Cees van den Berg – Gevonden

Cees van den Berg Gevonden recensie en informatie van dit nieuwe kinderboek voor 10+ jaar. Op 18 september 2020 verschijnt bij Uitgeverij Lemniscaat dit nieuwe kinderboek van de Nederlandse schrijver Cees van den Berg.

Cees van den Berg Gevonden recensie en informatie

Gevonden is een origineel en soms tikje onnavolgbaar boek van Cees van den Berg. Wat als je een Verward Persoon vindt? Die kan je niet aan zijn lot over laten toch?

Zal meneer Fritz zich ooit weer weten wie hij is?

Frida, of Frietje voor vrienden, is van het zorgzame type. Alle zielige, achtergelaten dieren die ze vindt, neemt ze mee naar huis. Op een dag vindt ze een man op het fietspad. Op zijn pantoffels. Terwijl iedereen hem links en rechts voorbij suist, neemt Frietje een besluit. Ze neemt hem mee. De meneer is in de war. Hij weet niet wie hij is, en wat hij daar deed. Ze noemt hem meneer Fritz. Dan begint de zoektocht naar zijn verleden. En moeten ze ook nog uit handen blijven van instanties die meneer Fritz willen opsluiten. Zou meneer Fritz ooit weer herinneren wie hij is?

Cees van den Berg Gevonden Recensie

Gevonden is een grappig, vermakelijk boek. Onvoorspelbaar, soms een tikje onnavolgbaar. Het hangt een beetje tussen verschillende dingen in. Daarom vroeg ik me regelmatig af wat de schrijver met dit boek heeft willen vertellen. Het is te luchtig om écht diep onder je huid te kruipen. Te verrassend om saai te worden. Het gegeven is lekker gek. Soms een tikje ongeloofwaardig; Frietje hecht zich wel erg snel aan de man die ze vindt. Hiervoor had van mij iets meer aandacht besteedt mogen worden aan ofwel haar karakter, ofwel redenen waarom ze zich zo aan hem hecht.

Onvoorspelbaar, grappig en vermakelijk kinderboek met veel dynamiek

De verschillende situaties waar ze in verzeilt raken zijn grappig. Frietje is vindingrijk, en meneer Fritz doet onverwachte dingen, die het verhaal interessant houden. Daarbij heeft Van den Berg een aangename schrijfstijl. Goed geschreven dialogen, in een fijn ritme met veel dynamiek. Je glijd eenvoudig door het boek heen.

Hoewel ik hier en daar wat meer diepgang of verklaring had willen lezen voor het gedrag en de acties van met name Frietje, heb ik Gevonden toch met plezier gelezen. Door de soms onverwachte plottwists, kun je het boek niet weg leggen. Is het een boek dat een diepe indruk achterlaat? Dat niet per se. Maar heb ik me er mee vermaakt? Jazeker. Gevonden is gewaardeerd met ∗∗∗∗∗ (zeer goed).

Gevonden

• Schrijver: Cees van den Berg (Nederland)
  • Soort boek: kinderboek
  • Uitgever: Lemniscaat
  • Verschijnt: 18 september 2020
  • Omvang: 144 pagina’s
  • Recensie boek: Frida, of Frietje voor vrienden, is van het zorgzame type. Alle zielige, achtergelaten dieren die ze vindt, neemt ze mee naar huis. Op een dag vindt ze een man op het fietspad. Op zijn pantoffels. Terwijl iedereen hem links en rechts voorbij suist, neemt Frietje een besluit. Ze neemt hem mee. De meneer is in de war. Hij weet niet wie hij is, en wat hij daar deed. Ze noemt hem meneer Fritz. Dan begint de zoektocht naar zijn verleden. En moeten ze ook nog uit handen blijven van instanties die meneer Fritz willen opsluiten. Zou meneer Fritz ooit weer herinneren wie hij is?…lees verder >

Bijpassende boeken informatie