Rafel Nadal De vloek van de Palmisanos Recensie

De vloek van de Palmisanos geschreven door de Catalaanse schrijver Rafel Nadal, die al heel wat bestsellers op zijn naam heeft staan, is een prachtige familiegeschiedenis. Een boek over trouw, geheimen, verraad, moederliefde en familiebanden, oorlog en vrede en nog veel meer.

Het boek speelt zich grotendeels af in het – verzonnen – dorpje Bellorotondo en gaat over de families van twee vriendinnen, Francesca en Donata, die allebei door de eerste Wereldoorlog weduwe worden. Allebei blijken ze zwanger, maar Donata is zwanger van een Palmisano – en iedereen weet het, het is alombekend, er rust een vloek op de mannelijke leden van het geslacht Palmisano. De vriendinnen spreken af, dat Donata haar kin, als het een jongen is, af zal staan aan Francesca, die het zal opvoeden als een tweelingbroer van haar eigen kind. Zo geschiedt het en de twee kinderen groeien op als broer en zus, Vitantonio en Giovanna. Als Francesca sterft, neemt Donata de zorg voor de twee kinderen op zich – met een aantal voorwaarden van nonna Angela. Alleen zijzelf, nonna Angela en dokter Ricciardi kennen het grote familiegheim. Als de tweede wereldoorlog uitbreekt, breekt letterlijk de hel los voor de familie. Zal de vloek alsnog toeslaan of zijn ze hem uiteindelijk te snel af? Heeft alle geheimzinnigheid wel zin gehad?

Een mooie, op historische feiten gebaseerde, familieroman
Het verhaal van de Palmisanos is een op historische feiten gebaseerd verhaal, met fictieve personages. Rafel Nadal heeft het vermogen deze personages heel realistisch en karaktervol in de historische setting te plaatsen. Het geweld van de beide wereldoorlogen is een heftige, wrede en gewelddadige achtergrond waartegen zich het familieleven afspeelt: de kinderen groeien op, de oude nonna die zich eigenwijs met de opvoeding van de beide kinderen bemoeit, Donata die zo liefdevol haar geheim bewaart. Je gaat van deze mensen houden en je wenst ze het beste toe – wat ze vaak helaas niet krijgen. Er vinden heel wat begrafenissen plaats in het verhaal. Maar er spelen ook prachtige liefdesgeschiedenissen.

Een prachtig boek dat het lezen waard is. Je moet wel tegen het nodige geweld en ellende kunnen: de familie Palmisano wordt door twee wereldoorlogen zo kort op elkaar heel zwaar getroffen. Rafel Nadal – De vloek van Palmisanos wordt beoordeeld met +++ (zeer goed).

RAFEL NADAL – DE VLOEK VAN DE PALMISANOS INFORMATIE
– Titel: De vloek van de Palmisanos
– Soort boek: familieroman, historische roman, oorlogsroman
– Schrijver: Rafel Nadal (Catalonië, Spanje)
– Origineel: La maledicció dels Palmisano
– Nederlandse vertaling: Irene van de Mheen
– Uitgever: Xander Uitgevers
– Verschenen: 14 september 2016
– Omvang: 335 pagina’s
– Prijs: € 19,99 / € 9,99
– Oordeel redactie: +++ (zeer goed) Monique van der Hoeven

Flaptekst en inhoud Rafel Nadal – De vloek van de Palmisanos
Italië, 1918. Generaties lang lijken de mannen uit de familie Palmisanos gedoemd jong te sterven. Om de vloek te doorbreken, maken twee moeders in het geheim een afspraak: de pasgeboren Vitantonio. Palmisanos wordt bij zijn geboorte weggegeven aan een welvarende familie. Vredig groeit hij op met hun dochter Giovanna, zonder van zijn werkelijke afkomst te weten. Totdat de Tweede Wereldoorlog uitbreekt. Het dagelijks leven staat op zijn kop, waarbij iedereen zich de vraag moet stellen: welke kant kies ik? Vitantonio duikt onder, Giovanna vertrekt naar Spanje om tegen de fascisten te vechten. Zullen de twee elkaar ooit nog terugzien? En zal Vitantonio zijn ware afkomst ooit te weten komen? De vloek van de Palmisanos is een aangrijpende familiesaga over onomkeerbare keuzes, onvoorwaardelijke liefde, vriendschap en keuzes ten tijde van twee wereldoorlogen.

Catalaanse Schrijvers Schrijfster Boeken en Informatie
Spaanse Schrijvers Schrijfsters Boeken en Informatie