kunnen ontmoeten. Schaduwjagers zijn niet per se de meest graag geziene gast op die markt. Maar Broeder Zacharias wordt in de loopt van de tientallen jaren, een vertrouwd beeld. Volg zijn zoektocht van twee eeuwen naar iets wat hem zeer dierbaar is. Zie hoe de wereld in die twee eeuwen verandert, en ook niet. Telkens voeren macht, liefde, schuldgevoel, nieuwsgierigheid, trouw en verlies de boventoon.

Cassandra Clare Schimmen van de schaduwmarkt Recensie

Het eerste verhaal begint rond 1900. Personages die je kent uit de andere boeken van Cassandra Clare maken hun opwachting. Ik heb altijd wat moeite om al die families uit elkaar te houden. Wie was er nu goed en wie slecht? En die vraag is bij Clare toch al nooit eenvoudig te beantwoorden. Persoonlijk lees ik liever één lang verhaal van Clare. Ze neemt vaak best wel de tijd in de opbouw, wat in een lang verhaal prima kan. Bij deze tien korte verhalen moest ik wel telkens op gang komen. Lang niet elk verhaal loopt echt “af”. Dat houdt het spannend, maar is soms ook wat frustrerend. Het is mooi om te zien hoe Jem Carstairs als Broeder Zacharias steeds meer moeite moet doen om zijn menselijke kant te houden. Dat zorgt voor schurende pijn, maar ook voor ontroering.

Schurende pijn en ontroering bij het vasthouden aan de menselijkheid

Al ben ik meer een liefhebber van de lange verhalen, toch heb ik Schimmen van de Schaduwmarkt met genoegen gelezen. Het is wel een boek dat ik alleen zou aanraden aan mensen die ook de andere boeken over de Schaduwjagers hebben gelezen. Anders mis je te veel informatie om de verhalen te begrijpen. Voor liefhebbers van deze Schaduwjagerswereld zal het een mooie herkenning zijn. Het vult hier en daar gaten op, sommige verhalen gaan juist verder. Het fantasyboek is gewaardeerd met ∗∗∗∗∗ (zeer goed).

Schimmen van de schaduwmarkt

• Schrijfster: Cassandra Clare (Verenigde Staten)
  • Soort boek: fantasyverhalen, Young Adult boek
  • Leeftijd: 15+ jaar
  • Uitgever: Moon Uitgevers
  • Verschijnt: 19 juli 2019
  • Omvang: 480 pagina’s

Flaptekst van het fantasyboek

De schaduwmarkt is een ontmoetingsplek voor elfen, weerwolven, heksenmeesters en vampiers. Daar gaan de Benedenlingen naartoe om magische voorwerpen te kopen en duistere deals te bespreken. Stille Broeder Zacharias is een frequente bezoeker van de schaduwmarkt. Volg hem twee eeuwen lang en ontdek verhalen vol liefde, trouw, verdoemenis en spijt.

Je ziet hoe Matthew Fairchild in de problemen raakt wanneer hij de grootste zonde van zijn leven begaat – iets wat hij nooit kan vertellen aan zijn parabatai James Herondale, of eender welke schaduwjager in zijn omgeving. En hoe Tessa Gray, Zachariah’s grote liefde, zich tijdens de Tweede Wereldoorlog inzet om de aardsen te helpen. Maar kan broeder Zacharias toekijken hoe zijn geliefde haar leven riskeert, of zal hij beloftes moeten verbreken om haar te redden

In Schimmen van de schaduwmarkt worden 10 korte verhalen gebundeld.

Cassandra Clare Koningin van licht en duisternis Recensie De duistere machten deel 3Cassandra Clare (Verenigde Staten) – Koningin van licht en duisternis
De duistere machten deel 3